› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Endnu en nybegynder
- Dette emne har 58 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af kthode. This post has been viewed 887 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. august 2013 kl. 06:35 #105703
kthode- Asteroid
Har desuden set en på siden, med en skywatcher 150p til salg… http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=10567
Vil nødig træde nogen over tæerne., men er det på niveau med
de andre foreslåede emner?
14. august 2013 kl. 07:02 #105704
henrik.schneiderDeltager- Nova
Kthode wrote: Har desuden set en på siden, med en skywatcher 150p til salg… http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=10567
de andre foreslåede emner?Hej Klaus, den kikkert tror jeg du vil blive glad for, bemærk dog at der ikke er GOTO på kikkerten, men dog motorstyring.
Hvad med denne: Den Blå Avis
Eller denne: http://www.guloggratis.dk/fritid/hobby/kikkert/annonce/20211554-stjernekikkert#image-75484386 jeg kender dog ikke noget til optikken på denne. (parabolisk eller ikke)
henrik.schneider 2013-08-14 09:21:31 14. august 2013 kl. 09:50 #105706
kthode- Asteroid
Hej henrik. Har set det på dba., men pga min uvidenhed., er jeg ikke gået videre med det…
Og til dels fordi han ikke vil besvære sig selv med at sende det… Inden jeg kommer over broen og hjem., er der brugt for meget tid og penge på transport…
Det der hedder 150, er det teknisk bedre, eller er det “bare” forskellige modeller?
Til sammenligning med det Orion thomas foreslog…, hvad når man så længst med?
Nu har jeg også lidt andre dyre interesser., jeg har dyrket i flere år., og jeg ved at selv små stumper kan være dyre.. Så derfor har jeg også søgt brugt, i håb om at finde et med en “masse” ekstra udstyr..
De tidligere foreslåede nye, har vel kun lige det der skal til…, eller?
14. august 2013 kl. 10:22 #105707
astrojensenDeltager- Neutron star
Har desuden set en på siden, med en skywatcher 150p til salg… http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=10567
de andre foreslåede emner?
Ja, det er den. Det er stort set samme teleskop, som den 150mm dobson med computer, som jeg linkede til, bare på en anden type montering. Her har du motor, der kan holde objekterne i okularets synsfelt i så lang tid, som du måtte ønske.
Jeg tror godt, jeg tør anbefale den som et udmærket begynderteleskop. Der medfølger jo også nogle okularer, så du kan komme i gang med det samme.
Thomas, Bornholm
14. august 2013 kl. 10:29 #105708
Hej Klaus
ja det koster jo lidt at kommer over på den store ø 🙂Jeg vil nu altid råde andre til selv at hente brugt optisk udstyr, så har man lidt bedre styr på hvad det er man køber.150 betyder 150mm hoved spejl (6″) og indefor for astronomi betyder størrelsen jo en del.så det korte svar må være at Ja 150 er bedre end 130 (ca. 30% større spejl areal) og dermed mere lys.Ja de tidligere foreslåede nye er ok, og har hvad der skal til for at komme igang vil jeg mene.Meade LXD75 6″ (150mm) sælges forøvrigt på fyn, så vidt jeg kan se.HVIS ellers alt er ok ved den Meade LXD75 6″ som sælges på fyn, tror jeg du kommer længest for pengene med den.14. august 2013 kl. 18:51 #105721
kthode- Asteroid
Hej henrik… Ja., har godt set den lxd i Ejby…, dejlig tæt på… 😉
Har du, eller andre, nogen erfaringer med denne type?
Synes der har været lidt kritik af meade, så havde egentlig slået dem ud af hovedet… Er det en forhastet beslutning…?
14. august 2013 kl. 19:06 #105722
Jeg kender ikke personligt Meade LXD75 6″, men vil umiddelbart vil jeg tro den er OK, jeg ser ingen grund til sådan bare at “black-liste” Meade, det vil jeg være ked af at være skyld i, men lige netop 2130 burde seriøse forhandlere ikke sælge, syndes jeg.
