Endnu en nybegynder

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Endnu en nybegynder

• Dette emne har 58 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af kthode. This post has been viewed 886 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 59 i alt)
  • Forfatter

kthode
      • Asteroid

Hej allesammen.

Endnu en med brug for hjælp..

Troede jeg vidste hvad jeg skulle købe, men efter at ha læst andres spørgsmål, er jeg kommet i tvivl…

Lidt om mig, så der måske er plads til lidt forståelse og tålmodighed..

Jeg er 28 lidt endnu, har tre små, fra fem år og nedefter, gl hus jeg har renoveret, og er lykkeligt gift.

De senere år har pengene været lidt små, men har nu en unik chance for at købe noget til mig selv, uden at skulle overveje…,!

Efter en snak med forhandleren var jeg sikker på, at en meade 2130 var det rigtige for mig, med goto var himlen for mine fødder, men synes jeg aner lidt kritik herinde… Eller rettere sagt, man får meget mere teleskop for pengene, uden goto…?

For mit vedkommende skal det være relativt hurtigt at stille op og bruge, da det nok ofte vil blive som et smukig i pigernes omklædningsrum… Bor midt i byen, så har ikke hele himlen i kikkerten, dog er det ikke udelukket da jeg bor tæt ved vandet…

Derfor tænker jeg… , goto, er det afhængig af hele himlen for at indstille.? Måske dumme spørgsmål, men ved ikke bedre, og vil nødig spilde penge.

Har ikke noget imod brugt udstyr, og er klar over at med mit budget får jeg ikke huble på stativ… Ca 4000,-

Er lidt begrænset af pladsen, så det skal kunne pakkes en lille smule sammen..

Har altid haft Interesse og nysgerrighed for alt over skyerne, og håber at kunne lære mine børn, at den virklige verden er omkring os, og ikke i en dum flad kasse i stuen…, der for det meste er fyldt med ligegyldigt lort.., man ikke lære noget af..

Jeg vil gerne kunne kigge på alt, lige fra månen og resten af vejen ud… Hvis man kan,Kan man da med fornuft tage billeder med ds2130?

hvis i skulle falde over noget, vil jeg meget gerne hører om det…, gerne på Fyn, eller første del af Jylland…

Håber ikke at jeg har skræmt alle væk, med denne smører…,

Og hører gerne om meninger og erfaringer…

Man blir nemmest klogere af at spørge andre der ved bedre, og der er ikke grund til at begå samme fejl, andre har begået…

Mvh klaus

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Klaus

Du har helt ret i, at man får mere for pengene, hvis man fravælger GOTO. Personligt bruger jeg ikke GOTO, men der er mange, der sværger til det, og mener, det er det bedste der er opfundet siden hjulet. GOTO kræver ikke at man kan se hele himlen, kun et nogenlunde stort udsnit, så man kan se nogle klare stjerner, den kan indstille på. Jeg er som sagt ikke tilhænger af GOTO, så andre må træde til og vise, hvad man kan få på den front for 4000,-

Hvis du fravælger GOTO kan du få noget som den her:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4779_Skywatcher-Evostar-120-EQ3—120-1000mm-Refraktor-Teleskop.html

Det vil være et rigtig godt begynderteleskop. Meget let at sætte op og pille ned. Udmærket stativ, der faktisk kan udbygges til GOTO senere, hvis det måtte ønskes. Teleskopet er kraftigt nok til at kunne vise alle de kendte ting, såsom Jupiter med skystriber og måner, Saturns ring, osv.

Du kan også få noget som den her:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2490_Skywatcher-Skyliner-200PX—8–f-6-Gitterrohr-Dobson-Teleskop.html

Det er et ganske kraftigt teleskop, der kan vise en uhyrlig bunke ting. Det er lidt mere kompliceret i brug end linsekikkerten ovenfor (selvom det ikke umiddelbart ser sådan ud, jeg kan forklare mere senere), men ikke mere, end det kan læres på nogle få aftener. Det kan til gengæld IKKE udstyres med GOTO.

Af de to vil jeg umiddelbart anbefale linsekikkerten som et ukompliceret begynderinstrument, da man ikke behøver bekymre sig om justering og nedkøling af optikken, hvilket er nødvendigt ved spejlteleskoper, for at opnå det bedste billede.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Men det var jo også et forslag at opsøge en lokal astro-forening, og se i nogle forskellige kikkerter inden man køber??

mvh
          Jens

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Et forslag, jeg ofte glemmer, fordi der ingen astroforening er nær mig. Men ja, følg Jens’ råd og opsøg en lokal forening, hvor medlemmerne kan bistå med råd og dåd.

Thomas, Bornholm

kthode
              • Asteroid

Hej Thomas…

Og tak for dit hurtige svar.., og dine råd….

