Endnu en nybegynder

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Endnu en nybegynder

Viser 14 indlĂŠg - 46 til 59 (af 59 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

kthode
      • Asteroid

Tak johannes… Synes ogsĂ„ det lyder mere rimeligt…

Go aften.

kthode
        • Asteroid

Nu har jeg snart vĂŠret hele vejen rundt…

Det er ikke mere end et par af de lange., der gÞr forskellen fra et brugt., mÄske slidt., til et nyt.

Den 8″ dobson , sammenlignet med den Orion 6″ Thomas foreslog.

Hvor meget mere “syn”, fĂ„r man evt ved de to eksta tommer? Opvejer de manglen ved en computer til at vise vej? Tror mit valg havner pĂ„ en af disse., medmindre nogen har bedre foreslag…

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4483_Orion-StarBlast-6i-IntelliScope-DOB—150mm-f-6—Astrocomputer.html

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2490_Skywatcher-Skyliner-200PX—8–f-6-Gitterrohr-Dobson-Teleskop.html

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

johannes wrote: Tjah – det er nemt at have en mening om, hvad en 4 Ă„r. gl. LXD75 mĂ„ koste – nĂ„r jeg har en stĂ„ende, som jeg skal sĂŠlge for en anden. Den er kĂžbt som ny hos vores autoriserede Meade forhandler udi det nordjyske .Det kan godt vĂŠre Astro har haft den stĂ„ende et stykke tid, men den er kĂžbt deroppe for knap et Ă„r siden. Jeg er bemyndiget til at sĂŠlge den for under 2500,- incl. strĂžmforsyning!

Den skal dog gÄ til en navngivet person i vores kreds!

Mvh.

Johannes, snakker du om 2500 for lxd75 montering alene, eller et “sĂŠt” dvs. Inkl. Kikkert? Hvad er der med i det setup du sammenlignet med?

Anonym
            • Super Nova

Ja ok – men nu skal du jo huske pĂ„, at min fĂžlger der jo ingen newton med til. At jeg har et uforskammet godt tilbud, forpligter selvfĂžlgelig pĂ„ ingen mĂ„de at andre partout skal fĂžlge trop. Men alt afhĂŠnger af hvor velholdt tingene er. En 4 Ă„r gammel montering kan i princippet godt se bedre ud end en etĂ„rig – dog mĂ„ske ikke i dette tilfĂŠlde.

Mvh.

Anonym
              • Super Nova

Hej Henrik.

Du kender udmĂŠrket monteringen fra Vogelsberg – Jannick har nemlig nu kĂžbt en AzEq6 som den jeg har!

Kikkerten har han ikke til salg – endnu da.

Men du kender godt det med, at man kan blive noget sÄ trÊt af en leverandÞr, at man ikke gider have noget af hans ting stÄende lÊngere.

Monteringen har jeg efterprĂžvet, og den kĂžrer udmĂŠrket – men hans newton, som denne Meade forhandler, netop har brugt over to mĂ„neder pĂ„ at reparere mod en saftig betaling, selv om der stadig er reklamationsret, er stadig ikke iorden.

Derfor!

Er du i Paris?

Mvh.

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Kthode wrote: Nu har jeg snart vĂŠret hele vejen rundt…

Det er ikke mere end et par af de lange., der gÞr forskellen fra et brugt., mÄske slidt., til et nyt.

Den 8″ dobson , sammenlignet med den Orion 6″ Thomas foreslog.

Hvor meget mere “syn”, fĂ„r man evt ved de to eksta tommer? Opvejer de manglen ved en computer til at vise vej? Tror mit valg havner pĂ„ en af disse., medmindre nogen har bedre foreslag…

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4483_Orion-StarBlast-6i-IntelliScope-DOB—150mm-f-6—Astrocomputer.html

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2490_Skywatcher-Skyliner-200PX—8–f-6-Gitterrohr-Dobson-Teleskop.html

De to tommer kan da godt ses, isÊr pÄ svagere objekter, men jeg synes ikke, stÞrrelsen er det vigtigste valg, nÄr man skal vÊlge teleskop. IsÊr ikke det fÞrste. Her vil jeg bestemt anbefale et mindre, men mere transportabelt teleskop, der til gengÊld bliver brugt mere, nÄr det er lettere at sÊtte op.

