Endelig i gang igjen !

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Endelig i gang igjen !

• Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 6 måneder siden af rune. This post has been viewed 75 timescb. This post has been viewed 75 times. This post has been viewed 75 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Så har jeg endelig hatt det hele på pieren igjen efter en laaaang pauseSmile

Det var for mange skyer til foto, så det ble bare til litt visuelt i natt.

Jeg kludret litt med allignment i starten, men fikk orden på det efter et par forsøk.

Følte meg som en nybegynner igjenLOL

Jupiter ble målet for sessionen da den stod lavt og langt nok syd fra meg til å gå klar av de fleste skyer.

Tør nesten ikke si det, men for første gang tok jeg i brug mitt 5 mm okular på min 200mm Newton Embarrassed

For pokker, jeg kunne se beltet på Jupiter live for første gang, det var en flott opplevelse !

Jeg beholdt 5mm’en på og gikk innom et par andre objekter før skyene tok over hele himmelen, men Jupiter var dog spesiell for meg denne gang !

Jeg kommer til å bruke min 5mm meget oftere fra nå av, det er sikkert Smile

HEQ5 monteringen kjørte også fint efter den lange pausen, og nå gleder jeg meg til den mørke tiden av året !

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Lyder fedt Arne,,, kunne også have brugt en større åbning til netop visuel brug…

Anonym
          • Nova

Hei Tommy !

Jo det var fedt som man sier.

Jeg kikket jo også i mitt ene 2″ 30mm okular og det er jo også fint til det visuelle.

Ellers har jeg også 2-5-9-15-20 mm 1.25″okluarer.

Men det var opplevelsen med å få se detaljer på Jupiter med 5 mm okularet som ga meg en sånn “wow” opplevelse !

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Hei Arne Martin,

Jeg kikket også på Jupiter igår kveld. Høyden var kun ca. 8º, men himmelen var klar og fin. Jeg brukte 3,5x barlow + 2x 20mm`s okular (stereoviewer), men fokus/skarphet på planeten var svært dårlig. Jeg antar det kan ha vært atmosfæren som forstyrret p.g.a. lav høyde, men er ikke helt sikker.

Jeg testet teleskopet på noen grantrær ca. 2 km borte tidlig på kvelden og oppdaget da at teleskopet er noe ute av fokus. Det finnes ingen skruer på min refraktor til kollimering av teleskopet, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre ….. Noen tips ?

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Anonym
              • Nova

Hei Rune !

Den lave høyden betyr jo mere luft å se igjennom, så det forstyrrer jo mange ganger kvaliteten på seeingen !

Må innrømme at jeg ikke aner hvordan du skal ordne kollimeringen på den !

Lag en tråd på problemet under “Teknik – teleskoper og utstyr” så kommer nok expertene til unnsettning skal du se !

rune.cb.
              Deltager
                • Super Nova

Takk for det, Arne Martin! Jeg har funnet feilen. Jeg rigget opp utstyret ute på terassen isted og monterte st.vieweren pånytt. Okularrøret satt ikke ordentlig inni barlowlinsen, så fokus ble svekket/redusert p.g.a. dette.

Jeg har gjort en ny test på de samme grantrærne og nå er fokus helt normal, dvs. meget bra! Tongue

Mvh Rune.

Anonym
                  • Nova

Det var jo bra Rune Thumbs%20Up

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

Yeps, jeg begynte å lure på om det var blitt noe feil med optikken. Puster lettet ut! Wink

Mvh Rune.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Endelig i gang igjen !' er lukket for nye svar.