endnu en klar aften på Sjælland

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI endnu en klar aften på Sjælland

• Dette emne har 32 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 389 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Hallooooo, er der nogen herude? (ud over myg og tusind edderkopper)

Endelig er bestyrelsesarbejdet sluppet op og – tada – det er tindrende klart for tredje aften i stræk her i Tåstrup.

Så selvom jeg er dødtræt skal jeg lige have et skud god karma.

Planen er kombioptagelse af Comet Jaques med DSLR på en 60mm Tak samt et forsøg på et spektrum med 12″ samtidigt.

LAd os se hvad der sker.

Mogens.Bildsøe
      Deltager
        • Nova

Samler lidt fotoner fra M76 med BVI filtre- desværre lukker den kombination helt af for Halfa, så der kommer ikke meget på chippen fra områder med emission med netop den bølgelængde.

Samlede iøvrigt lidt luminans fra Jakobs boble i går- nærmest for lige at genopfriske procedurerne efter en laaaaang sommer og inden jeg ta’r fat på dette objekt på ny.

Hilsen Mogens B.

johnny.b.a
        Deltager
          • Super Giant

Har også været ude, er lige kommet ind. Fin aften med det nye Xtreme og ingen dug denne gang. Var omkring Ngc 6888, Cocoon Neb, M39, M27 <–(fast indslag ) og M103.

Fortsat god aften.

Mvh

Johnny

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

jeg fik en god sekvens på kometen ved F/8 og guider nu på kernen mens jeg tager 5min subs med min FS60’r.

Der er skyer på vej nu. Rigtig flot aften hvor jeg fik lært at guide via astroart.

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

SELFIE i Observatoriet….

optaget med sunex fiskeøje på et DMK21 kamera. 16sec

expoFrankLarsen2014-08-29 05:28:51

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Min himmel her i nat. Det er en af de absolut gode mørke her 20km fra køvenhavn.

sporet er en satelit.

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Frank.

det var dog en usædvanlig dejlig og skarp linse du har brugt på dit DMK.

Er det et DMK21 eller større du har brugt?

Har du en link til typen af linse?

Jeg har et DMK41, som jeg bruger til solen. Men det kunne også godt lave “double-duty” som et overvågningscam i kuplen, med et fiskeøje, så jeg kan se hvornår det er tid at dreje lidt rundt på toppen.

mvh

Jens

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Hej Jens,

Ja det er en særdeles fed linse. Prisen er også fornuftig: $99
                    Det er en Sunex DSL215 linse og databladet er her:
                    http://www.optics-online.com/OOL/DSL/DSL215.PDF
                    f=1,55mm F/2 så den er pænt hurtig og tegner syleskarpt.

Jeg købte to stk. for nogle år siden hos
                    http://www.optics-online.com og leveringen var meget hurtig og uden problemer.

Kvaliteten er helt i top med metalhus og glaslinser og opløsningsevnen er bedre end de 5.6um pixels som DMK21 har.

Gevindet på linsen er standard 12.5mm webcam gevind og det giver nogle udfordringer på DMK kameraer der jo har CS gevind.
                    Der findes en C/CS adapter med 12.5mm gevindhul i midten.
                    Jeg valgte dog at udnytte at CCD printet i et DMK21 er forberedt til montage af en standard webcam linse fatning og tog en fra brokkassen og satte i. Det fungerer fint og CS gevindet kan stadig bruges.

på 1/4″ sensorer som ICX098 giver den ikke det fulde 185 graders synsfelt – det får man derimod næsten på en 1/3″ sensor.
                    PÅ en 1/2″ sensor (QCAM5 exempelvis) giver linsen en fuld cirkel.

Den er meget velegnet til overvågning og til himmelkamera og meteor kameraer da der er meget lidt distortion ud mod kanten som gør det nemt at omregne pixels til grader højde og bredde.
                    Jeg mener Anton Norup bruger en tilsvarende linse på ildkuglestandard kameraet.

FrankLarsen2014-08-29 13:16:18

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Meget interessant linse!!

Hvad var prisen, sådan cirkus?

EDIT: Ok, fik fundet den på Web-sitet. $99 er jo ikke gratis, men heller ikke urimeligt, når den tegner så fint…

Jens, hvis du er ude i at købe sådan een, så vil jeg nok gerne være med i et samkøb…Lars Malmgren2014-08-29 15:37:21

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Prisen stod faktisk i mit svar til Jens Wink Dertil kommer naturligvis fragt.

bwinkler
                        Deltager
                          • Nova

Hej Lars og Jens

Er det muligt at jeg også kan komme med i et evt. samkøb , af den omtalte linse ??

Der kan fåes en med IR-cut eller en uden, hvad for en skal man mon benytte til meteor-detektering ?

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

hejsa.

Frank, tror du ikke den der hedder DSL315 vil være et bedre valg til et DMK41 ?? 41’eren har en 1/2″ sensor..

mvh
                            Jens

Frank Larsen
                            Moderator
                              • Super Nova

Hej Jens,

Det kommer jo lidt an på hvad du vil. 1/2″ sensor er 6.4mm på den lange led og det vil passe fint med den omtalte linse da den er 7.4 i diameter.

Det betyder så omvendt at du ikke får en fuld cirkel med 180graders synsfelt hele vejen rundt.

der vil DSL227 eller DSL219 være bedre da deres billeddiameter er 5.6mm.

Til udelukkende at lave overvågning i observatoriet der vil DSL315 nok være rigtig god da du stadig får meget stort synsfelt på DMK41’eren.

Bemærk dog at den er F/2.3.

Frank Larsen
                              Moderator
                                • Super Nova

Sig lige til, til mig også hvis i laver en fælles ordre. Det kan være jeg skal have noget med også.

viggo.t
                                Deltager
                                  • Super Giant

Me too.

mvh Viggo
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
                                • Emnet 'endnu en klar aften på Sjælland' er lukket for nye svar.