Nu er den 6″ ret lille, rent fysisk, sĂ„ man skal helst have et lavt bord at sĂŠtte den pĂ„ og en stol at sidde pĂ„, for at fĂ„ det sĂ„ behageligt som muligt. Det er vigtigt at have det behageligt ved teleskopet, for sĂ„ ser man mere, helt enkelt.

8″ er noget stĂžrre, sĂ„ den kan stĂ„ for sig selv, og sĂ„ kan man sidde i en stol ved siden af. Meget behageligt. En anden fordel ved 8″ modellen her, som jeg rent oversĂ„ og glemte at kommentere, er at den kan bruge 2″ okularer. Det kan faktisk betyde, at den kan give stĂžrre synsfelt end den 6″ StarBlast, der kun har 1.25″ okularer. Nu er det ikke sikkert, du vil investere i 2″ okularer lige med det samme, men pĂ„ sigt kan jeg klart anbefale det. Her har 8″ altsĂ„ en klar fordel.

Kan du undvĂŠre computeren, vil jeg klart anbefale 8″. Skal du have computer pĂ„, sĂ„ er det 6″ StarBlast.

Thomas, Bornholm

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

johannes wrote: Hej Henrik.

Du kender udmĂŠrket monteringen fra Vogelsberg – Jannick har nemlig nu kĂžbt en AzEq6 som den jeg har!

Kikkerten har han ikke til salg – endnu da.

Men du kender godt det med, at man kan blive noget sÄ trÊt af en leverandÞr, at man ikke gider have noget af hans ting stÄende lÊngere.
                  Monteringen har jeg efterprĂžvet, og den kĂžrer udmĂŠrket – men hans newton, som denne Meade forhandler, netop har brugt over to mĂ„neder pĂ„ at reparere mod en saftig betaling, selv om der stadig er reklamationsret, er stadig ikke iorden.

Derfor!

Er du i Paris?

Mvh.

Ja det kender jeg godt, jeg spurge nu mere fordi det var et lidt ulige sammentlignings grundlag hvis man sammenlignede “dit” salgs setup med det der tidligere i trĂ„den blev diskuteret, syndes det var vigtigt for at fĂ„ det hele billede netop som du skrev i et senere oplĂŠg at det ene setup var uden kikkert og det andet med 😉

Nej jeg er ikke i Paris, mest Stavanger og lidt i Pau (sydfrankrig).

Vi ses til MAF

mhansen
                  Deltager
                    • Nova

Min anbefaling til dig, med den nattehimmel du beskriver, at gÄ efter en GOTO montering. Det behÞver ikke vÊre en stor og tung montering. En LXD75, EQ3 SYNSCAN eller EQ5 SYNSCAN vil fint kunne gÞre det. Forklaringen fÞlger nedenunder:

Som Astronomer mĂ„ man sige at Thomas og jeg er som dag og nat (der er sikkert andre, men det er ofte Thomas jeg er oppe og “slĂ„s” med). Thomas svĂŠrger til visuel observation og for ham er jagten pĂ„ himlen det vigtigste. Jeg vil pĂ„ ingen mĂ„der undervurdere vĂŠrdien i at kunne finde vej pĂ„ himlen, men det afhĂŠnger meget af hvor man bor. Jeg derimod gider ikke skal jagte et objekt pĂ„ himlen (been there, done that). Jeg skal bare stille Ă„bningen hen til et passende objekt og sĂ„ fĂ„ nogle fotoner i kassen. Nu er jeg ogsĂ„ CCD astronom, sĂ„ det er jo noget lidt andet.

Hvis man bor et sted hvor en god mÞrk nattehimmel er indenfor rÊkkevidde og man ikke har planer om astrofoto, sÄ er en Dobson eller forholdvis lille motoriseret montering perfekt. Hvis man samtidig lÊrer at finde vej pÄ himlen og benytter stjernehop metoden, sÄ finder man hurtigt en masse objekter at se.

Men hvis man bor et sted med forholdsvis meget lysforurening, hvor man kun kan se nogle af de klareste stjerner, sÄ vil jeg til enhver tid foreslÄ en GOTO montering. Det er ganske enkelt for besvÊrligt at bruge stjernehop, hvis man ikke kan orientere sig ordentligt pÄ himlen. Har man planer om astrofoto er GOTO nÊrmest obligatorisk.

