Endnu en nybegynder

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Endnu en nybegynder

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

fhansen
      • Main Sequence

HallĂžjsa allesammen

Jeg har vĂŠret interesseret i astronomi helt fra barnsben af, og i de seneste Ă„r har jeg ogsĂ„ brugt rigtigt meget af min tid pĂ„ at fotografere. SĂ„ hvorfor ikke kombinere de to? 🙂

SĂ„ er spĂžrgsmĂ„let sĂ„ bare – Hvad faen skal jeg vĂŠlge?

Jeg bor i Aalborg, sĂ„ jeg skal jo tĂŠnke pĂ„ transport, hvis jeg skal ud at lave noget “imaging”. SĂ„ selvom jeg nok vil fĂ„ mest ud af en Dobsonian, mĂ„ jeg sgu nok hellere sige pas fra start.
      SĂ„dan et skrummel vil jeg sgu nok bare blive trĂŠt af. 😀

Anyway, jeg har lagt mit budget pÄ ca. 5000.

De kriterier som jeg har er flg.:

1) Den skal kunne bruges til fotografering. (Kobles til et Canon EOS 350D)

2) Den skal helst vĂŠre let at sĂŠtte op, og vĂŠre let at bruge.

3) Den mÄ helst ikke fylde alt for meget. (dvs. at jeg jeg skulle kunne transportere den uden alt for mange problemer).
      4) Let at vedligeholde. 🙂

Hvad angĂ„r fotos, ved jeg ikke hvor hĂžjt jeg tĂžr sĂŠtte mine forhĂ„bninger. Det kan vĂŠre at i garvede “gamle” gutter kan kaste lidt lys over. 😀 Men nogle fede fotos af mĂ„nen er da et must.

Jeg har selv rodet lidt rundt pÄ nettet, og fundet frem til nogle ting. Her er nogle af de ting som jeg har kigget pÄ. SÄ kan i ogsÄ se om jeg er helt galt pÄ den.

Celestron NexStar 4SE, 102mm
      http://kikkertland.dk/product_info.php?cPath=3_50&products_id=559

Meade DS-2102MAK
      http://meade.dk/product.asp?product=421

Skymax 127 Supatrack

http://lyra.dk/details.asp?prodid=128&cat=934

evt ogsÄ
      Meade DS-2130ATS-LNT
      http://meade.dk/product.asp?product=432

HÄber at i kan give mig et praj i den rigtige retning. PÄ forhÄnd tak.

vh. Flemming

alfi
        • Main Sequence

hei
        ett godt alternativ, som er god pÄ foto, og lett Ä bruke og transportere er skywatcher/celestron sine versjoner av 80mm ed.
        det er ett meget populĂŠrt og rimelig tilbud, som ofte brukes til astrofoto.

alfi

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Flemming – du burde mĂ„ske overveje hvor stor brĂŠndvidde du egentlig Ăžnsker at starte med.
          De lange brĂŠndvidder er vanskeligere med hensyn til guiding, prĂŠcis EQ-opstilling, fokusering, exponeringstid m.v.

Hvis du har nogle lysstÊrke objektiver til dit kamera, sÄ kan du evt. starte med at kÞbe en EQ-opstilling, altsÄ et stativ med motor, og bruge det udstyr du har. Canons timerudlÞser TC80N3 er ret god til at lave exponeringer med den lukkertid og antal du Þnsker.
          Man kan lave mange fascinerende optagelser med korte brĂŠndvidde, her med 85mm:
          http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pos=-449
          eller helt uden motor, med vidvinkel:
          http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pos=-448

(Til MĂ„nen skal du naturligvis haÂŽ en stĂžrre brĂŠndvidde.)

NÄr du har fÄet lidt erfaring med det, sÄ ved du sikkert hvad du sÄ Þnsker dig Wink , det kan vÊre skruen uden ende Pinch sÄ er du advaret.

