Endnu en tråd omhandlende flats

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Endnu en tråd omhandlende flats

• Dette emne har 8 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af jesper. This post has been viewed 530 timeshusted. This post has been viewed 530 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

jesper.husted
    Deltager
      • Giant

Hej

Nu har der været snakket rigtig meget omkring flats, så jeg undersøger selv hvor godt jeg har styr på dem. Og det har jeg da overhovedet ikke. Så håber på lidt gode råd

Jeg får hvide hjørner, når alle billederne er lagt sammen og trukket fra. Bruger PixInsight. DeepSkyStacker giver samme resultat. Billederne er auto stretch. Og de ser sådan ud:

M33

Light

Flat

Bias

Dark

Jeg bruger denne flat lampe fra TS Lacerta LED Flatfield Box og har haft en lukketid på 0.02sek og Gain74. Kameraet jeg bruger er en ZWO asi1600mc-cool.

Jesper Husted2017-04-02 13:12:02

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

uha, 0,02 sek er alt for kort til flats. Der får du alle mulige lukker-effekter med.

Husk at flytte den et stykke væk fra objektivet, mindst 10-15 cm.

En lukkertid på 10-20 sek er meget passende, og så skal du iøvrigt bruge darks til dine flats.

jesper.husted
        Deltager
          • Giant

Jens.Jacobsen wrote: uha, 0,02 sek er alt for kort til flats. Der får du alle mulige lukker-effekter med.Husk at flytte den et stykke væk fra objektivet, mindst 10-15 cm.En lukkertid på 10-20 sek er meget passende, og så skal du iøvrigt bruge darks til dine flats.

Hej Jens

Op til 20sek, det var jeg ikke klar over

Jeg har bare stillet den på samme måde som dette billeder

Da jeg havde et Canon 1100D, skulle man bare stille den på AV, så klarede den resten. Og jeg mener ikke at lukketiden var meget anderledes, da jeg også brugte flat lampen sammen med Canon.

Jeg kan se, at TS nu har fået nogen hjem, hvor man kan skrue op og ned for lyset. Der ville det måske være nemmere at få den rigtige lukketid.

Kan man med fordel bruge t-shirt metoden, sammen med lampen?

jesper.husted
          Deltager
            • Giant

Jesper Husted2017-04-02 19:40:47

jesper.husted
            Deltager
              • Giant

Jesper Husted2017-04-02 19:41:03

jesper.husted
              Deltager
                • Giant

Inde på linket til min flatlampe, der står der dette:

♦ The image is absolutely flicker-free, even very short exposure times down to 1/100 sec are possible.

Men det er altså ikke rigtig, at det skal gøres på den måde?

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Jesper, din flat-effekt ligner en der har været for tæt på kikkerten.

Din flat ser umiddelbart fin og jævn ud, men synet kan bedrage.

Jeg ville prøve at flytte flatteren længere ud, således der ikke kommer så meget spredt lys fra indersiden af dugkappen.

prøv 20-30 cm, men sørg for at feltet stadig er fuldt oplyst.

Iøvrigt, jeg havde ikke set du bruger et ZWO kamera, i skyndingen havde jeg antaget et DSLR. Hvordan et ZWO opfører sig med meget korte flats, ved jeg ikke.

Men DLSR kan give alle mulige spændende effekter med rullegardinet etc, ved meget korte lukkertider.

mvh
                  Jens

jesper.husted
                  Deltager
                    • Giant

Torben Taustrup wrote: Det er godt nok langt. Det bliver spændende at høre, hvor mange Volt der

er tilbage i den anden ende

Hejsa Torben

Hvis den er til mig, så fatter jeg den desværre ikke

jesper.husted
                    Deltager
                      • Giant

Jens.Jacobsen wrote: Jesper, din flat-effekt ligner en der har været for tæt på kikkerten.Din flat ser umiddelbart fin og jævn ud, men synet kan bedrage.Jeg ville prøve at flytte flatteren længere ud, således der ikke kommer så meget spredt lys fra indersiden af dugkappen. prøv 20-30 cm, men sørg for at feltet stadig er fuldt oplyst.Iøvrigt, jeg havde ikke set du bruger et ZWO kamera, i skyndingen havde jeg antaget et DSLR. Hvordan et ZWO opfører sig med meget korte flats, ved jeg ikke.Men DLSR kan give alle mulige spændende effekter med rullegardinet etc, ved meget korte lukkertider.mvhJens

Hej Jens

Jeg har tænkt over, hvordan jeg lige skulle kunne få lidt afstand til lampen. Tror den bedste løsning for mig ville være, da jeg ikke har en fast opstilling, at få lampen fastgjort til mit kamerastativ, hvor man kan hæve/sænke lampen, så den passer i højden. Jeg må prøve at være lidt kreativ, hvordan jeg får fastgjort lampen til stativet. Men det må kunne lykkedes rimelig nemt, og hvis det indebære, at jeg skal have noget limet på lampen, så den quick look kan skrues fast på lampen. Det må jeg have kigget på. Tak for hjælpen Jens

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Endnu en tråd omhandlende flats' er lukket for nye svar.