Endelig!

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Endelig!

• Dette emne har 17 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af frederik. This post has been viewed 233 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

frederik
      • Planet

Så fik jeg endelig mulighed for at få håndteret mit nye Sky-Watcher 130P teleskop, efter mange års drømme.

Jeg må indrømme, at samlingen af teleskopet ikke lige var, hvad jeg havde regnet med. Det var en smule sværere. Det blev til en manglende skrue til sidst og en meget løstsiddende montering. Så er det jo godt man kan ringe til Kim og få lidt hjælp Langt om længe stod det der så og bare ventede på at få samlet lidt gammelt lys ind.. Jeg havde regnet med at kunne få first light i dag, men vejret ville ikke, så det er udskudt til i morgen.

Kan næsten ikke vente Og der går nok et par aftener med at prøve de grundlæggende ting – og et par spørgsmål her inde skal i nok også regne med der kommer, før jeg kan kalde mig amatørastronom

Frederik2010-04-26 22:16:29

andreas
        • Super Giant

Tillykke med det, og held og lykke… Så må vi igen vente på at vejret bliver godt Wink (sådan er det hver gang nogen har købt noget nyt)

k_holst
        Deltager
          • Nova

Hej Frederik.

Det var fint at i fik det samlet.

Det med det dårlige vejr, det er mere reglen end undtagelsen når man har fået nyt udstyr. DET ER BARE SÅ SVÆRT AT VENTE

Jeg har faktisk enkelte huller i skyerne, så måske kan det lykkes at få et kig på månen.

palle.b.
          Deltager
            • Nova

Tillykke med udstyret, rart at der er en der kan få skylden for det skyerne

frederik
              • Planet

@Andreas:

Tusind tak! Vejrguderne vil simpelthen ikke have at vi stjæler noget lys

@Kim:

Jeg takker igen. Det var lige før vi ikke kunne få det samlet i dag jo Man må væbne sig med tålmodighed, når man har med astronomi og vejret at gøre. Men månen må vente til i morgen, selvom det er fristende at prøve alligevel

@Palle:

Mange tak Ja, gid man havde nogen af de “sky-fjerner”-raketter, som Kina havde klar under OL.Frederik2010-04-26 22:39:27

rigo
              Deltager
                • Super Nova

Tillykke med udstyret

April har ellers været ret godt, tror lige du har en god maj endnu at vente

frederik
                  • Planet

Tak Rigorigo.

Det lyder godt, så må jeg lige checke hvilke dage, der er gode

frederik
                    • Planet

Så fik jeg fist light! Af månen. Den var utrolig flot og detaljeret, så skifter man lige til mindre okular, og hold da op… ganske vidst ikke så stort og detaljeret som jeres close-ups, men den var altså flot

Kan ikke vente med at finde andre objekter og købe et kamera!Frederik2010-04-27 21:51:04

palle.b.
                    Deltager
                      • Nova

Glæd dig til halv måne eller mindre. Det er GUF

palle.b.
                      Deltager
                        • Nova

ALtså for at være ærlig er fuldmånen lige så spændene som en hvid talerken

frederik
                          • Planet

Det vil jeg

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Og lav en aftale med banken, du for brug for en fast linie nu…Approve

frederik
                              • Planet

Haha, TommyF. Ja, det kan hurtigt løbe op, hvis man ikke lige holder øje

frederik
                                • Planet

Har lige været ude, for 20 minutter siden. Mit mål var at finde og se Mars, hvilket gik okay. Via Stellarium vidste jeg nogenlunde, hvor planeten ville befinde sig, og i samme område på nattehimlen lyste et objekt rødt. Sydvest – dog mest vest (befinder mig i Slagelse). Jeg regnede med at det var Mars jeg havde fat i, og alignede søgekikkert og teleskop derefter (tog lidt tid, men det er også mit 2. forsøg). Igennem mit skarpeste okular (15mm) lignede det er grumsede rust-skive. Er det normalt for en nybegynders second light, skal jeg have mere erfaring? Eller skal jeg ikke regne med at få bedre resultater (mit teleskop er dette, synes ellers det er perfekt til mig )? Måske var det vejret?

Håber i kan svare på mit spørgsmål Er ekstrem nysgerrig og glæder mig til at se nogle flere objekter

palle.b.
                                Deltager
                                  • Nova

Mars er lidt trist for tiden (stor afstand) har omtrant samme oplvelse med min 8″ 🙁

Der kommer sikkert et bedre tidspunkt til mars. har selv set is polerne med en 60mm kineser kikkert for nogle år siden – giv ikke op.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Endelig!' er lukket for nye svar.