Som nævnt går der nok noget tid, inden jeg “gir” mig selv muligheden for lign køb… Så vil gerne ha noget der dækker mit behov, en tid frem.., og ikke blir for “lidt” for hurtigt…

At det kræver lidt teknisk tålmodighed gør ikke noget, og den kraftige, model ser fin ud. Nogen erfaringer med lign? I forhold til jordens rotation, skal der vel justeres lidt for at holde fokus med denne model?

Ved at det kræver tid og øvelse at lærer himlen at kende, men regner det ikke for en umulig opgave..

I starten blir det nok primært måne og planterne…, og så lidt hen ad vejen….

kthode
                • Asteroid

Og Jens, tak for rådet…, det leder så til næste spørgsmål… Kan man søge efter lokale herinde?

Mit valg faldt på denne side, da utroligt mange mennesker er samlet med viden og erfaringer, hurra for nettet…

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Klaus

Den model spejlkikkert jeg linkede til (med monteringen der ligner en kasse), kaldes for en dobsonian. Jeg har selv sådan en, en 300mm Meade Lightbrigde. Der er som sagt ikke motor på, så man må skubbe den med hånden, for at holde objekterne i synsfeltet. Det lyder besværligt, men det er faktisk meget enkelt, når man lige får håndelaget. Det går fint med de forstørrelser man normalt bruger her til lands, op til 200x – 300x. Et okular med stort synsfelt hjælper meget.

Linsekikkerten jeg linkede til har heller ikke motor (men det kan man montere på den, med eller uden GOTO), men her rækker det med at skubbe den langs med én akse, for at holde objekterne i synsfeltet og der er finbevægelser på monteringen, så man kan følge objektet ved at dreje på et håndtag. Monteringen skal rettes ind med den skrå akse pegende mod himlens nordpol, hvor polstjernen Polaris befinder sig. Man kan også bare bruge et kompas. Til visuelt brug er det ikke så nøje med hvor nøjagtigt den er rettet mod nord. Fordelen ved denne type montering er, at dens bevægelser følger retningerne nord-syd og øst-vest. Hvis man så f.eks. ved at et objekt befinder sig 2° øst for en stjerne, som man let kan se, så kan man bare rette teleskopet mod denne stjerne, bevæge det 2° mod øst med finbevægelserne, mens man ser gennem okularet og vupti, så har man fundet objektet. I teorien, i hvert fald!

Det er en voldsomt god ide at starte lidt beskedent med månen og planeterne, da disse er lette at finde. Dermed er succes givet og det giver selvtillid. Men har man nogle gode kort, så er det let at lære de klare stjernebilleder at kende.

Her er et gratis planetarieprogram til PC, der kan vise himlen på ethvert tidspunkt og er meget nyttigt til mange ting:

http://www.stellarium.org/

Thomas, Bornholm

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

Hej Klaus

Velkommen til denne fantastiske hobby.

Min første kikkert var en Meade 2130, købt som helt ny.

Det var nok det dårligste køb jeg har foretaget mig så længe jeg husker.

4000kr er selvsagt ikke meget, men jeg ved nu efter nogle år med denne hobby at man kan komme et godt stykke for 4000kr, Men min anbefaling at at du holder dig fra Meade 2130.

Denne voldsomme kritik fra mig kræver vist lidt forklaring.

1. Meade 2130 en en modificeret newton konstruktion, med hoved spejl som er et kugleudsnit og ikke slebet parabolisk, det har man så kompenseret for ved at fastmonterer en linse / barlow (brændvidde forlængende linse) i okular udtrækket. Dette betyder at kikkerten er rimelig vanskelig at justerer og den bagside har man ikke behov for som nybegynder. Optikken er simpelhen ikke værdig til at kalde sig for 130/1000mm.

2. Goto-monteringen er faktisk ok men den er en AZ-EL montering dvs. du får aldrig mulighed for at bruge den til deepsky foto, (det er den forøvrigt også for spinkel til) men den er fin til visual observationer.

og så lidt halv plusser 🙂

3. Meade 2130 er (i den udgave jeg købte) udstyret med evnen til selv at finde nord, og det virker faktisk godt, dog havde min en fejlvisning på ca. 40grader, og det skyldes at tubus var blevet magnetisk, men ved man det kan man jo bare korregerer manuelt.

4. Star aligment virker fint, blot skal man være nøjaktig (ligesom med alle andre monteringer)

Min anbefaling er at du hvis dit budget kan klare det går efter en goto, der er så utrolig meget nemmere som begynder, men også for mig med nogle få år på bagen. Gå også efter en ordentlig newton 4.25″ er faktisk ok, hvis spejlet er parabolisk, men 6″ ville jeg nok anbefale som en god start størrelse.