SĂ„dan som du beskriver din nattehimmel og det at du umiddelbart ikke har planer om astrofoto, fĂ„r mig til at anbefale en LXD75, EQ3 eller EQ5 SYNSCAN. Hvis du gerne vil have noget lidt mere solidt, sĂ„ vil jeg gĂ„ efter en HEQ5 SYNSCAN. Kun i det tilfĂŠlde hvor du med garanti overvejer deep-sky fotos, ville jeg gĂ„ efter en EQ6 PRO. Jeg har selv en EQ6 PRO og selvom det er en rigtig god ide at omsmĂžre den med noget bedre smĂžremiddel, sĂ„ er det en gennemfĂžrt fantastisk montering fra kĂžbet af. Jeg havde en EQ3-2 fĂžr. Det er ogsĂ„ en god montering, men det er meget tydeligt hvor “skrĂžbelig” den er i forhold til EQ6’eren. Men en EQ6 PRO ER en stor og tung montering. Det er ikke en man lige slĂŠber op og ned af trapper.

Af kikkert kan siges fĂžlgende generelle tommelfingerregler.
                    1: Jo stÞrre Äbning, jo mere lys, jo mere forstÞrrelse. Typisk siger man at man maks skal forstÞrre op til 2x Äbningen pÄ ens teleskop. AltsÄ har du et 100mm teleskop skal du maks forstÞrre 200x.
                    2: Jo stĂžrre Ă„bningen er pĂ„ teleskopet, jo flere detaljer kan det oplĂžse. Hvis man benytter Dawes formel, fĂ„r man at et 100mm teleskop kan oplĂžse 1.25″ (buesekund) ved 5000 ÅngstrĂžm (500nm). Det betyder at man ligger en smule over hvad den bedste seeing i Danmark typisk er (1.00″).
                    Med et 200mm teleskop ville man have 0.625″, altsĂ„ under den bedste seeing.

250000 x W / d
                    hvor W er bĂžlgelĂŠngden i m og d er teleskopets diameter i m.

OplĂžsning og seeing betyder blot hvor meget en punktkilde vil fylde i teleskopet. En punktkilde vil derfor altid fylde 1.25″ i et 100mm teleskop eller mere (pga. seeing). Et buesekund er en 3600del af en grad pĂ„ himlen. AltsĂ„ 60″ er 1′ (bueminut) og 60′ er 1 grad. Til sammenligning fylder MĂ„nen ca. 34′ altsĂ„ godt og vel 0.5 grad.
                    Hvis man beregner hvor meget du maks vil kunne oplÞse pÄ mÄnen med et teleskop, sÄ fÄr jeg at:
                    80mm teleskop kan oplĂžse et objekt som er 2858m stort eller stĂžrre.
                    100mm teleskop kan oplĂžse et objekt som er 2286m stort eller stĂžrre.
                    200mm teleskop kan oplĂžse et objekt som er 1143m stort eller stĂžrre.
                    NOT (2.5 m spejl) kan oplĂžse et objekt som er 91m stort eller stĂžrre.
                    Men her spiller atmosfÊren ogsÄ kraftigt ind.

(OplĂžsningen har i Ăžvrigt mange navne. I radioastronomi snakker man ofte om beamwidth.)

Til visuelt forbrug vil en 80 mm refraktor derfor give dig en oplĂžsning pĂ„ 1.56″, en maks forstĂžrrelse pĂ„ 160x og vil derfor fint kunne bruges til visuelt astronomi i Danmark. Af okularer vil jeg foreslĂ„ en 20mm, 9mm og 6mm. Et par af dem mĂ„ meget gerne vĂŠre Wide-Field og med Long Eye Relief (sĂ„ man ikke skal stĂ„ med Ăžjet nede i okularet.)

MHansen2013-08-19 16:56:42

kthode
                      • Asteroid

Hej Michael.

Tak for dit syn pĂ„ sagen. GĂ„r ud fra at der er nĂŠsten lige sĂ„ mange meninger om udstyr, som der er brugere pĂ„ forum.. og jeg lytter gerne…

Som tidligere nĂŠvnt, er jeg “selvtvungen” til at gĂ„ pĂ„ kompromis, med mit kĂžb, da min hverdag drejer sig om min dreng pĂ„ fire, min pige pĂ„ tre, og den mindste pĂ„ to mdr… Hvis jeg blot havde gjort dette noget fĂžr, havde det ikke rĂžrt mig at kĂžbe nogle af dem du foreslĂ„r fra ny,,, men nu her er det bleer, tĂžj og daginst., der koster.. 😉 det ĂŠndrer sig nok med tiden.

