› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Endnu en NGC891 fra MAF
- Dette emne har 18 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af wieben. This post has been viewed 217 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. september 2009 kl. 01:34 #22444
wiebenDeltager- Nova
Hej,
Her er en første version af NGC891 som jeg skød første aften på MAF.
Dette er kun halvdelen af de frames jeg skød……dem efter jeg begyndte at bruge hårtørren. De første frames så af en eller anden grund ud som om de manglede luminans, men manglede mærkeligt nok ikke skarphed.
Her de sidste frames jeg fik ind uden dug. 1,5 time med 15 minutters subs ISO800 samt darks. Stacket i DSS som “median”. Der er brugt PS CS4, curves, highpass, en lille smule sharpen og saturation samt levels til sidst. Ingen noise reduction.NGC891 lidt cropped.
NCG891 close up
Der er rigtigt mange baggrundsgalakser i billedet. Den mørke jyske himmel hjalp godt til at nå dybt. Her et lille udsnit.
Link til billedet i 100% opløsning. NB 8 Mb.
http://www.flickr.com/photos/dariuszka/3946242066/sizes/o/Planen er at prøve at stacke alle billederne som HDR og se om der giver noget ekstra, eller om de sidste 6 billeder uden dug giver det bedste resultat.
23. september 2009 kl. 01:50 #22445
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Så mange galakser på ett bilde! Utrolig!
Jeg teller minst et dusin i det utsnittet alene, antagelig er det flere også.
Mvh,
Bjørn23. september 2009 kl. 02:31 #22450
alfi- Main Sequence
wow!
meget imponerende
mange galakser i det ene der jaalfi
23. september 2009 kl. 06:15 #22452
michael.bertelsenDeltager- Nova
Wau! lækre billeder Heine
NGC 891 har en flot dybde og sjovt, at se alle de galakser – et rigtigt imponerende billede.
MvhMichael23. september 2009 kl. 07:33 #22455
steffan- Giant
Sådan, det er et rigtig flot billede.
Imponerende felt du opnår med det setup, det er virkelig stort.Samtidig er der mange detaljer med en den bjælke galakse der ligger på det croppede udsnit til venstre for den store stjerne.Også flot billedbehandling.23. september 2009 kl. 09:15 #22460
tommyfDeltager- Neutron star
Flot, intet slår åbning, de er godt nok input gennem den 250mm.
Må lige høre til din teknik, kolomerer du med kameraet i eller via laser…..Jeg opgav jo min 8″ newt da jeg ikke kunne okularholderen til at stoppe med vrikkeri, jeg tro mit næste køb bliver en 8″ newt igen, men denne gang en god model med super fokuser og spejlcelle der er stabil…Din widefield er i mine øjne klar fedest…..23. september 2009 kl. 09:45 #22464
webweichelDeltager- Nova
Fantastisk flot og kæmpe synsfelt! det er meget imponerende med de mange galakser i feltet og stadig med rigtigt god opløsning i close ups! Det virker som en god farve balance du har ramt, jeg har vist fået presset saturation lidt hårdt i min version af NGC891: http://www.clearskies.dk/NGC891_19Sept09.html
23. september 2009 kl. 09:53 #22466
nightskyDeltager- Neutron star
Super Nice
NGC 891 er en del af NGC 1023 gruppen ca. 20,6 mill. lysår borte.
Dine galakser i hjørnet er med Abell 347 clusteren – prøv at søge på NED, husk at vælge 5 year WMAP data for at få de mest nøjagtige rødforskydningsdata. Der er rigtig mange spændende objekter i feltet.
Abell 347 er en del af en af de største kendte strukturer i univereset Perseus/Pisces superhoben. Den starter sandsynligvis ved Abell 426, går gennem Abell 347, Abell 262 og ind over NGC 507 og NGC 383 galaksegrupperne.
Selv på afstand på 250 mill. lysår fylder denne kæde af galaksehobe mere end 40 gr. af nattehimlen.
Man kan se endnu større strukturer på nattehimlen, så som “The Great Wall/CfA2 Great Wall” som er den næststørste kendste struktur. Den største er pt. The Sloan Great Wall.
Her er lidt fra wiki – der bringer os fra en forholdsvis tæt på galakse NGC 891 til de største kendte strukturer i universet, til kosmologi og talen om mørkt stof. Derfor er amatør astronomi spændende.