Beklager de negative ord, men godt du spørger, den kikkert burde efter min overbevisning ikke være på markedet.

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

Klaus, hvor i landet bor du, der er foreninger spredt ud over det meste af danmark.

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Henrik og Klaus et al

Her er en 6″ newton på en slags dobson montering. Ikke med GOTO, men med push-to. Teleskopet viser altså, hvor objekterne er, men man skal selv rette teleskopet ind, efter computerens anvisninger. Prisen er lige omkring de 4000,-

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4483_Orion-StarBlast-6i-IntelliScope-DOB—150mm-f-6—Astrocomputer.html

Dette kunne måske være det ideelle for mange nybegyndere. Man får en god optik for pengene, teleskopet er let transportabelt, det kan finde tingene for én, men samtidig er man ikke prisgivet, hvis motorerne svigter (der er nemlig ikke nogen, i modsætning til en GOTO!)

Thomas, Bornholm

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

Hej Thomas,

nok ikke en dårlig løsning til at starte med 🙂

Søren Hansen
                          Deltager
                            • Giant

Hej Klaus.

Af de første 2 Thomas anbefaler vil jeg nok vælge Evostar’en og ikke Dobson’en. Det er noget med den fysiske størrelse.

Jeg har selv en EQ3-2 med motor på begge aksler, og hvis det bare ikke blæser for meget klarer den både min Skywatcher og min Messier 90’er.

En EQ3 tager omkring 5-10 min at sætte op, og så er du klar til at kigge stjerner, uden at skulle justere noget. Jeg ved godt Dobson’en tager 1-3 min at sætte op, men som Thomas siger, skal du selv skubbe til den.

Jeg har for nyligt invisteret i en goto montering, men jeg er ikke sønderlig benovet over performence i forhold til min EQ3-2, bevares, det er da lækkert at bare vælge en stjerne, planet eller DSO, men for mig er jagten på ovenstående også en del af spændingen.

Uanset hvad du vælger, velkommen til her.

jskals
                            Deltager
                              • Main Sequence

Hej Klaus

Jeg vil kun give Henrik ret i, at en ds2130 nok også er suverænt den dårligste kikkert jeg har købt, men monteringen er sådan set ok til visuelt brug.

Jeg har selve kikkerten til at ligge, den er til gratis afhentning. den kan evt medbringes til MAF.

mvh Johnny

rener
                                • Planet

jeg er selv nybegynder under et år på den her hobby, og købte et meade etx80 med goto for ca 3000kr, og har haft ret mange problemer bare det at aligne det til at finde noget som helst, hvilket har fået mig til at indse at jeg kunne få meget mere optik for pengene uden computer, når jeg kun har kunnet bruge den håndkontrol til aligevel manuelt at finde de ting jeg gerne ville kigge påog når jeg så fandt feks jupiter eller saturn bandede jeg den investering langt væk, da det jeg kunne se ikke var ret god kvallitet (80mm 2x barlow og 9,7mm okular) og saturn ligner en peanut… ville nok købe anderledes i dag, og satse på optik istedet for goto 🙂
                                giver indlægget længere oppe ret, det at finde tingene er ½ af fornøjelsen, tjek evt nogle af alle de fede astro apps du kan få til din smartphone/tablet, de har hjulpet mig meget til at finde de ting jeg gerne vil kigge på.

billed eksempler der ikke afviger meget fra mit view in real life:
                                saturn
                                så stor var saturn synlig.

og et par af jupiter det bedste focus jeg kunne stampe op. alle taget med 80mm 2x barlow og 9.7mm okular, igen oplevelsen uden kamera viger ikke meget fra billederne som godtnok kun er taget med en iphone4 i et hjemmelavet cover 2 okular mount 🙂

Rener2013-08-14 00:58:48

kthode
                                  • Asteroid

Go morn…

Og tak for rådet/redningen vedr 2130…

Det er nemt at blive “vildledt”…, og det havde været rigtig træls at spilde penge….

Den Orion du linkede til, Thomas, ser også spændende ud… Og jeg er lidt nærmere målet, takket være jer alle…

Jeg bord i verdens centrum, nordfyn…., men er rigtig “dårlig” til at kører efter noget.., hvilket venner fra både jylland og sjælland griner lidt af… 😉 Jeg er udpræget hjemmemenneske…., 😉

Hvis i kommer i tanke om mere der kunne værd at vide, hører jeg gerne mere derom…

Som nævnt ville jeg gerne tage de små med i kiggeriet, efterhånden som de får alderen til det…, så det er nok meget rart med en computer at styrer efter….
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 59 i alt)
                                • Emnet 'Endnu en nybegynder' er lukket for nye svar.