› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Endelig klart vær!
- Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af runek. This post has been viewed 143 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. oktober 2014 kl. 10:15 #123631
runek- Asteroid
I går kveld var det endelig skyfritt. Og vindstille. Jeg skjønte tidlig på ettermiddagen at det kom til å bli brukbar sikt, så jeg la teleskopet ut til kjøling.
Mørket kom, og jeg var ferdig med rigging da siste antydning til lys i vest ble borte. Jeg har flyttet plassering av starsensekameraet, så ny kalibrering var det første jeg måtte gjøre. Kjørte autoalign, og brukte Alioth som kalibreringsstjerne. Den var langt utenfor synsfeltet, men brukbart i midten når jeg var ferdig med prosedyren. Er ikke helt fornøyd, så jeg kjører den på nytt ved neste start av systemet. Men jeg var ivrig etter å kikke på himmelobjekter, så jeg sa meg foreløpig fornøyd.
M57 var første objekt. Imponerende å kikke på! Fikk til og med kona til å ta del i observasjonen en liten stund. Men med 17mm pløssl blir det noe stusselig synsfelt og kort øyeavstand for den utrente observatør. Jeg er heller ikke noe glad i små synsfelt, og har bestilt et 15mm 82 graders okular med god “eyerelief” (jeg leser og lærer astronomi stort sett på engelsk, og er ikke godt kjent med norske uttrykk.)
Turen gikk, via noen dobbeltstjerner, til forskjellige Messierobjekter. Utstyret er litt fremmed for meg ennå, så jeg bruker litt tid på å gjøre meg kjent med håndkontrollens mange innebygde muligheter. Observasjonsdagbok får komme når jeg er trygg på teknikken. Jeg tenkte jeg skulle bruke Stellarium som hjelpemiddel, men når alt var innstilt ville ikke kobling mellom pc og montering starte. Det må undersøkes nærmere.
Prøvde astrofoto med guiding via nexguide. Det så ut som gadgeten guidet, men bilder ble det ikke. Kameraet var absolutt ikke egnet, og det ble lange tverrgående striper på de få jeg prøvde å ta. Det forsøket ble avsluttet, og tas ikke opp igjen før jeg får tak i et skikkelig kamera. Kan ikke bruke verdifulle timer på å prøve å få til noe med et mulig deffekt kamera.
Jeg gikk over til visuell observasjon igjen, og fant Uranus. For meg hadde det vært komplett umulig uten hjelp fra astronomen i håndkontrollen. Det er første gang jeg med sikkerhet har sett planeten. Brukte litt tid på å bytte okularer, men innen jeg kom til høyeste forstørrelse forsvant den bak noen trær. Vel, jeg er i alle fall veldig fornøyd med å gjort en positiv observasjon!
Med snublende skritt tar jeg fatt på veien videre for å få skikk på teleskop, utstyr og meg selv som observatør. Er så langt fornøyd med hva jeg har fått til.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Endelig klart vær!' er lukket for nye svar.