endelig klart, og så er seeingen elendig

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER endelig klart, og så er seeingen elendig

• Dette emne har 12 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 276 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Har I andre også dårlig seeing. Enten kan jeg ikke finde ud af at fokusere i aften, eller også er seeingen elendig, jeg får FWHM på 3-4″ nogen gange over 4″

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Også dårlig seeing her, men ok til lidt fotometri. Det er jetstrømmen der er årsagen.

morten
        Deltager
          • Super Nova

OK Jens tak for svar og forklaring.

havde bare forudsagt en relativt fin seeing og ikke så kraftig jet strøm, men de er jo ikke altid pålidelige.

Jeg bliver alldrig færdig med den abell2218

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Det er pudsigt, jeg skulle lige til at skrive at jeg syntes at seeingen er god i aften, men jeg er heller ikke så godt vant, fra mit altanobservatorie

jakob1234
            Deltager
              • Nova

Seeing er god her. absolut ingen dug

Har været i gang med m51 siden kl. 2000

Så her kører det, i går blæste det sytten pelikaner, men klart var det.

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Det er også noget uldent her, men jeg fik dog set komet 41P i aften.

mvh
                Lars

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Sent hjemme, satte C11’eren ud til afkølning.
                  Ind og få 2 rugbrødsmadder i gabet, mens der installeres nødvendig software på ny astro-pc.
                  Alt bredbånd nede, bokser med det uden success, så kører over 4G på mobilen i stedet.
                  Også vildt meget hurtigere, så på tide at skifte bredbåndudbyder, de blev vist købt af TDC.

Håber på et hurtigt first-light i aften.

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

Lidt bedre, I zenith er den mellem 2.2 og 2.5, stadig ikke rigtigt godt

morten
                    Deltager
                      • Super Nova

seeingen blev (som ofte før) bedre efter 1. Jeg fik 3:20t af abell under 2″ 🙂

thommy
                      Deltager
                        • Giant

Efter at have kæmpet med diverse problemer (forsvundet alignment, forbindelsen til monteringen røg, derefter til kameraet, et kabel satte sig fast i monteringen)lykkedes det endelig at komme i gang med de siamesiske tvillinger (NGC 4567 og 4568). Transparencen varierede en del, og seeingen ligeså. Omkring midnat guidede jeg indenfor +- 2″ med pludselig 3″ spikes, men da jeg lukkede ned kl. 1.30 guidede den indenfor +-1″

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

ENDELIG!! Kunne jeg se noget! Hvilken elendig sæson hernede. Så et gudbenådet syn at se Jupiter igen i en til tider god seeing som dog brast ved halv to tiden i nat. GRS havde transit kl 0035 og i guder, hvor var det befriende igen at kunne se kæmpen og de 4 galileiske måner.

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Morten

Nu skriver du seeing i Zenith. Bruger du blot optagelser fra teleskopet til denne måling eller har du anskaffet en seeing måler?

Lars Malmgren
                            Deltager
                              • Super Nova

Lars Malmgren wrote: Sent hjemme, satte C11’eren ud til afkølning.
                              Ind og få 2 rugbrødsmadder i gabet, mens der installeres nødvendig software på ny astro-pc.
                              Alt bredbånd nede, bokser med det uden success, så kører over 4G på mobilen i stedet.
                              Også vildt meget hurtigere, så på tide at skifte bredbåndudbyder, de blev vist købt af TDC.

Håber på et hurtigt first-light i aften.

Masse udfordringer.
                              Flot klart vejr, en del fugt i luften, men langt bedre end det har været meget længe.
                              Mountet var helt dødt, intet liv, da der blev sat strøm på.
                              Det har ikke været brugt længe, så stik osv var irrede og beskidte.
                              Fik liv i det, men DEC aksen ville ikke slewe selvom jeg kunne høre motoren gå op og ned i omdrejninger… Dead!? RA gik fint.
                              Målet var kometen 41P med M97 og M108 tæt på. De stod tæt på zenit, og det er ret svært at ramme uden goto med en GEM.
                              Jeg fedtede noget med at finde fokus med det nye kamera samt indstillinger i software.
                              Jeg fik ikke rigtig særlig høj framerate under preview, måske er det SharpCap, der er mærkelig.
                              Jeg kender ikke programmet særlig godt endnu.

Jeg søgte området med min 15×70 håndkikkert liggende på ryggen, men kunne intet finde.
                              Der var heller ikke mange stjerner at se, så jeg tror simpelthen, at transparensen bare ikke var så god.
                              Jeg opgav kometen og vendte kikkerten mod gode gamle Jupiter.
                              Planeternes konge stod og dansede som Dannebro på en sommerdag i frisk brise, men jeg snuppede en enkelt serie, da der var en del detaljer i skybåndene. Så må vi se om det kan stakket til noget brugbart.

Det nye kamera QHY163M virker super følsomt, mindst på niveau med sony imx168 chippen og nok lidt bedre.
                              Jeg nåede ikke de framerates, som jeg forventede, men det kan skyldes en kombi af usb2 og 16bit mode.
                              Kameraet kan køre enten 8 eller 12 bit sampling og er både planet og high-speed deepsky.
                              Det har TEC køling til -40 gr + RAM buffer og varme på frontglasset, fine features.
                              Jeg venter mig meget af dette kamera, som på rygtebørsen bruger samme Panasonic chip som ZWO ASI1600 kameraet. (selv ZWO vil ikke bekræfte, at der er tale om en Panasonic chip, men der er vist nogen, som har åbnet og kikket indeni Wink)

Så alt i alt både skidt og godt denne aften.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'endelig klart, og så er seeingen elendig' er lukket for nye svar.