Endelig hul i skyerne!

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Endelig hul i skyerne!

Viser 6 indlĂŠg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

mr.mox
      • Nova

I gÄr var jeg afsted med nogle spejdere for at stÄ post pÄ et lÞb. Jeg skulle lÊre dem at finde Nordstjernen. LÞbet var slut omkring kl 17, og da stod Jupiter og MÄnen klart lysende pÄ en nÊsten skyfri himmel!

Jeg fik lejlighed til mellem lÞbet og aftensmaden at sidde halv-anden time ved teleskopet og kigge. Selvom det kun var den lille ED80 jeg havde med var der MASSER at kigge pÄ, og der gik lidt sport i det! Min liste blev til Jupiter, MÄnen, M31, M32, Caldwell 14, M13, M92, M11, M57, M27, M15, M2, M52, Albireo, Cyg 4e1+5e2, M56, NGC6940 og M29!

SĂ„ var der aftensmad, og da vi skulle ud igen bagefter var det desvĂŠrre blevet overskyet – men jeg nĂ„ede da at se en del.

Undervejs kom jeg til at tÊnke pÄ; hvornÄr pÄ Äret er det nu man kan tage en Messier-marathon?

mikkellund
        • Giant

Hej

1Âœ time!!! Det er nĂŠrmest lĂŠngde rekord for sĂŠsonen. 1Âœ time uden skyer, sygt. Da jeg gik ud til skaldespanden i gĂ„r fik jeg nĂŠrmest et chok, 10 sek mĂžrket sĂ„ var mĂŠlkevejen helt klar. Ud med teleskopet, 20 min nedkĂžling og kollimering ogsĂ„ skyer… ind med det hele igen. Nederen.

Cyg 4e1+5e2 ? What the f*** er det, jeg kan ikke slÄ det op?

mr.mox
          • Nova

Ja, det er fordi jeg nok havde lidt for travlt… Det er nemlig i Lyren… Lyr 4e1+5e2 er et dobbelt-dobbelt-system

Jeg havde for lĂŠnge siden programeret en tur i Svanen og Lyren ind i min Autostar, og det var en af dem pĂ„ listen – den er fra Gyldendals Store Himmemguide

mikkellund
            • Giant

NĂ„Ă„ Lyra εÂč og εÂČ . 10-4

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Mr. Mox wrote:
              Undervejs kom jeg til at tÊnke pÄ; hvornÄr pÄ Äret er det nu man kan tage en Messier-marathon?

Marts plejer at vĂŠre god.

Se mere her:

Lindhard2009-11-22 13:58:57

mvh
              Lars

outlook
              Deltager
                • Super Nova

En Messier Marathon gÄr vist fra midt i marts til starten af april, altsÄ i det tidlige forÄr. I den periode kan man nÄ alle 110 objekter, velbekomme!

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Viser 6 indlĂŠg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Endelig hul i skyerne!' er lukket for nye svar.