› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Endnu en permanent pier i Jylland er på vej :)
- Dette emne har 15 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af jesper. This post has been viewed 949 timeshusted. This post has been viewed 949 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. maj 2017 kl. 15:56 #160943
michal.powalkoDeltager- Moon
Hej alle sammen,
Efter par gang, hvor jeg skulle tage min EQ6-R ude og inde er det blevet taget beslutning om, at den skal monteres permanent i baghavet /bag garagen:
Efter at få inspiration og mange ide til det helle fra Jens Jacobsen (mange tak Jens ), har snakket med faren og gik faren straks i gang med at dreje en top plade til EQ6-R:
Bagefter er der blevet lavet en stål pier fra tykvægget rør (ca. 7.5mm), der er allerede blevet samlet og “tør afprøvet” og skal settes permanet i jord i løbet af idag / imorgen (lide slide-show):
Jeg er spænd på om det “made in Poland” værket bliver stabilt nok . Jeg skal nok uploade det tegninger, der har dannet grundlage til det mekaniske konstruktion…..
26. maj 2017 kl. 16:02 #160944
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Det ser super godt ud, Michal!
Og man skal ikke tro at røret er “svagt”. Sjældent har jeg oplevet et så tungt rør, det er som løbet til en Kanon! Enormt tungt!
Glæder mig til at komme forbi og “sparke dæk”..
mvh
Jens30. maj 2017 kl. 21:28 #161071
Mens pieren få lov at “sætter sig”, har jeg gemt lidt teknisk dokumentation (PDF’s samt kilde filer) på dropboxen sådan at alle kan få lov at kigge og bedømme sagen: Dropbox med tegninger
Hilsen
Michal
30. maj 2017 kl. 23:40 #161077
RudiDeltager- Neutron star
Det ser dæleme godt ud. Meget professionelt udført pier. Men det er ikke meget fundament du har.
Er pieren blot sat i stabilgrus?
/Rudi B. Rasmussen
31. maj 2017 kl. 23:15 #161120
Tak Rudi. Ja, fundamentet er det svageste punkt i den her “Mark 1” opsætningen. Der er blevet boret huj i det underlag (jord /ler) som befinder sig under fliser og var dengang hærdet, pieren er kommet ned i den og fyld bagefter med stolpebeton. Helt sikkert mindre optimalt løsning som give masse af potentiale til forbedring i fremtiden, men jeg vil heller starte stille og rolig og samle “drifts-erfaringer”, jeg kunne den omsætte til virkligheden med “Mark 2” 🙂
1. juni 2017 kl. 13:47 #161130
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Flot konstruktion
Du skal passe på med de lange gevindstykker/bolte, så hvis det er muligt at
gøre dem kortere, så vil du reducere risikoen for flex.
mvh
Torben
Torben Taustrup 2017-06-01 13:47:38 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
1. juni 2017 kl. 16:13 #161131
munkholmDeltager- Neutron star
Det bliver du helt sikker glad for. det giver en masse tid til bla. at “nørde” med tingene når man bare lige kan gå ud og teste
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
1. juni 2017 kl. 21:08 #161138
Meningen med de lange gevindstykker har faktisk været at blværeve miljøbevist og ansvarlige i det man skaber god livebetingelse for rotte –> vidst frihedsgrader
Torben du har selvfølig ret i, jeg skal nok passe på at de ikke er længer end de er nødvendige (specielt i betragtning af “dårlige” fundament). Jeg kommer helt sikkert til at samle masse af erfaringer og vil helt sikkert “nørde” med Mark 1, sådan at Mark 2 bliver endnu bedre 🙂
2. juni 2017 kl. 07:53 #161162
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jeg synes, at det er for tidligt at sige, at din søjle er til rotterne
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
2. juni 2017 kl. 13:09 #161167
PeterDeltager- Main Sequence
Kære Michal,
Dejligt at se min “gamle kikkert” i brug – og herligt at du nu laver permanent søjle også! Jeg glæder mig til at følge din fotoreportage!
Kh. Peter
7. juli 2017 kl. 09:21 #162010
Så blevet forberedlser til vielsen afslutet og EQ6-R og Pier Mark1 er blevet officielt gift igår:
Selv om traditionel må tro at de to bør blive gift u evigheden, vil jeg ikke fortvivle, hvis der en dag EQ6-R erstatte Pier Mark1 med en yngre model eller omvent :-] Men fra nu af gælder det om at få afprøvet opsætning og samle så meget glade og erfaringer som overhoved muligt. Tak til Jens for hjælpen med at opsette det helle.
7. juli 2017 kl. 20:04 #162017
Hej Michal.
Det var en meget fin oplevelse, at sætte monteringen på søjlen.
Man kan tydeligt se at din far har gjort et meget fint arbejde, alt passede perfekt, og søjlen og montagepladen var helt perfekte til formålet. Det er en meget fin, diskret søjle du har fået lavet.
Selv om man måske kunne mene at et rør i den “tynde” dimension kunne give problemer, så er det ikke tilfældet. Søjlen er meget stabil, og særdeles robust. Meget svært stål!
Toppladen passede perfekt til EQ6-R, og både med 8″ SCT og 8″ Newton var der ingen som helst problemer. Monteringen bærer det problemløst.
Dog kunne vi igen konstatere at libellen på EQ opstillingerne ikke er særligt præcise. Vi var meget omhyggelige med at rette toppladen op, og alligevel passede boblen i libellen på EQ6 ikke. Som det plejer at være.
Med en polarjustering vil du have et meget fint “backyard Observatory” lige til at gå til.
Tillykke!
mvh
Jens23. juli 2017 kl. 20:22 #162385
Efter alt det mekaniske er på plads,
så var tiden at kigge på det elektriske. Jeg har fået anbefalet et MeanWell RS-100-15 til at forsyne opstillingen og en fleksible kabel med 2pin adapter på:
Mangles nu kun Software-side og ikke mindst Polar Alignment på EQ6-R 🙂
24. august 2017 kl. 22:51 #163203
Efter jeg har besøgt Jesper og har kigget på hans 12″ monteret på hans EQ6-R blev det klart, at der skal også ekstra modvægt på min, for at sikre fremtidlig opgraderingmulighederne – og så er det kommet en fint (næsten 1:1) kopi af de kinesiske mærkevare Sky-Watcher “Made in Poland”.
P.S. Lysforhold er begyndt at blive bedre og bedre nu…
24. august 2017 kl. 23:55 #163205
Hej Michal.
Det ser godt ud. Men hvorfor har du afstand mellem kontravægtene?
mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Endnu en permanent pier i Jylland er på vej :)' er lukket for nye svar.