Endelig lidt fotoner.

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Endelig lidt fotoner.

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 104 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Endelig var man lidt ude, så nu skulle der leges! Havde en plan om noget M56, men hvordan?
      Jo den lille Starlight, den kan jo opnå fokus på den “store” newton…

Så op med CG5’eren, på med Bresseren på hele 114mm. Noget guide må der vel til, så skywachters billigeste refraktor blev hægtet på ved siden af. I med det lille guidehoved – Fokus kunne IKKE opnås, og jeg kunne ikke finde mine forlængere ! Så på med en barlow, så hjalp det.

Seleteken blev sat til motoren på Bresseren, og den ville ikke køre rundt ! Noget roden rundt senere, og jeg fandt fejlen – Fejl40, havde ikke lige set at det var et kabel til Robofokus….

Så skulle der alignes, og den kunne bare ikke finde en pind… Nu er der ikke lige en søger på den Bresser, ej heller på skywatcheren… Hvor i alverden havde jeg gjort af min søger? Efter den store køkken ombygning, har jeg fået forlangt en masse – her i blandt: Kassen med adaptore, min søger (80mm burde var til at finde) og laderen til min skruemaskine…

Nå jeg fandt min søger, som blev sat på.. Der blev alignet – sådan noglelunde da – søger og Bresser blev sat over-et.
      Den kunne stadig ikke finde noget… Hmm, mon ikke der er fordi at der er alignet efter en søger, som jeg lige har rykket på?
      Nå en sync senere og den rammer sådan cirka…

Over på noget Mag 4,69 stjerne også lige få gang i den motor så jeg kan ramme fokus – nå måtte lige finde ud af hvor mange steps kan den entenlig tage den fokuser? 13.000 steps blev det til, som på den giver en fin opløsning.
      Lige køre en V-curve i fokusmax, så den kunne finde fokus… Men det hoppede og dansede rundt, så den var ikke glad – Efter en del mislykket V-curves, endte jeg med manual kontrol over fokus… Hvilket helt klart kan ses.

Så over på M56, sætte Starlighten til bin3x3 så det går stærkt med at finde center, den hang noget oppe og blev pænt guidet ned til center af understående…. Lige træne guideren, også sætte den igang med en serie gode billeder af M56… NOT!

Første kom ind:

Hvad fa…n, den er ski da ikke i center – Bin 3×3 gør noget sjovt på min Starlight, så alt der er i center ved bin 3×3 hænger således oppe i luften… Nå så gik der jo lidt tid med at finde ud af det, samt man lærte noget 😉

Recentre, og den vil bare IKKE som jeg vil… Nåja guideren, slå den fra også centere.

Rimeligt fint i center, også guide – trykkede bare på start, bad move den ville jo guide på en stjerne der før var ved nogle pixler der nu er tomt… Så den futtede rundt over det hele, og jeg måtte starte forfra igen.

Fik samt den i center igen, og fik faktisk et fint billede ind… Men det så altså stadig noget sjvot ud oppe i toppen, nåja det kunne jo være Bresseren gerne lige ville justeres en smule – Og det ville den, var ca 29 pixels ude af kollimation og kunne ikke lige få den meget bedre end 6,6 pixels.

Så recenter igen både hovedteleskop, og rejustere søgeren.

Nu skulle jeg igang, men nej havde fået rykket ved guideren så den ikke sad som før – langt fra. Så refokus og gentræne den.
      Også igang med et billede, hvad fa….n nu ville den ikke rykke ordeligt i DEC den guider! Så sad guiderkabelet fast mellem montering og DEC aksel, og jeg skal lige have lavet et nyt ! Men hvem gider det kl 1:30 om natten? Så jeg bad MaxIm om at bruge forbindelsen til teleskopet istedet for, og måtte derfor gentræne guideren.
      Fik nogle oki frames af M56, ikke giniale men ok. Dog kunne den her opsætning som den lige kørte ikke trække 5min subs.

Gik så lige over på M57 og fik nogle ned af den, her gik 5min faktisk noglelunde – underligt nok da jeg fandt ud af at mine kontravægte var glidet helt i bund…

Måtte også over og have bare en frame af M31, selv om den kun lige stod over en af gadelamperne – hvilket også ses af hvor lidt der er kommet med, samt den voldsomme gradiendt som de 3 frames havde.

Nu var klokken så ved at være solopgang, perfekt til et par skyflats. Så den blev sat til at lave 20 flats, samt nogle darks.

Mens jeg så pakkede sammen, optog den nydeligt en del darks (den hvor jeg ikke havde sat låget på, er smidt ud).

Så hvad kom der ud af dette…

Link til store under billederne.