Jeg ville godt turde prøve en LXD75, men jeg er sikker på andre her på forum har erfaring med denne model.
henrik.schneider 2013-08-14 19:09:17 14. august 2013 kl. 19:07 #105723
Anonym- Super Nova
Hej – undskyld jeg blander mig lidt. Ok jo – vist har der været kritik af både den ene og den anden. Men så længe man bevæger sig i denne nedre prisklasse, tror jeg at man må acceptere, at man får hvad man betaler for! Varen er som oftest pengene værd, men den efterfølgende og ofte nødvendige service, halter til gengæld enormt. Meade DK, hævder f.eks. at de checker alt, før det går ud af huset – men det er som regel en lodret l…, hvilket jeg har mange eksempler på. Men er man til gengæld selv lidt fiks på fingrene, kan man gøre mange gode køb!
Mvh.
14. august 2013 kl. 19:37 #105724
kthode- Asteroid
Hej johannes… Og tak for kommentaren. 😉
Ved at pris og kval hænger sammen… Hvis jeg bare havde taget mig sammen for 7-8 år siden, så havde jeg ikke sku tænke så meget på budget… Men det vlr før kone og børn.. 😉
14. august 2013 kl. 23:11 #105729
FinnDeltager- Neutron star
Nå det var da godt jeg lige så denne tråd Johannes, jeg var ellers blevet lidt forelsket i denne her http://meade.dk/product/meade-series-6000-115mm-ed-triplet-apo-1203/ som rejseinstument, men hvis de ikke holder hvad de lover og som du siger at det er L… det de siger og lover så vil jeg da lige tænke mig om en ekstra gang, tror lige jeg vil undersøge marked igen.
Finn 2013-08-14 23:12:05 15. august 2013 kl. 09:52 #105745
kthode- Asteroid
Takker og bukker for jeres besvarelser… 🙂
Hvis man skulle vælge mellem
Meade lxd75
Og den skywatcher 150p der til salg her i forum, hvilket vill
e være at foretrække?
15. august 2013 kl. 10:21 #105748
Jeg ville nok gå efter lxd75 – 6″ som 1st prioitet, pga. GOTO funktionen,
MEN vi mangler stadig lidt kommentarer på hvad en lxd75 – 6″, er for en fætter, er der ingen her på forum som kan kaste lidt lys over det?15. august 2013 kl. 10:23 #105749
astrojensenDeltager- Neutron star
Uha – det er et meget svært spørgsmål at besvare, da det afhænger så meget af personlige præferencer. Der er fordele og ulemper ved dem alle.
Kortfattet vil jeg sige, Meaden og Skywatcheren er ret ens, men Meaden har den bedste montering. Den har også GOTO. Selve teleskoperne er ved de to temmelig identiske i ydeevne.
200mm dobson’en er større, med bedre optisk ydeevne, men den har til gengæld ikke GOTO eller tracking. På den anden side er den et robust teleskop, som ikke sættes ud af spillet, hvis et batteri skulle løbe tør for strøm. Men man skal selv finde objekterne.
Alle tre er gode begynderinstrumenter, så man begår ikke nogen afgørende fejl ved at købe den ene frem for den anden.
Thomas, Bornholm
15. august 2013 kl. 10:24 #105750
Anonym- Super Nova
Hej Finn.
Jamen, jeg tror sådan set deres 6000 serie er ok – det er mere danske leverandører af dette mærke, og deres service jeg langer ud efter.
Jeg var selv meget tæt på selv at købe denne her:
Den er efter min mening langt bedre, når jeg skal bedømme efter tests, og så er den fantastisk lysstærk med Riccardi reduceren og tilmed langt billigere – især med 10% rabat gennem godkendt forening.
Men er din TAK ikke i samme størrelses- og vægtklasse?
Vi ses på MAF
15. august 2013 kl. 13:14 #105761
Anonym- Super Nova
Hej Henrik.
Denne Meade kombination blev for nogle år tilbage solgt meget billigt gennem Lidl – og jeg vil tro den stammer derfra. Jeg mener den røg ud for mellem 5000 – 0g 6000 kr. incl. denne newton. På samme tidspunkt gav jeg selv temmelig meget mere hos Astro alene for monteringen.
Der var imidlertid nogle som havde problemer med Lidl sættet, men andre var heldige. Retfærdigvis skal nævnes, at heller ikke alle monteringer fra vores aut. Meade forhandler, var fejlfrie. Bl.a. krævede min egen en kraftig efterjustering, for at køre ordentligt. Og du har selv på Vogelsberg oplevet Jannicks montering, som er regulært indkøbt for knap et år siden.
Mvh.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Endnu en nybegynder' er lukket for nye svar.