Endnu en nybegynder

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Endnu en nybegynder

• Dette emne har 58 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af kthode. This post has been viewed 888 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 59 i alt)
  • Forfatter

jan.jakobsen
      • Planet

Jeg er selv nybegynder, og følger tråden med interesse. Jeg hælder dog til en god Refractor, og har kik på den Johannes linker til, tror det er god kvalitet til pengene, samt der kan til købes motor styring rimeligt billigt.

jan.jakobsen
        • Planet

Motor fokuser skulle der stå.

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Har selv haft en LXD75 N6 købt hos Meade i Ålborg – den var jeg meget glad for for – dog er monteringen ikke supergod til langtidsfoto. Optikken var helt fin parabolsk, D=152mm f=762mm F/5, hovedspejl dog ikke centermarkeret hvilket besværliggjorde kollimering en anelse. Udtrækket simpel tandstand.
          Dem fra Aldi’s parallelimport har der været nogen kritik af (motorhovedet) selvom de var originale Meade – men tilsyneladende produceret i Kina og ikke USA som den lidt ældre jeg havde.

Bemærk iøvrigt at LXD75 også findes i en SN6 udgave som er en Schmidt-Newton 6″ med en korrektor linse forrest. Skulle være bedre korrigeret for coma og er et optisk lukket system.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Har haft 3-4 LXD75,,, alle har brændt motorprint af, de er alle skiftet gratis af Meade Thumbs%20Up
            Monteringen er lige bette nok, men kan lave foto med lidt øvelse, tubusen er fin til mange optagelser, her i sær set i forhold til prisen….

kthode
              • Asteroid

Vil konkludere ud fra jer alle…, at den lxd ikke er helt skidt., alt taget i betragtning…

Vil i kaste et hurtigt blik på den igen., og studere om noget sku mangle…

Hvad siger vi til prisen., og er der noget særligt man skal kigge efter., hvis man skulle driste sig til ku se nærmere på den? Lige udover ridser., buler og revner???

Tommy, er der nogle billeder på.din side, der er taget med lxd?

Eller vil du prøve at smide et “smukt” billede på siden her? Er lidt nysgerrig.efter hvad jeg kan forvente…;-)

kthode
                • Asteroid

Anonym
                  • Super Nova

johannes wrote: Hej – undskyld jeg blander mig lidt. Ok jo – vist har der været kritik af både den ene og den anden. Men så længe man bevæger sig i denne nedre prisklasse, tror jeg at man må acceptere, at man får hvad man betaler for! Varen er som oftest pengene værd, men den efterfølgende og ofte nødvendige service, halter til gengæld enormt. Meade DK, hævder f.eks. at de checker alt, før det går ud af huset – men det er som regel en lodret l…, hvilket jeg har mange eksempler på. Men er man til gengæld selv lidt fiks på fingrene, kan man gøre mange gode køb!

Mvh.

Mere præcist kunne det næppe siges!

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Kthode wrote:

Tommy, er der nogle billeder på.din side, der er taget med lxd?

Eller vil du prøve at smide et “smukt” billede på siden her? Er lidt nysgerrig.efter hvad jeg kan forvente…;-)

Der er lidt her, dog blandet,,,,http://www.forum.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=801

I min spæde start havde jeg ikke selv udstyr, havde en lxd75 tubus men ingen montering, så jeg lånte Staunings celestron cg5 en aften og satte op midt i kbh næsten, skød dette stort set uden erfaring med hverken software eller hardware..Kan være det var omvent, jeg havde monteringen og lånte tubus,, men det tror jeg nu ikke Big%20smile

kthode
                      • Asteroid

Hej Tommy… Tak…:-)

Har du nogen mening om, hvad sådan en lxd skal koste?

4 år gammel…

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Nej, det er en personlig mening hvad det er værd for en, jeg ville ikke give så meget da jeg er eq6 bruger, for dig er det en helt anden verden….

wieben
                        Deltager
                          • Nova

Hvis du har mulighed for at spare de ekstra kroner sammen, eller øge dit budget, vil en EQ6 montering være en bedre start.

