Endelig litt klarvær!

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Endelig litt klarvær!

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 12 år siden af Tommy Linnerud. This post has been viewed 233 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

Tommy Linnerud
    Deltager
      • Giant

Endelig litt klarvær!

Nå har jeg fått sett litt på Jupiter og Venus. Jammen lenge siden sist og selv om det blåser til tider mye, og er -3 grader ute, måtte jeg allikevel prøve.
      Venus var lett å se før Sola gikk ned og i det jeg skulle stille teleskopet på planeten viste deg seg at teleextenderen fortsatt satt på siden forrige gang. Med 18 mm okular (98x) ble forstørrelsen vel stor og feltet lite. Ikke rart at jeg bommet. Så var det å få av denne og sette sammen delene på nytt.
      Tidligere på dagen hadde jeg montert belysning av trådkorset på søkerteleskopet og hadde glemt å justere dette inn på nytt. Da kom slørskyene og jeg mistet peiling på VenusDead
      En halvtime gikk og så dukket Venus frem på ny. Teleskopet ble stillt inn med et 18 mm okular uten extender (61x) og fortsatte med et på 2,8 mm (393x). Forholdene var ikke de beste så jeg valgte 5 mm okular (220x). Nå viste Venus seg frem og det er gøy å se planeten igjen. Tror det er et par år siden jeg så den sist. Bilde var ganske rolig men kraftige luftstrømmer raste forbi i synsfeltet. Utrolig hvor lyssterk denne planeten er.
      Så fikk jeg øye på Jupiter mens det fortsatt var lyst. Den måtte også prøves. Teleskopet ble kjørt et stykke østover på himmelen og med 5 mm okularet var den et flott skue og flere skybelter var synlig. Jeg kunne se to måner. Disse kokte til tider bort i den urolige luften.
      Så ble det en tur inn i varmen igjen. Får se om jeg tar en tur ut når det har blitt mørkt og ser på oriontåkaSmile
      Tommy
    Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Endelig litt klarvær!' er lukket for nye svar.