Jesper G.

fhansen
            • Main Sequence

Hejsa

Mange tak for svarene. Meeen, jeg tror nu, at jeg er nĂždt til at kĂžbe et
            teleskop – Jeg kan jo ogsĂ„ godt lide bare at kigge. Det er nu noget
            andet at se Saturn igennem et okular frem for at se det pÄ et tv. Det
            tror jeg vist alle her pÄ forummet er enige om. Wink

@ Jesper
            Jeg kender godt det med skruen uden ende. SÄdan har jeg det ogsÄ med fotoudstyr. p.t. savler jeg over EOS 5D mk2 og sÄ en hÄndfuld objektiver. SÄ at det skulle vÊre anderledes med teleskoper tror jeg nÊppe Big%20smile

P.t. er jeg nok mest lun pÄ den 102mm NexStar. Den lyder til at vÊre meget let at bruge. Men om den er god nok til fotos ved jeg ikke. Men kikkertland er kun et stenkast fra hvor jeg bor, sÄ kan jeg evt. fÄ en snak med dem.

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Hej og velkommen! Nu er foto mange ting, men du skriver at foto af mÄnen er et must. SÄ er der lige det med at skal det vÊre tÊt pÄ eller hele mÄnen eller derimellem?

Hvad vil du med din fotografering i astro sammenhĂŠng?

Nu bor du i Aalborg, sĂ„ hvad med at tage et smut om til 2astro eller kikkertland og besĂžge dem og lade dem vejlede dig? Eller besĂžge den lokale forening deroppe – NAFA, tror jeg den hedder eller en anden astronomisk forening i nĂŠrheden og fĂ„ en snak med dem om dine behov?

Fordi der nemlig er lige sÄ mange meninger om det samme her i forum som der er medlemmer og det kan blive temmelig forvirrende i stedet for oplysende, er mit indtryk. Og sÄ er det min erfaring at begynderen vÊlger noget helt tredie i stedet.

Undskyld, du tog lige ordet ud af min mund!

outlook2009-11-08 21:31:24

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

mortenb
              Deltager
                • Super Giant

Den ultimativt bÊrbare er ASTROTRAC tt320x, den nye med mÄne og sol hastighed. UdnÊvnt som hot product of the year 2008.

Jeg har set dem hos http://www.2astro.dk, men tilsyneladende ikke pt.

Hvis bĂŠrbar og foto med spejlrefleks er Ăžverst pĂ„ listen … sĂ„ er det her !

Den nyeste version ligger prismÊssigt NOGET over dit budget, men udgaverne fra sidste Är kan mÄske fÄ i nÊrheden. Til gengÊld kender jeg sÄ ikke evnen hvad angÄr sol og mÄne foto.

Hvad angÄr de teleskoper du selv har nÊvnt skal du undersÞge dem for hvormeget GOTO du Þnsker samt mekanisk stabilitet, hvilket kan skille dit valg.

MortenB2009-11-09 01:03:54

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

AstroTrac er bare fedt, men som sagt – den krĂŠver ogsĂ„ et godt stativ. Og er nok mest til widefiled deepsky, selv om nogle bruger den med noget vildt refraktor pĂ„.

fhansen
                    • Main Sequence

Hej igen

Der er nu gÄet nogle uger, mest med banden over skyer, for jeg besluttede mig i sidste ende at kÞbe en NexStar 4SE, hvilket jeg er meget godt tilfreds med.

Jeg kan godt se, at jeg ikke skal gÞre mig forhÄbninger om at fotografere planeter med det, men mÄnen og Orion tÄgen passer det sgu meget godt til.

Ud over vejret har jeg dĂžjet med nogle vibrationsproblemer. Mest fordi jeg kun har haft teleskopet ude i baghaven, som ligger op af en trafikkeret vej – hvilket nok ikke hjĂŠlper ret meget pĂ„ vibrationerne. Derudover har det hele tiden vĂŠret noget hastvĂŠrk pga. de forbandede skyer.

