Endelig litt fotoner å øve seg på !

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Endelig litt fotoner å øve seg på !

• Dette emne har 27 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 298 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hei alle !

Etter lang tid med skyer og regn kom det endelig litt hull i skylaget. Smile

Valgte meg denne gang et objekt som står høyt på himmelen.

Her er min M 81 fra natt til Lørdag ! (denne gang husket jeg også å ta noen dark frames Embarrassed)

10 frames a’ 2 min uguidet + dark frames.

Bodes%20Nebulae%20!

Støyreduksjon var slått av på kameraet og det er kommet noe glow med, noen nevnte at sånt kunne komme fra batteriene ??

Så har jeg prøved å lage nye darks, men tror nok ikke det ble riktig temperatur på dem !

Arne Martin2009-11-23 17:48:50

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Flot, ups, så ikke det var unguidet.. Thumbs%20Up
        TommyF2009-11-23 17:09:14

wieben
        Deltager
          • Nova

Hej Arne,

Godt med klart vejr.

Jeg tror der er gået noget galt med dine darks. Din amp glow burde være væk ved brug af darks. Tog du dine darks lige efter dine billeder ved samme eksponeringstid samt iso?

Anonym
            • Nova

Hei Heine !

Jotakk, det var deilig med litt klart vær igjen !

Jeg må nok innrømme å ha brukt samme ISO, men desverre feil eksponeringstid Embarrassed

Det irriterer meg at jeg slarvet med å huske det Disapprove

Jeg venter dessuten på en digital fjernkontroll til mit kamera som skal kunne programeres til forksjellige ekspo- tider og intervaller ! Så jeg håper det skal bli lettere

wieben
            Deltager
              • Nova

Hej Arne,

Det forklarer at man stadig ser amp glow. Du kan prøve at lave nye darks. Hvis du rammer nogenlunde tæt på samme temperatur, er jeg sikker på du vil få et bedre resultat end dit nuværende billede.

John
              Deltager
                • Nova

Hej Arne

Har du helt opgivet at få lvi guideren til fungere, eller arbejder du på det?

John2009-11-23 12:04:38

Anonym
                  • Nova

Hei John !

Angående LVI’en så begynner min tålmodighet å nærme seg slutten

Uansett hva jeg gjør mht. innstillinger så vil den bare ikke !

Under kalibreringen etter å ha funnet guidestjerne, så kommer den til step 5/6, og der henger den en god stund før meldingen “motor not moving” kommer opp og det hele mislykkes igjen !

En annen på forumet var inne på at min ST4 port på monteringen kanskje var i uorden ?

Men det finner jeg vel ikke ut av uten å sende det hele inn for rep ?

Anonym
                    • Nova

Hei igjen Heine !

Temp i dag ser ut til å bli som da jeg tok bildene, så jeg skal prøve å ta noen og se hvordan det blir !

nive
                    Deltager
                      • Super Nova

Hej Arne Martin

Så kom der lidt fotoner til Kristiansand

nive2009-11-23 13:37:41

Anonym
                        • Nova

Hei Nils !

Ja, det var på høy tid ! Smile

Har du sendt din montering avsted ?

Håper det ikke er noe alvorlig galt med den !

nive
                        Deltager
                          • Super Nova

Jep Den er er sendt så den ser jeg nok om 3 – 4 uger Stern%20Smile

og lige nu er det stjerneklart her . øv øv

Anonym
                            • Nova

Det er jo typisk at det skulle være klart vær nå Wink !

chrjensen
                              • Super Giant

Arne Martin wrote: Temp i dag ser ut til å bli som da jeg tok bildene, så jeg skal prøve å ta noen og se hvordan det blir !

Du behøver ikke vente på at det bliver mørkt. Hvis du har taget billederne ved 3-5 grader celcius, kan du bare lægge kameraet i køleskabet for at tage dark frames.

chrjensen2009-11-24 07:45:17

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Arne Martin wrote:

Jeg må nok innrømme å ha brukt samme ISO, men desverre feil eksponeringstid Embarrassed

Så kan du prøve at tage en serie bias frames så dine darks kan skaleres. Der er en mulighed for at det vil virke bedre end at tage nye darks.

Bjørn Sandåker
                                Deltager
                                  • Neutron star

Arne Martin wrote: Angående LVI’en så begynner min tålmodighet å nærme seg slutten

Uansett hva jeg gjør mht. innstillinger så vil den bare ikke !

Det er synd at du må plundre sånn, Arne Martin! Jeg er ganske sikker å at det ikke er noe du gjør feil, men at det er noe annet. Kanskje reparasjonen av LVI-guideren i Italia ikke ble helt topp? Kanskje er det, som du sier, noe med ST4-porten på monteringen din? Det kan sikkert være flere feilkilder også.

Jeg tror det beste du kan gjøre nå, er å prøve et annet identisk guide-kamera på samme montering. Fortrinnsvis da en LVI-guider noen andre bruker hver dag og som dere vet er i orden. Så kan du prøve din LVI-guider på en annen montering. Hvis det er vanskelig å finne noen som har et identisk guide-kamera, kan du prøve en annen type – for å se om det er noe feil med ST4-guideporten på monteringen din.

Det viktigste må være at du ikke plundrer alene med dette, men at du får hjelp til å finne ut av problemet. Enten det er andre brukere, forhandleren som solgte deg utstyret, produsenten av utstyret, eller en kombinasjon av de nevnte.

Mvh,
                                  Bjørn

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
                                • Emnet 'Endelig litt fotoner å øve seg på !' er lukket for nye svar.