Endelig kom Orion igen

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Endelig kom Orion igen

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af stuff. This post has been viewed 466 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

erik.nielsen
    Deltager
      • Super Giant

Endelig kom Orion igen. Godt nok måtte jeg stå op kl. 03, tø usb-hubs og usb-seriel-adaptorer op med konens hårtørrer, løst guidingsproblemer, så der også blev guidet i dec., forsøgt at stille skarpt med FocusMax (tilsyneladende forgæves), og så kl. 05 få optaget 5 billeder á 5 min. med mit Canon 400 mod. i asa-800 og herunder igen benyttet hårtørreren til duggen på sekundærspejlet.

navid
        • Asteroid

Efter min mening en af universets mest smukke syn, jeg synes det ser rigtig godt ud 🙂 Thumbs%20Up

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Hej Erik,

Den er rigtig fin!
          Jeg synes nu ikke at fokus er helt ved siden af, men jeg synes at du har en del glare omkring de klareste stjerner…
          Hvilket teleskop har du brugt ?

erik.nielsen
          Deltager
            • Super Giant

Undskyld det glemte jeg i farten, og jeg kan ikke lige se, om jeg kan rette i indlægget.

Jeg har benyttet en GSO 200/f5-newton, og mit modificerede Canon 400D med Baader coma-corrector.

5 x 300 sek. ingen darks eller andet.

Du har ret omkring de klare stjerner, kan det være dug eller skæv kollimering ?? eller bare et snasket hovedspejl.

Jeg håber engang at få den sidste trediedel af tågen med, evt. med UHC-filter og 20 min subframens?. Ja – så skal udbrændingen af trapezet gerne fjernes og den sidste tak skarphed tilføjes. så der er masser af opgaver tilbage bare i dette object.

Og tak for sidst på Stevns.

mvh Erik

johnni.gade
              • Giant

flot billede. Sikke en indsats du gik igennem for at få det i hus 😉

stuff
              Deltager
                • Moon

Hej Erik,

Flot billede. Jeg har set effekten omkring stjernerne på mine egne billeder og jeg vil antage det er fugt der gør det. Jeg har “kun” fået den effect frem på dage med megen fugt. Jeg ved dog ikke om det skyldes fugt på spejlet eller fugt i luften.

Jeg glæder mig til at se mere af den!

Mvh
                Christoffer

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Endelig kom Orion igen' er lukket for nye svar.