Endelig endelig endelig

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Endelig endelig endelig

• Dette emne har 10 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mejer. This post has been viewed 319 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

mejer
    Deltager
      • Super Nova

Efter 1,5 års byggearbejde, fik jeg endelig i aften tid og mulighed for at se i mit teleskop. Dog uden motorer på kuplen, så den skulle drejes manuelt.

Jeg startede min 14″ op og satte mindste okular forstørrelse på. (x128).

Startede med månen, det er imponerende hvor mange kratere man kan se. Og selv om der var let dis på himlen, var billedet knivskarpt i okularet.

Så kiggede jeg mod Orion. Og til venstre fra denne, var der en gruppe stjerner med tåge omkring. Når jeg kigger i Starry Night 6, tror jeg det var NGC 2264. Men jeg er godt nok ikke sikker. Tågen var blålig, når der ikke blev brugt nogen form for filtre.

Men endelig, endelig kom jeg igang, og det var ikke nogen skuffelse.

Mejer
      Mejer2009-01-02 21:58:59

stefan.oellegaard
        • Planet

Lucky lucky lucky bastard Smile

Tillykke.

/Stefan

mikkellund
          • Giant

Tillykke, det må være godt at få sluttet et så stort projekt.

Mikkel

rigo
          Deltager
            • Super Nova

Tillykke Clap

thomas
              • Giant

mejer
              Deltager
                • Super Nova

Så så rolig nu Embarrassed en ting af gangen.

Jeg tror jeg fortsætter lidt endnu med visuelt observation. Jeg skal først have lært at indstille kikkerten rigtig, så GoTo virker. Prøvede at lave en auto alligence i gård. Og når man indtastede Orion, kørte den 180 grader forkert. Så der er vist lidt med opstillingen jeg skal have styr på først.

Kan høre her på forum, at der er andre der har lidt problemer med indstillingen af lx200 modellen. Er der noget man skal være specielt opmærksom på med den model???

Mejer

mr.mox
                  • Nova

Lækkert! Velkommen i klubben Wink
                  Har du planer om at motorisere kuplen? Og hvor tung er den at dreje? Min er nemlig meget tung, men det er sq dejligt med læ, og først og fremmest 5 minutters opstillingstid Smile

mejer
                  Deltager
                    • Super Nova

Ja den bliver motoriseret. Styringen sidder allerede i kuplen. Herunder MaxDome II. Så kuplen kommer til at køre slave til kikkerten.

Der kommer 2 motorer på, en i hver side. Har fået dem hjem fra tyskland. 12vDC motor med planet gearkasse på (3000 til 60 omdr.). Derudover kommer der endnu en udvesling på 1:4. Så motorerne kun køre 15 omdr i min.
                    Beslagene til motorerne er stadig i støbeformen, men skulle snart være færdig. Det sidste der mangler for at få det til at virke (i det mindste mekanisk), så er der kun software messigt tilbage.

Jeg vil skyde på kuplen vejer ca. 160 kg. Og der skal nok en 7- 8 kg træk til at dreje den.

Mejer

mejer
                    Deltager
                      • Super Nova

Her er lige et billede af den ene motor. Og et link til kuppel styrings printkortet.

http://www.cyanogen.com/dome_main.php

Mejer

johnni.gade
                        • Giant

tillykke med det 🙂

mejer
                        Deltager
                          • Super Nova

Tak skal i have.

Men hvorfor er det altid overskyet, når man endelig er klar til funktions test????

Det har set lidt skidt ud de sidste par dege.

Mejer

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Endelig endelig endelig' er lukket for nye svar.