Endelig lidt ude.

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Endelig lidt ude.

• Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 117 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Så ville jeg altså ud, også selv om det var årets korteste nat… For at sige det som det var, det blev ikke nat Cry

Men missionen blev fuldført, fik lavet et par v-curves med min Tak og M8C. Fik stillet rimeligt skarpt med guideren, i offaxis og hold da ferie hvor den trænger til den adaptor…

Fuldstørrelse !

Nå men den kunne dog guide, trods sjove former på stjernerne. Dens spejl sidder ca 1,5mm fra flatnerens kant, og maks 2mm fra selve glasset.

Det måtte jo prøves på et eller andet…

Så goto M12, og 10sek expo for at se hvor langt væk fra CG5 ramte… Optog bare som den ramte, ikke helt i midten men ganske tæt på.

6 x 5min. Cropped en bette smule, og resized til 1000 pixels bred.

Optaget med M8C og FS-60, stakket i MaxIm DL 4 forsøgt at fjerne den blå himmel i Photoshop CS2. Darks, bias og flats er brugt.

Nå men det gik jo fint, så gad vide hvor stort FOV er?

Tjoe man kunne jo se hvor meget af M31 der kom med… Lige over solen kl lidt i 2, den korteste nat.. Hmm, tænke sig om gør man jo ikke.

Nå men 3 x 3 min senere, og jeg er sikker på at det kan man ikke:

Cropped en bette smule, og resized til 1000 pixels bred.

Kørte så lige et par V-curves mere, for ligesom at få noget mere fornuftigt ud af aftenen.

Og fandt så på at: “Der må da være noget i Syd man lige kunne hente ind?”

Hmm, hvad står så i syd? Mon ikke M15 står ca modsat solen… Goto M15, også bare bede MaxIm om at finde noget at guide på.. Jo 3sek guidetid og der er en lillebitte stjerne. Kalde sekvensen M15 også gå igang, ikke noget pjat med at se om den ramte eller noget som helst. Bare optage nogle fotoner og få et lille fiks Big%20smile

Tre frames senere, og jeg må konstatere at tæt på kl 3 kan man altså ikke hente meget ned. Så her er frame 1 helt for sig selv, dog software binned 2×2.

Som den ramte, mishandlet i Photoshop for at få noget frem andet end den lysblå himmel – Som der var så rigeligt af, men jeg var ude og hente lidt fotoner ned Thumbs%20Up Dejligt at være lidt ude..

Hvordan var aftenen så?

Tjoe, seeing kunne være meget bedre tror den var 2/5 maks.

Det var forholdsvis klart, dog en smule højt dislag ligesom fugten var høj.

Temperturen var 14grader det meste af aftenen, og vind udemærkede sig ved sin udeblivelse. Himlen var dog noget lys: 18,05 MPSAS eller en NELM på 4.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Fine billeder, trods den lyse himmel.

Men M15 står absolut IKKE i syd på det tidspunkt!

I CCD-folk skulle nu ikke beklage jer så meget. Visuelt er det jo meget værre, da vi ikke har filtre og lignende (undtagen til planetariske tåge, og jeg har slet ingen!).

Thomas, Bornholm

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Nope, tænkte bare sydligt… Men gerne på samme side af Medianen, og derved faktisk heller ikke særligt modsat solen.

Og nej der er ikke brugt filtre, og kameraet er oneshoot. Med meget små pixels, 3,125µm pr pixel. Så selv om mit teleskop er et vildt og voldsomt 60mm f/6,02 så ender det med en pixelopløsning på ca 1,7″.

Mogens.Bildsøe
          Deltager
            • Nova

Tænk, at du overhovedet fik noget i kassen- og så enda fine billeder! Jeg har ikke været ude i flere uger p.g.a. den lyse himmel og er nu spændt på snart at lege med mit nye Star analyser grade filter! Mon ikke det kan benyttes til at dokumentere mit BVI-filter system?

Vedr. Seing: 2/5 max- er det FWHM? Eller hva’?

Citat:”Himlen var dog noget lys: 18,05 MPSAS eller en NELM på 4.”

Hvad er det for måltal? Og hvordan måles de?

Hilsen Mogens B.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole
              Takker, sidst jeg var “ude” var den 17 for at optage noget sol. Inden da… Uha, det er lang lang tid siden.

Det er da bare at hoppe ud, og prøve om der ikke kommer noget ned. Det er måske ikke særligt præsist, men du kunne jo lære dit system at kende. Her de lyse nætter er jo bare perfekte til at træne sit udstyr: Driftaligne, PEC træne, køre V-curves, justere backlash og alt det der gør resten så meget nemmere.

Nope det er bare på en skala fra 0 til 5, fik den to.. Den hedder vist nok noget smart og fint, den skala, kan bare ikke huske det! Men angiver for stille det stod, 5 og det kan ikke blive bedre, 0 og det kan ikke blive værre.

MPSAS er Magnituder pr kvardart buesekund, og måles med en SQM:

NELM er Neaked Eye Limit Magnitude ! Så svagest stjerne der kan ses!

Man kan også omregne fra det ene til det andet, her fra MPSAS til NELM.

NELM=7.93-5*log(10^(4.316-(Bmpsas/5))+1)

Men jeg måler bare 😉

Mogens.Bildsøe
              Deltager
                • Nova

Knokler p.t. med et haveprojekt, som fruen mener har højeste prioritet- men efterfølgende skal jeg finde på en løsning vedr. fast- og permanent opstilling af udstyr. Bli’r nok et miniobs., som SKAL stå færdig til efteråret!!! Grubler over en smart løsning, og jeg har da fået inspiration fra dette forum. Men du har ret: Tiden er til at trimme og lære sit udstyr at kende, og det er da også tiltrængt. Jeg mangler stadig et godt focuseringssytem, før jeg kan lære V-curve’s fortræffeligheder. PS.: Er der nogen dims, som du IKKE har 🙂

Hilsen Mogens B.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Tjoe, jeg mangler da helt sikkert – lad mig nu se… BVI filtre, DMK kamera, 100mm solteleskop, mangler også…. en god stor refraktor (kunne godt tænke mig at skifte SCT”en ud med noget 6-8″ refraktor). Men min kone holder på jeg ikke har råd til sådanne dimser ;-(

Også er der sikkert en masse andre dimser jeg ikke har, kan bare ikke lige komme i tanke om dem.

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Utrolig at du fikk så mye ut av den lyse natten! Den lille FS-60 ser ut til å være et flott instrument også! Thumbs%20Up

Mvh,
                    Bjørn

Frank Larsen
                    Moderator
                      • Super Nova

Sikke I brokker jer – Unhappy

Jeg har end ikke set mit teleskop siden starten af April….datteren
                      tager al tid og energi ud af farmand. Haven…ja det må den øvrige
                      familie hjælpe med …, ÆVCry.

Har dog fået skilt mit defekte Canon 20D ad og fundet fejlen – nu skal det reperares og samles uden filter og med køleplade.

Flotte billeder iøvrigt Michael !

2mas
                      Deltager
                        • Nova

MS, du må huske at sige til når du er ude, så jeg kan kigge forbi med en kop kaffe til dig, samt plukke din hjerne lidt 😉

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Gud ja, sorry Thomas havde tænkt på det men kom bort fra det.

Skal lige have tømt min Nikon, tog da et billede af opsætningen.

Det er jo lavet med OffAxis guide, første gang jeg prøver. Og må sige at det gik fint, alle frames der blev optaget er blevet brugt. Og det var faktisk også første gang, at den CG5 blev guidet af mig.

FS-60 er jeg nu ganske glad for, hiver måske ikke så meget ind som 8″‘eren – men den følger godt med.

2mas
                          Deltager
                            • Nova

Så må du sætte et kryds på hånden 😉

Det går nok MS. Ihvertfald fine billeder når man tænker på hvor lyst det. Tror selv at jeg skal forsøge mig med M12 hvis skyerne holder fri i weekenden 🙂

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

M10 står lige under, hvis det skulle være… To M’ere man ikke ser så tit.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Endelig lidt ude.' er lukket for nye svar.