SÄ godt den store og den lidt mindre gruppe i dag, men kun i H-alpha med min Zeiss Telemator. Havde ikke tid til observationer i bÄde hvidt lys og H-alpha, og i sÄ fald vÊlger jeg altid H-alpha.
Strukturen omkring den store plet var meget tydeligt spiralformet og mĂžnsteret med den tydelige “kerne” (pletten) og den spiralformede struktur rundt om, mindede pĂ„faldende om M101 eller M74.
I betragtning af, at det er en 60mm refraktor, single stack samt et farvekamera, sÄ er jeg ganske godt tilfreds med Lunt etalonens prÊstation. (Jeg glÊder mig dog til at modtage DS-modulet, sÄ begynder klaveret rigtigt at spille!)
Her er et par billeder fra i formiddag af AR2662, det fÞrste i sort/hvid, det sdste i color og med et enormt filament i billedfeltet.-Med lidt god vilje kan man godt sige at pletten ligner M101 Der blÊste 9 sekundmeter direkte pÄ 150mm teleskopet, kamera ASI290MM(3.0 USB) og den hÞje framerate muliggÞr et billede under disse omstÊndigheder.
Gode billeder, Mogens, isĂŠr det sidste med filamentet synes jeg godt om. Jeg har kun set den spiralformede struktur i forbindelse med solitĂŠre pletter som denne. I en gruppe er magnetfeltet mange gange for kompleks og “viklet” ind i hinanden.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting