› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Endelig litt fotoner å øve seg på !
- Dette emne har 27 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 299 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. november 2009 kl. 14:54 #27335
Anonym- Nova
Hei Jesper !
Kanskje du kan forklare en nybegynner som meg hvordan man tar Bias ?
25. november 2009 kl. 14:56 #27337
Anonym- Nova
Hei Bjørn !
Jeg har bare et par teorier igjen å teste nå, så om det ikke hjelper er det tilbake til leverandør igjen !
25. november 2009 kl. 17:10 #27345
tommyfDeltager- Neutron star
Bias er som darks, bare med hurtigeste lukketid kan…
25. november 2009 kl. 17:18 #27348
Anonym- Nova
Mange takk TommyF !
Da skal det prøves.
25. november 2009 kl. 20:36 #27371
jesperDeltager- Neutron star
Yep Tommy har svaret
. Mørkestøj vokser lineært med eksponeringstiden, sådan at en 5 minutters dark kan bruges til en 10 minutters eksponering ved at gange den med 2. Først skal bias støjen dog trækkes fra, da bias støj er ens uanset lukketid. Alt dette skal Maxim eller hvad du nu bruger selv kunne finde ud af, men programmet skal dog kende eksponeringstiderne for darks og lights, hvilket dit billede faktisk tyder på ikke er tilfældet. Så det skal nok du lige undersøge. Ellers må du igang med nye darks med samme tid.
25. november 2009 kl. 21:00 #27376
Anonym- Nova
Hei igjen Jesper !
Da mener jeg å begynner å forstå det her med “darks” – “flats”Jeg har som regel tatt mine bilder slik at mitt dslr kamera etter en 2 min eksponering automatisk tok en 2 min dark frame.Denne gang prøvde jeg å spare tid ved å slå av denne funksjonen og få flere bilder inn !Det gikk jo ikke helt som det skulle, men jeg håper å få prøve igjen en gang snart ! (om været tillater)Jeg bruker forøvrig DeepSkyStacker til mine bilder ! Fotoshop er fremdeles litt komplisert synes jeg, men det har jeg også prøvd meg litt på !25. november 2009 kl. 21:17 #27377
sten- Giant
Hei A.M.
Det er moro å se bildene dine. Har du tatt di med 80mmèren din? Jeg blar ganske mye om dagen i astrofoto -sider på nettet. Jeg venter med lengsel og smerte på guidekamera og en WO 80mm Z. Har allerede en Lunatico 60mm som et par av gutta her anbefalte til guidekamera.Tenker været blir bedre når jeg får utstyret selvom den tanken strider litt med hobbyastronomenes filosofi/overtroMvh Sten25. november 2009 kl. 21:26 #27378
Anonym- Nova
Hei Sten !
Takker og bukkerI det siste har jeg tatt bilder gjennom min TS 200 Newton og prøvd å bruke min WO 80 M II som guidescope.Men sliter litt med å få Autoguideren til fremdeles !Håper du blir fornøyd med utstyret ditt når du får det i hus !Også skal det bli spennede å se hva du klarer å produsere av bilder med det(Om været kan spille på lag)25. november 2009 kl. 22:00 #27387
alfi- Main Sequence
hei
hva er det du sliter med angående LVI-en, arne martin?alfi
25. november 2009 kl. 22:13 #27389
Anonym- Nova
Hei Alfi !
Når jeg har koblet det hele opp ( slik manualen viser ) og har funnet og siktet inn en guidestjerne visuelt (med tilhørende okular) setter jeg LVI’en på starter den opp.Når den har startet trykker jeg “Focus”, hvorpå den automatisk ser etter guidestjerne.Den finner den jeg har siktet inn på og foretar selv en “autofocus” av LVI’en.Når det er gjort kommer neste valg opp i displayet: “Calibrate” !Jeg velger det og LVI’en begynner å kjøre monteringens motorer i begge akser for å kalibrere hvordan den skal holde guidestjernen i senter !Dette gjør LVI’en i 6 trinn, når den kommer til 5/6 trinn henger den en stund lenger enn på de andre trinnene og til slutt kommer beskjeden “Motor not moving” opp på displayet og alt må startes om på nytt !Har du fått din ennå ?25. november 2009 kl. 22:16 #27390
sten- Giant
Ja,A.M jeg gleder meg og samtidig så vet jeg på bakgrunn av alt jeg har lest at det er mye prøv og feil, men jeg er forberedt på det
Da er det jo godt å ha et forum.Vi hadde “Telesopets dag” på Blinder`n i Oslo på søndag som var. Det var ikke så mange der, men di som var der hadde mye å spørre om. Jeg representerte “nybegynneren” i hobbyen og det var moro. Jeg håper at jeg til neste år kan fortelle litt om astrofotoMvh Sten25. november 2009 kl. 22:27 #27391
alfi- Main Sequence
hei
jeg har min ja, lite bruk på grunn av været, men den funker.
det jeg har lest er at om den henger seg opp i ett av trinnene som din gjør, og min gjorde en gang, så er det ofte bremsene på akslene som ikke er strammet skikkelig, når min hang seg på trinn 5/6 strammet jeg bare skikkelig bremsene på begge akslene, og neste forsøk gikk fint, og har gjort det siden.
så det er god mulighet for at det ligger i monteringen, ikke guideren.
det den sier er at den ikke får beveget en aksling i kalibreringen som den forventer, og avbryter.
jeg ville prøvd litt mer før du gir opp, sjekk at bremsene er skikkelig strammet, og sjekk at monteringen har lett og ledig bevegelse når bremsene er av.
kanskje se på worm justeringen?alfi
alfi 2009-11-25 21:27:53 25. november 2009 kl. 22:32 #27392
Anonym- Nova
Hei igjen Alfi !
Det er hva jeg også har kommet til må være galt her !Skal gå over monteringen og sjekke at alt er passe taight og at det går lett og fint ! -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Endelig litt fotoner å øve seg på !' er lukket for nye svar.