It is not known how much farther the wall extends due to the plane of the Milky Way galaxy in which Earth is located. The gas and dust from the Milky Way (known as the zone of avoidance) obscures the view of astronomers and have so far made it impossible to determine if the wall ends or continues on further than they can currently observe.
The Standard Model cannot account for such large structures, so in the actual cosmology it is hypothesized that such structures as the Great Wall form along and follow web-like strings of dark matter. It is thought that this dark matter dictates the structure of the Universe on the grandest of scales. Dark matter gravitationally attracts baryonic matter, and it is this normal matter that astronomers see forming long, thin walls of super-galactic clusters.
Nogle af galakserne er lysstærke så måske kunne vi lave en afstandmåling via rødforskydning ved hjælp af StarAnalyser. Bruge Hubble konstanten hvis vi ellers tror på den
Nightsky 2009-09-23 12:00:28 23. september 2009 kl. 09:53 #22467
mogensDeltager- Super Nova
Hej Heine
Meget flot 891.-Denne galakse har jeg fotograferet flere gange, men aldrig alle de smukke smågalakser, der ligger relativt tæt på23. september 2009 kl. 10:40 #22469
max- Nova
Super flot Heine
Den må jeg også prøve en dag med min Newton.VH. Max23. september 2009 kl. 11:19 #22476
timoDeltager- Giant
Superfin widefield på NGC891 området Heine !
Har du “bara” använt digitalkamera ?
Timo23. september 2009 kl. 11:28 #22478
wiebenDeltager- Nova
Hej allesammen,
Tak for roserne. Jeg er rigtigt glad for det store felt. Det er lidt som en bonus, når man er heldig at få en masse sekundære objekter med udover det primære objekt der fotograferes.Jeg tror jeg vil afsætte et par aftener til at prøve med nogle deciderede “cluster fotos” med en håndfuld timers eksponering. Det giver lidt kuldegysninger når man tænker på hvor gammelt lyset er.Det med billedbehandlingen er altid en ballancegang. Jeg har prøvet at holde baggrunden og farverne nogenlunde naturlige, så der kunne sagtens trækkes mere kontrast ud. Jeg kan nu bedst lide en ikke alt for sort baggrund – gerne med et RGB level omkring eller lige under 30.Lars: Tak for den fine beskrivelse af super hobene. Det sætter tingene lidt i perspektiv.Tommy: Kollimeringen er lavet med et Cheshire okular. Jeg syntes det virker rigtigt fint, og er utroligt let at bruge. Fokus er opnået med min hjemmelavede fokusmaske. den er rar at have når man ikke har autofukus. Jeg pejer at bruge live view til at aligne teleskopet. Når objektet er framet og jeg evt. har roteret kameraet, gemmer jeg positionen som user object i håndkontrollen, og går derefter over på en af de klare stjerner og bruger fokus masken. Derefter re-call userobjektet i håndkontrollen. Det med at gemme positionen som userobject, er også fedt hvis man vil lave pier flip senere i optagelserne. Så er det bare at køre tubus lidt væk fra benet på trefoden og genkalde “user object”. Okular udtrækket er standard. Det kunne være lækkert at opgradere til noget 1/10, men det fungerer nu ok som det er.Jeg har yderligere 45 minutters optagelser som ikke er medtaget i billedet pga. lavere luminans (måske dug) men fokus er ok. Bliver spændende at se om det kan biddrage med flere detaljer når jeg får det stacket.Wieben 2009-09-23 11:31:54 23. september 2009 kl. 12:17 #22481
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Smart med å gjemme posisjonen i “user object” mens man gjør andre ting! Men man må vel være rask med de andre gjøremålene, ellers vil vel objektet drifte vekk fra posisjonen? Under opptagelser av foto kan guide-programmet da kanskje ikke finne igjen guidestjernen, hvis man venter for lenge med å komme tilbake til fotoobjektet?
Mvh,
Bjørn23. september 2009 kl. 12:29 #22482
webweichelDeltager- Nova
23. september 2009 kl. 12:39 #22484
wiebenDeltager- Nova
Tak Timo. Ja det er taget med DSLR. Det er dejligt nemt, men det ville da være dejligt med et mono cam eller et modificeret DSLR til h-alpha.
Bjørn. Objektet driver ikke væk fra feltet. Tracking kører jo. Guiding aktiveres først under fotooptagelserne, og passer sig selv…..hvis duggen ellers ikke driller 🙂 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Endnu en NGC891 fra MAF' er lukket for nye svar.