Endelig ude igen! Ops Rapport 27/8 Inkl skitser.

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Endelig ude igen! Ops Rapport 27/8 Inkl skitser.

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af outlook. This post has been viewed 528 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

andreas.v
    Deltager
      • Main Sequence

Endelig ude igen!

Der er jo nogen her der ikke har nyt godt af den sidste uges gode vejr pga skole! Jeg kan jo kun observere i weekenden. Og her de sidste par uger har det altid været overskyet i weekenden, men!! Endelig var det klart så jeg skulle bare ude!
      Kl 9 gik jeg ud. Kikkerten havde stået og kølet af. Alle objekerne var klar. Havde læst alt om de i The night sky observers guide Så atl var klart

Startede ud med M-57 M-13 og alle dem! De lignede jo sig selv

Men så hoppede jeg over på Dobbel hoppen! Ord kan næsten ikke beskrive det syn! Den er EKSTREM smuk! den kan man bare ikke få nok af!

Næste objekt blev Ngc 7331. Den skulle ifølge The nigth sky obervers guide være ret klar. så selfølgelig skulle den prøves. Fandt den efter 5 min søgen. I starten var kerne det eneste der var synlig, men efter lidt tid, hvor man slappede af i øjnene, kom Spiral armende endelig frem. Og blev faktis også ret tydelige. De er blevet en anesle for tydelige på skitsen

Jeg skulle selfølgelig også prøve at se Stephans Quintet, hvilket ikke lykedes, men en ting er sikkert at jeg vil vende tilbage til Ngc 7331 og Stephans Quintet i løbet af Vinteren.

Jeg blev i Pegasus for næste objekt blev M-15. M-15 er en dejlig klar Kuglehob i Pegasus!

Efter denne Fantastiske nat, var jeg meget træt, så det var hård at komme på i morges! Skulle tideligt op da jeg skulle ud og kigge på efterskoler!

Kan ikke vente til næste gang jeg kommer ud igen!

Mvh Andreas

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Hej Andreas

Fed rapport du har dér. Jeg sad skam oz og kiggede med en one star alignment bare i Ørnens og Lyrens område. M27 “Håndvægtstågen” som en askegrå “sæk” i det sorte og M71 der har en karakteristisk gul farve. Den er speciel derved, at den volder de prof. hovedbrud, da man ikke lige ved om det er en kuglehob eller en kompakt åben hob grundet de gamle røde stjerner. I min lille beskedne 4,5″ parabol kikkert ligner den en bunke stjerner i dårlig seeing og så ved jeg det er en kuglehob eller lign. Jeg bruger nogle gamle Meade ultrawide okularer med 80 gr. synsfelt! Det er fedt! Jeg drønede så over på M29 i Svanen som er en lille åben hob med 5 markante stjerner. Dernæst den velkendte M57 Ringtågen i Lyren og ved at bruge “fjernt blik” teknikken kunne jeg skimte hullet i skiven og det er vist godt i sådan en lille kikkert, men den lokale seeing var ikke den bedste. Men du kan jo sagtens se den i din 10’er. Til sidst kørte jeg så over til Albireo i Svanen, altså den vidunderlige dobbeltstjerne med en orange og blå komponent. Et overbevisende syn ved ca. 100x forstørrelse som jeg dvælede ved i ca. en halv time! Jeg var egentlig lidt overrasket over at goto monteringen kunne finde objekterne ved kun at aligne en enkelt stjerne, nemlig min favoritstjerne, Altair i Ørnen. Så en helt ok aften, ja, kl. halv et om natten var jeg sgú træt og så gik den ikke længere. Jeg har jo været tidligt oppe. Confused

outlook2008-09-28 19:10:49

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Endelig ude igen! Ops Rapport 27/8 Inkl skitser.' er lukket for nye svar.