ORION TÅGEN

For andre kan det vÊre svÊrt at forstÄ at jeg er ovenud lykkelig over
                    at have taget disse grumsede billeder. Men, dette er mine fĂžrste
                    nogenlunde vellykkede astrofotos.
                    Jeg satte mit teleskop
                    nogenlunde i vatter, men det fungerede ikke helt, da det var pÄ en blÞd
                    grÊsplÊne. Desuden var der en masse lys omkring mig, sÄ forholdene var
                    bestemt ikke optimale.
                    Men det jeg fik ud af billederne var
                    laaaaaangt over hvad jeg forventede. Jeg forventede en hvid grumset
                    sky, men ved en eksponeringstid pÄ ca. et minut viste straks nogle
                    uventede farver.
                    Jeg har heller ikke stillet helt skarpt – Det hele gik lidt hurtigt da der var en kamp mod skyerne.
                    ISO = 1600 (For hurtigere lukketid)
                    Lukketid = 120 sek

MĂ„nen

Ja, jeg stod og skÊldte ud pÄ skyerne, min kikkert og alt muligt; fÞr
                    det gik op for mig, at jeg havde glemt at fjerne dĂŠkslet fra min
                    kikkert. Men det er vel blot en indikator for hvor ivrig jeg var, for
                    at fĂ„ taget det skide foto. 😀
                    Billedet blev desvĂŠrre ikke helt
                    skarpt. Om det er fordi mÄnen var i bevÊgelse, eller fordi jeg ikke
                    havde indstillet fokus korrekt ved jeg ikke. Men igen i dag, skulle det
                    hele sgu gÄ sÄ hurtigt, da mÄnen var pÄ vej vÊk bag skyer og ikke
                    mindst; genboens hus. Men jeg regner med at det var det sidstnĂŠvnte, og
                    jeg fik da i det mindste Ă©t okay foto ud af det. SĂ„ alt i alt er jeg
                    godt tilfreds. 🙂

mortenb
                    Deltager
                      • Super Giant

Jamen velkommen og tillykke med at vĂŠre kommet igang med foto allerede Thumbs%20Up

chrjensen
                        • Super Giant
                        Hvis jeg var dig, ville jeg prioritere en equatorial montering med motor pĂ„ begge akser hĂžjest. Vil du forsĂžge dig med deep sky, er det essentielt. Selve teleskopet skal helst vĂŠre “underdimensioneret” i forhold til monteringen. Det gĂžr at du senere an smĂŠkke et lille guideteleskop pĂ„ (f.eks. et 60 mm), og at det er mere stabilt.

Her er nogen forslag:

edit: Ok, det kunne godt vÊre at jeg skulle lÊse HELE trÄden fÞr jeg poster en anden gang Ermm. Anyway, tillykke med teleskopet.

chrjensen2009-11-23 08:30:03

John
                        Deltager
                          • Nova

FHansen wrote: Jeg kan godt se, at jeg ikke skal gÞre mig forhÄbninger om at fotografere planeter med det, men mÄnen og Orion tÄgen passer det sgu meget godt til.

Hej Flemming

Der er nu masser af muligheder for planetfoto med dit teleskop. prĂžv bare at se. Man skal ikke undervurdere smĂ„ teleskoper – med tĂ„lmodighed og omhyggelighed er der meget at hente(men det gĂŠlder vist med bĂ„de smĂ„ og store teleskoper) her er adressen til billedet, der forĂžvrigt et taget med et ganske simpelt lpi cam http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/3409815/Main/3406620

outlook
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej og velkommen i klubben. Her fra er det sÄ bare at klÞ pÄ. Og jeg deler ikke lige din mening om at 4SE ikke dur til planeter. Det er netop beregnet til solsystemet vil jeg hÊvde. Det er jo en mak med et langt f/ forhold, altsÄ Äbning i forhold til brÊndvidden og derfor isÊr egnet til solsystemet.

Jeg startede ogsÄ ud med en Celestron SE4 i sin tid og fik da hÊderlige billeder af planeterne og MÄnen med et lille webcam. Vil du derimod tage fotos af tÄger og galakser krÊves der lidt mere og lidt bedre end med dette teleskop. Men M42 er jo sÄ stor og klar, at lige netop den kan man godt tage et par fotos af med det teleskop.