Her M56 14 frames, 7 x 60 og 7 x 100 sek:

http://www.flight.dk/astro/upload/Mst/CG5/M8C/M56_2-0.jpg
      Her M57 16 frames, 5 x 300 og 9 x 100 sek samt 2 x 60:

MStauning2009-08-01 16:52:55

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Til os mere nørdede…

Pixelopløsningen ligger på 1,436″ på hoved teleskopet, og guideren endte med at køre 2,29″ unbinned. Men jeg kørte guideren med bin 2×2 og derved med en opløsning på 4,58″. Dette giver en forskel på kamera/guider på 1:3,19.

Guide tiden var mellem 1 og 3 sek, og RMS fejlen lå på RA rimelig fast på mellem 0,08 og 0,1 pixel. Men DEC farede rundt og var nogle gang oppe på over 3pixles i RMS. Det modsvarer en guide fejl på kamreaet: RA op til ca 0,4 pixels, og i DEC op til ca 10 pixels.

wieben
        Deltager
          • Nova

Hej Michael,

Godt at være ude igen. Jeg kan se du var lidt rusten efter “sommerhi”. Wink
          Min aften i Maglesø gik helt fint, bortset fra at jeg havde glemt min fokusmaske.
          Henrik havde tilgengæld fået et defekt strømkabel med samt glemt CF kort til kamera, så det ser ud til at vi alle lige skal tilbage i træning efter sommerpausen.
          Ellers en dejlig aften. Fedt at fuldmørket er på vej tilbage.

Er alle billederne taget med den lille Bresser?

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Hvert og et, det allerførste er bare en frame uden darks, flats eller noget. Råt som den vises på skærmen lige efter den dukker op, dog lavet om til JPEG og software binned 3×3 for størrelse. Bare lige for at vise hvor rusten man kan være, er kommet i tanke om at første gang jeg brugte mit Starlight fandt jeg ud af det samme….

Så ja vi er nok lidt rustne 😉

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Nåe, det kunne have været være Confused Du fik trods alt gang i det igen,og ok billeder taget det med, kan godt se M31 er taget under grove forhold.
              Jeg har testet lidt hele sommeren og er stort set køre klar, skal bare lige have trænet robo’en til med og uden reduser.

steffan
                • Giant

Hej Michael,

Jeg frygter også første gang her i den nye sæson, det er jo måneder siden jeg har haft teleskopet fremme!!!

Det kommer forhåbentlig hurtigt igen.

Steffan

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Det var måske lidt tosset af mig, sådan at kaste mig ud i en montering jeg kun har haft gang i en gang før. Et teleskop som jeg også kun har haft gang i en gang før, samt et kamera jeg også kun har brugt en gang før… Og aldrig sammen før ! Men det var hyggeligt at være nede igen, så mon ikke der kommer noget bedre fra min side når jeg er kommet ordenligt igang igen. Skal jo også have prøvet farver med MX8C og Lum med ST-2000xm.

tommy.frank
                    • Super Giant

Godt kæmpet Michael. Det er mindre vigneterring end jeg havde regnet med, og mest i øverste del af billedfeltet, hvilket sikkert skyldes fokuserens ringe kvalitet.
                    Men fine billeder, som ville kunne henrykke enhver begynder, og som fint viser at for 10K kan man sagtens komme igang med astrofoto.
                    CG5 (Brugt) 3000,-
                    Qcam6 3000,-
                    Qcam5 (Guider) 2000,-
                    Søger (Guider) 500,- (Edit. ups)Embarrassed Plus en billig Newton ( Max 500,- i den blå avis)
                    Og så lige en bærbar, men den har man jo.
                    Hvis man husker hvad dette udspringer fra, så er det ikke for at puste til gløderne, men jeg syntes at det kunne være sjovt og interessant med en tråd med billedeksempler, der viser de forskellige setup og ca.pris. Det kunne jo være at der gik “sport” i at gøre det så billigt som muligt, og ville være højst interessant for dem der gerne vil i gang med astrofoto.

Mvh. Tommy Frank

Tommy Frank2009-08-02 20:04:07

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

CG5 brugt mener jeg at det var 1.500 eller 2.000 jeg gav.

Så tager vi det som 2.000,-

Brugt montering: 2.000,-

Offaxis guider: 2.000,- eller guideteleskop: 1.200,-

Guidekamera: 1.700,-

Ens DLSR: 100,- eller et Qcam6 mono 3.000,-

En DC motor til fokus (kan næsten ikke unværes) fra: 100,-

Ny 150mm Newton f/5: 1.600,-

Totalt hvis man ikke kan finde en brugt Newton:

Fra 6.700,- hvis man bruger sit DSLR!

Og 9.600,- hvis man køber et Qcam6 mono uden filtre.

Vil man have det hele fra nyt:

CG5 med 150mm newton 7.000,-

Motorfokus: 600,-

Guideskope: 1.200,-

Qcam5 guider: 1.700,-

Kamera – Qcam6: 3.000,-

Total helt nyt: 13.500,-

Også kan man jo udbygge 😉

Men skal nok lave noget mere, både med Newton’en og flere sammen sætninger.
                    Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Endelig lidt fotoner.' er lukket for nye svar.