Jeg bor i det sĂ„kaldte udkantsdanmark, og hvis jeg kan holde mig vĂ„gen, er jeg sĂ„ priviligeret at kommunen slukker gadelamperne ved midnat, for at sparer. Det har de i hvert fald gjort tidligere… Jeg bor desuden ca 300 m fra stranden, og der ret mĂžrkt..

FOTO er rigtig spĂŠndende, men det rĂŠkker mit budget ikke til nu.. SĂ„ det blir primĂŠrt “smukig” fra min lille have, hvor jeg trods omstĂŠndighederne har rimeligt syn. Som tidligere nĂŠvnt, Ăžnsker jeg at fascinere mine bĂžrn, og “Ă„bne” deres Ăžjne for hvor stor verden egentlig er… Vise dem lidt af det, mine forĂŠldre ikke kunne… Af samme grund har jeg et lille mikroskop… 😉

Den dobson 8″, som Thomas foreslog, passer umiddelbart godt ind i min verden, da min plads til “legetĂžj” er lidt begrĂŠnset.. Om 20 Ă„r, nĂ„r de smĂ„ flytter, blir der nok et vĂŠrelse til mig… 😉

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg vil nu ikke sige Michael og jeg er oppe at slÄs. Vi er enige om at vÊre uenige og en gang imellem holder vi uenigheden lidt vedlige!

Men han har mange gode pointer i sit indlÊg her. Dog vil jeg sige, at det for mig ikke kun er jagten, der er det vigtige, den er den *succesfulde* jagt, der giver den fede oplevelse, altsÄ jagten pÄ objektet, som man finder takket vÊre kendskabet til himmelen. Det er samme fÞlelse som nÄr en fisker eller jÊger opsporer byttet pÄ grund af sin erfaring og ikke bare rent held. Det giver en fantastisk fÞlelse at fÞle sig hjemme i universet, nÄr man kan genfinde mange objekter, fordi man har observeret dem mange gange i Ärenes lÞb.

Men det tager tid at lĂŠre himlen rigtig at kende, det kan ikke nĂŠgtes, men jeg har nydt alle timerne derude.

Thomas, Bornholm Astrojensen2013-08-19 20:26:31

John
                        Deltager
                          • Nova

Der er jo ogsÄ denne til salg pÄ forum:

SkyWatcher skyliner 200p dobson til 1250.-

LINK

kthode
                            • Asteroid

Hej John, tak ….

Den er vel i princippet identisk med den anden jeg har kig pÄ?

Bortset fra, at den ser lidt stĂžrre ud…?

Fra 1250,- og op til 4000, ville man kunne fĂ„r meget ekstra udstyr… Ville det vi mening…?

Der stÄr desuden at den kan bruges til foto, er det realistisk?

10_4csb
                            Deltager
                              • Asteroid

Hej Kthode, det er mig som har den til 4000,- til salg.

Ang. foto, sÄ er det selvfÞlgeligt ikke et EQ6 jeg har selv taget det her: http://carst3n.dk/4._marts_2012.html

og som grĂžn nybegynder syntes jeg det er ganske ok. Det er uden guiding og uden polalign (da jeg ikke kan se polaris fra min altan) sĂ„ der er en smule aflange stjerner…

God jagt

10_4csb2013-08-20 11:11:25

kthode
                                • Asteroid

SĂ„ fik jeg endelig bestilt… Af flere grunde valgte jeg dobson 8″…, og venter nu spĂŠndt, som en lille dreng juleaften… 😉

Tak for alle gode rĂ„d, kommentarer og meninger…, det har vĂŠret lĂŠrerigt.., og jeg vil fortsat fĂžlge med pĂ„ forum, som tiden nu tillader det…

En skĂžnne dag, nĂ„r pengene er til det, vil jeg vove mig ud i foto…, sĂ„ kommer nok til at sĂžge svar her igen….

Hvis dette er “standardmodtagelsen” for nye pĂ„ forum, er mange godt hjulpet pĂ„ vej…

Go sensommer…, mvh klaus

Viser 14 indlĂŠg - 46 til 59 (af 59 i alt)
                              • Emnet 'Endnu en nybegynder' er lukket for nye svar.