Og sÄ beklager jeg at du ikke kÞbte min 4SE, da du nu i sidste ende besluttede dig for alligevel at kÞbe en 4SE. Wink Men det er netop et webcam der vil rykke til planeterne med dette teleskop som billedet af Jupiter her pÄ siden jo ogsÄ viser, der ligner et typisk webcam billede.

outlook2009-11-23 10:33:40

Hilsen Leif,
                            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

kennethk
                            Deltager
                              • Nova

Jeg er imponert over denne starten FHansen, jeg er selv nybegynner og har nettopp kjÞpt et brukt Celestron Nextstar 5, noen Är gammelt dog, men gleder meg til Ä begynne Ä bruke det og ser frem til Ä prÞve astrofoto. HÄper ogsÄ Ä fÄ til brukbare bilder av MÄnen og planetene. Etter ditt bilde av M42 er jeg imidlertid ogsÄ inspirert til Ä prÞve andre objekter. Jeg tenker pÄ Ä kjÞpe speilrefleks f.eks Canon 1000D eller CCD kamera som f.eks NexImage, men vet ikke hvilke jeg bÞr velge. Tenker ogsÄ pÄ DSO etter hvert.

Anonym
                                • Nova

Gratulerer FHansen !

Og velkommen som astrofotograf Thumbs%20Up

Jeg ser at du som jeg og mange andre valgte Orion tÄken som fÞrste objekt !

Jeg har alltid fundert pÄ hvorfor det er sÄnn, det er jo nok av objekter Ä ta av.Wink

Jeg husker ogsÄ fÞlelsen da jeg sÄ mitt eget fÞrste astro foto og forstÄr meget godt at man er tilfreds !

Til lykke igjen og stÄ pÄ Clap

fhansen
                                  • Main Sequence

Hej igen

Tak for velkomsten 🙂

@ John
                                  Jeg er da pÊnt overrasket over at det er muligt, at tage sÄ flotte planetfotos med dette teleskop. Jeg troede ikke at diverse tilbehÞr kunne forstÞrre sÄ meget. Hvilket tilbehÞr behÞver man til denne forstÞrrelse til foto?

@ chrjensen
                                  Jae, det kommer nok en dag. I fÞrste omgang skulle jeg have noget det er let at bruge. SÄ jeg sÄ fÄr lidt mere fÞling med det, kan det vÊre at jeg opgraderer. Men du har ret i at det er opstillingen der tÊller. Det er det jeg bÞder for nu.

@ Outlook
                                  Hehe ja, men jeg havde kÞbt teleskopet da jeg sÄ din pm. Men jeg skal da helt klart prÞve det med et webcam. Jeg har ogsÄ kigget lidt pÄ registax.

@Kenneth
                                  De problemer jeg har haft med mit 4SE, er at det er en lidt for svag opstilling. Selv mit
                                  EOS 350D som kun vejer ca. 500g, er lidt for tungt til dette teleskop.
                                  Mit stĂžrste problem er dog, at jeg ikke kan stille ordenligt skarpt, da
                                  jeg ikke kan se en pind i sÞgeren. Og sÄ hjÊlper det ikke at min T-ring
                                  adapter hele tiden falder fra hinanden. 😛
                                  Heldigvis har fx. EOS1000 live view, sÄ man kan stille skarpt efter det man ser pÄ LCD-skÊrmen. Jeg mener ogsÄ, at man kan zoome ind pÄ live view, pÄ et EOS1000, og pÄ den mÄde fÄ stillet virkeligt skarpt.

@ Arne
                                  Takker, ja det var lidt vildt. Jeg husker stadigt at jeg tĂŠnkte: “Hvad fanden! Er der farver!” Jeg troede, at det kun var noget man kunne opnĂ„ ved at bruge diverse filtre, som sammensĂŠtte billederne. Men jeg blev sgu klogere. 😀
                                  Mit nĂŠste projekt bliver sikkert M32. I dag sĂ„ jeg den for fĂžrste gang igennem teleskopet. Den tror jeg ogsĂ„, at jeg kan fĂ„ nogle gode billeder af, nĂ„r fĂžrst jeg har overvundet alle begynder-problemerne. 😉

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'Endnu en nybegynder' er lukket for nye svar.