Endnu en super sommernat

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Endnu en super sommernat

• Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 7 måneder siden af johnni. This post has been viewed 60 timesgade. This post has been viewed 60 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

edbbob
    Deltager
      • Super Nova

Hej alle.

I går så det pludselig ud til at blive en klar nat, så tidligt på aftenen begyndte jeg at stille C8’en op. Startede med at kigge lidt på månen, som virkelig kogte da jeg kiggede lige hen over et solvarmt tag. Da det blev lidt mørkere satte jeg kameraet på, og begyndte at lege lidt med at drift aligne mountet. Da jeg syntes den var der, skød jeg lidt efter M27 (igen), men ret hurtigt var batteriet på kameraet fladt. Opdagede at jeg havde glemt at deaktivere liveview og at LCD brightnes var skruet op, så det var min bøf.

Men skidt pyt. Jeg vidste at Jupiter kom op over husene ved tre tiden, så jeg startede med at sætte batteriet til opladning, og hentede et godt okular og en barlow. Startede med M57. Den stod højt og relativt mørkt. Jeg øvede mig i at kigge ved siden af, og til sidst mente jeg at kunne fornemme midterstjernen. Drejede ned på M27, som var ret difus, men mere tydelig end de subs jeg havde skudt. Det er ved at gå op for mig, at man skal se objekterne for at kunne lave et ærligt foto af dem. Meget lærerigt!

Derpå scannede jeg lidt planløst rundt, og kiggede i okularet imens. Det var lidt for lys himmel til det, men ret sjov opdagelses tur. Jeg fandt ikke noget specielt, men øvede mig lidt i at pille barlow ud og sætte den i igen. Til sidst besluttede jeg mig for at tage den store forchromede guidede tur. Mange objekter var umulige at se, men M34 var superflot. Den kiggede jeg længe på. Brugte lidt mere tid på at scanne rundt til nogle stjerner jeg ikke kendte, og brugte identify til at lære dem at kende. Top smart! Så noget i horisonten som lignede en planet, men det var Capella.

Så kom Jupiter frem i al sin magt og vælde. Den er virkelig stærkt lysende lige inden solen står op. Ift til forleden, hvor jeg kiggede i Apo’en, gav C8’en med barlow et bedre og mere detaljeret skue. I glimt dukkede der fine detaljer op, men det var svært at stille skarpt, pga seeingen. Jeg har ikke rigtig luret planeterne før nu. Syntes mere det var sjovt at kigge langt tilbage i tiden, men Jupiter er min nye yndling. Den skal man se. Den bør kunne “sælge” stjernekiggeriet til selv de mest modstræbende.

Da det begyndte at blive lidt lysere hentede jeg batteriet, satte kameraet på igen og skød lidt video af Jupiter. Imens trak de smukkeste NLC ind over den dybt blå himmel foran Capella, med Jupiter som en lille sol mod øst. Det var virkelig flot, og jeg prøvede at se om jeg kunne fange noget gennem kikkerten (naivt), så jeg stod istedet bare og nød himlen. Skyerne lavede en meget flot stribe, som markerede “fronten” som sejlede ind fra nord. Ren manna til sjælen.

Vh

EdbBob

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Her er en hurtig stack af nattens høst

2700x 1/50s 1280×720, 50p, stacket i NukeX

Nu mangler jeg bare en 10x barlow, at bruge Hartmann masken på en måne inden jeg filmer og bedre seeing…

tommy.andersen
          • Main Sequence

Hej EDBBOB

Hvis det er dit første forsøg på Jupitter skal du fan…. have ros.

Det er faktisk rigtig flot. Jeg har endnu ikke opnået et planet billede af den

kvalitet. Jeg er godt nok ikke rigtig interesseret i planeter og planet fotos, men

alligevel.

Godt gået Clap

edbbob
          Deltager
            • Super Nova

Hej Tommy,

Tak skal du ha. Det er mit andet forsøg, så jeg har øvet mig lidt

Jeg er/var lige som dig mindre interesseret i planeterne, men det har ændret sig de sidste dage. For det første er Jupiter, som skrevet ovenfor, virkelig et fantastisk skue. For det andet er det hysterisk svært at få et skarpt, godt billede, og jeg elsker udfordringer. Sidst, men ikke mindst, behøver man ikke eksponere i en måned, for at få noget på billedet.

“Mindre interesseret” er en sandhed med modifikationer, For en del år siden releasede NASA et ekstremt højopløst (23000 pix bredt) “kort” af Mars. Det blandede jeg med topografiske data af planeten, også fra NASA, og byggede en ekstremt detaljeret 3D model. Det var egentlig ment som en ide til en reklamefilm for Hummer, men den blev aldrig realiseret.

Her er et link til filmen på Youtube:

Mars film (Ses bedst fuldskærm)

Vh

EdbBob

tommy.andersen
              • Main Sequence

HAhahaha Nice Clap

munkholm
              Deltager
                • Neutron star

ClapClapClap

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

Bjørn Sandåker
                Deltager
                  • Neutron star

Super Jupiter! 3D-filmen var også flot! Er det en kvinde på slutten? Isåfald er hun meget tynd …

Mvh,
                  Bjørn

edbbob
                  Deltager
                    • Super Nova

Nu er vi OT igen, men jeg syntes der skulle være en ufo, og en androgyn alien i en klassisk Betty Page pose. Grunden til at den poserer er at de har indtaget Mars ala Armstrong og Aldrin på månen. Der er en anden alien som tager billedet til sidst. Reaktionen med hovedet som drejer, ledte videre til næste klip, hvor en karikeret Arnold Schwarzenegger, kommer blæsende forbi i en Hummer, med armen ud af vinduet, øjne som i filmen Total Recall, bredt smil og cigar. Han kører som Lucky Luke ud mod solnedgangen, og efterlader de to aliens i en støvsky. Det var i store træk den film…

Vh

EDBBob

Ps Filmen blev aldrig til andet end denne skitse, da man mente at Mars mindede for meget om Irak, hvor Hummeren blev brugt flittigt.

Bjørn Sandåker
                    Deltager
                      • Neutron star

EDBBOB wrote: Ps Filmen blev aldrig til andet end denne skitse, da man mente at Mars mindede for meget om Irak, hvor Hummeren blev brugt flittigt.

Hvad så? Jeg forstår ikke hvorfor det skulde være noget negativt? Den Arnold-kopien vilde jeg gerne set. Wink

Mvh,
                      Bjørn

johnni.gade
                        • Giant

EDBBOB wrote: Her er en hurtig stack af nattens høst

2700x 1/50s 1280×720, 50p, stacket i NukeX

Nu mangler jeg bare en 10x barlow, at bruge Hartmann masken på en måne inden jeg filmer og bedre seeing…

Awesome billede 🙂

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Endnu en super sommernat' er lukket for nye svar.