Jørgen K har en EQ6 til salg, men den vil uden tvivl øge dit budget med et par tusinde kr.
                          En brugt EQ6 montering købt til en fornuftig pris, vil altid kunne gensælges til en tilsvarende pris. Det er en stabil gennemprøvet montering, som vil kunne følge dig mange år fremover. Hvis du starter med en LXD montering og bliver bidt af foto, vil du med garanti ønske at opgradere til en EQ6 eller tilsvarende inden for ret kort tid.

Hvis du primært vil observere visuelt kan du klare dig med en LXD montering eller dobson, men til foto er der en verden til forskel, der let kan være afgørende for om du lægger ud med gode oplevelser eller ej i en teknisk krævende hobby. For foto er monteringen alt afgørende. Selv et lille billigt teleskop kan levere flotte billeder på en stabil montering. Den omvendte situation gælder ikke ved andet end måne og planet fotos.
                          Jeg stod selv i samme situation og var tæt på at købe “LIDL setuppet”. Jeg blev lokket mod en EQ6 og er glad for at jeg gik den vej.

Astromoni kan være en hobby der er meget drevet af udstyr, og drømmene om nyt bedre udstyr slutter nok aldrig, hvis man er blevet bidt af interessen. Man kan nå langt med simpelt udstyr, men ved foto kan værdien af en stabil monteringen ikke undervurderes.

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hejsa.

Jeg har både en LXD75 og en EQ6. Begge er gode opstillinger, og egentligt ok inden for deres “vægtklasse”. Man skal huske på at LXD75’eren er mindre end EQ6’eren (og kan bære mindre) og derfor har udvendige motorer, hvilket jeg syntes er lidt en ulempe når man skal krydse meridianen. Gangen af de to opstillinger, tja. LXD75’eren jeg har, tracker bedre end min EQ6, har vel kun det halve PE, en 7-8 stykker. Den peger lidt dårligere, men selv med et CCD er objektet altid i feltet med en ED80 refraktor, og med et DSLR vil der ikke være problemer. Så jeg vil mene, at hvis man vil fotografere, f.eks op til 2-3 minutters eksponeringer med en ED80 og et DSLR, vil langt de fleste af optagelserne være uden behov for guidning, ihvertfald med min LXD75.

En EQ6 er et bæst at slæbe frem og tilbage. Den er tung og egentlig svær at få ordentligt fat på. Den egner sig egentligt mere til fast opstilling.

mvh
                            Jens

kthode
                              • Asteroid

Hej Heine, og jens.

Og tak for jeres syn på sagen…

Sætter pris på alles mening., og at i gider hjælpe,

Selvom det er så små penge det drejer sig om. Som tidligere nævnt, skulle jeg ha gjort det for længe siden., inden jeg fik børn og gl hus.. 😛

Mht store dilemma er stadig., hvilken jeg skal vælge. Har kontaktet ham med lxd’en, hans pris er som udgangspunkt 3500., men for næsten samme beløb kan jeg købe en af de tidligere foreslåede modeller, fra ny…

Er lidt i vildrede..

Thomas foreslog tidligere en dobson, men den kan man vel ikke tage billeder med…?

Har i nogen mening om, hvad en 4år gl lxd skal koste?

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Nej, man kan som udgangspunkt ikke tage billeder med en dobson. Jo, lidt webcam af månen og planeterne (hvis man sætter den på en ækvatoreal platform), men ikke seriøs deep-sky.

Thomas, Bornholm

Anonym
                                  • Super Nova

Tjah – det er nemt at have en mening om, hvad en 4 år. gl. LXD75 må koste – når jeg har en stående, som jeg skal sælge for en anden. Den er købt som ny hos vores autoriserede Meade forhandler udi det nordjyske .Det kan godt være Astro har haft den stående et stykke tid, men den er købt deroppe for knap et år siden. Jeg er bemyndiget til at sælge den for under 2500,- incl. strømforsyning!

Den skal dog gå til en navngivet person i vores kreds!

Mvh.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 59 i alt)
                                • Emnet 'Endnu en nybegynder' er lukket for nye svar.