En voksen Refraktor

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER En voksen Refraktor

• Dette emne har 25 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af Anonym. This post has been viewed 670 times
Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Det kan man nemt komme ud for i vore dage, hvor teleskoper også af ret høj kvalitet kan være forbløffende billige. Jeg har en 6″ f/8 Sky-Watcher newton på en EQ-6 og her har monteringen kostet mindst fire gange så meget som teleskopet, seks gange er nok nærmere det korrekte.

Og hvorfor ikke? Hvis teleskopet er godt, hvorfor så ikke ofre en god montering på det?

Ja, det har du ret i, og er også den erkendelse jeg efterhånden er nået til.

Anders

Anonym
        • Super Nova

Modtog Ayomasteren for et par dage siden. Men den røg retur, da den var så beskadiget af transporten at den ikke kunne bruges. Måtte have gennemgået hvad der svarer til et frit fald på 2 meter på et beton gulv..

Så nu går der et stykke tid endnu. Øv!

Anders

Anonym
          • Super Nova

Hej Anders

Det må da være en så ultimativt frustrerende oplevelse. At man har ventet og glædet sig så længe, for så at få noget der tilsyneladende er blevet jongleret rundt med under transporten.

Jeg kan forestille mig, at man meget let under sådan et scenarie kan gå fra en yderst civiliseret Homo sapiens til en rendyrket neanderthal på nano sekunder.

Der er sgu virkelig ærgerligt Anders.

(Jeg kan da lige indskyde at jeg ikke engang har haft First Light med mit udstyr endnu. men det skyldes en akut familie situation/sygdom som i øjeblikket fylder lidt….familie først…you know.. )

Håber at du vil få din Ayomasteren igen hurtigt denne gang i top form =))

Hilsen Jan.H

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Det er da møg irriterende. Men det er ikke første gang jeg ser det. Jeg har en mistanke om, at nogle af de butikker syd på en gang i mellem bevidst vælger at sende fejlbehæftede emner til den danske forbruger!

Jeg har fx fået en Crayford fokuser fra TS med en defekt skrue til bremsen som var slået skæv. Det var ikke sket under transporten for pakken var hel uden buler. Nogle af dem syd på tænker desværre om os som “die dummen dänen”, der accepterer nogle store “småfejl”, fordi det er for omstændeligt at returnere det igen i forhold til prisen.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Dét tvivler jeg nu stærkt på. Jeg har nemlig hørt lignende ting fra de tyske amatørastronomer, så de kommer altså også ud for det. Der er bare længere vej, når dimserne skal op til os, og PostNord er jo ikke de hurtigste knallerte på havnen, så sandsynligheden for uheld og skader stiger.

Thomas, Bornholm

Anonym
                • Super Nova

Hej,

Så er den her, Ayomaster II:

Her sammen med lillebror Ayodigi II. Samt en mere genkendelig genstand til størrelses sammenligning.

Billederne er ikke så gode, og giver ikke det massive og solide indtryk begge monteringer giver.
                Jeg har kun været ude med den her i dag og kigge på grene og tegl i naboernes huse og træer.
                Ayomasteren er “heavy” – 14 kilo på badevægten. Monteringen mærker overhovedet ikke at der hænger 19 kilo på den ene side. Den eneste grund til at jeg hænger modvægt på er af hensyn til balancen, så risikoen minimeres for at det hele skulle vælte. Ved at forskyde modvægten bagud kan jeg også forbedre ergonomien i brugen at teleskopet.

Teleskopet kan bevæges ultra glat og præcist rundt i begge akser. Ikke mindst de notoriske “ryk” fra en startposition er nu helt væk.
                Rystelserne er minimeret til noget jeg ville kunne leve med.

Umiddelbart godt tilfreds med det. Nu må jeg bare håbe på en klar aften og nat i nær fremtid..

Anders

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

Tillykke med den. Det er en solid montering den dér. Min ES Twilight II er næsten en dværg i forhold til selvom den kan bære min. 15 kg på hver side. Og ja, det hjælper gevaldigt med en kontravægt på den anden side så man netop undgår de notoriske ryk i stedet for en glidende og jævn bevægelse. Men monterer man et nåleleje mellem de bevægelige dele, hvor der normalt er et teflon leje eller lign. så glider alt som i smør og man kan undvære kontravægten som dog er rar at have, hvis vægten på den ene side er så stor, at der er en fare for at teleskopet kan vælte. Men i stedet for kontravægten kan du også montere en 6″ f5 refraktor til vidvinkel observationer og dermed udligne vægten på den anden side. Så er du parat til alle situationer på himlen.

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

viggo.t
                  Deltager
                    • Super Giant

Det ser lækkert ud. Det vil give nogle fantastiske, visuelle oplevelser er jeg sikker på-især med en hurtigsnakker som kontravægt,som Leif foreslår.

Kan du skrive lidt om dine erfaringer med bino’en?

mvh ViggoViggo T2017-02-12 20:13:47

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Ser lækkert ud Anders. Ser frem til at læse mere. Nu får du jo nok nogle klare nætter i den
                      kommende uge.

Leif, den har altså kugle- og teflonlejer, så det er nok som det skal være.
                      http://www.aokswiss.ch/ayo/ayomaster/technische_werte.html

Nightsky2017-02-12 20:45:00

Anonym
                        • Super Nova

Hej,

Så lidt på Venus igennem binovieweren med de to medfølgende 20mm okularer, dvs 90x. En fin skarp selgformet figur, og jeg mener at kunne se lidt forskel i skydækket på planeten. Nogle områder var lidt mørkere end i øvrigt. Ellers plejer Venus bare at være en overbelyst klat/skive. Men her synes jeg der var lidt mere at se.

Oriontågen – her foretrak jeg til gengæld mono med min 14mm Delos. Lidt mere ro og flere detaljer end igennem bino’en.

Månen var igen dejlig 3D-agtig med bino’en. De store kratere er interessante med de nærmest koncentriske cirkelformede riller som danner kransen af selve krateret, indtil plateauet i bunden hvor der er en central formation eller et hul. Nogengange kan man også se at der er små huller i selve kraternes kant, som om der har været nedfald af småsten udover selve impact.

Igen er fraværet af de generende rystelser fra tidligere, og præcisionen i bevægelserne bemærkelsesværdig. Istaren har med Ayomasteren fået en værdig makker.

Anders

Anonym
                          • Super Nova

Hej,

Leif:

Ja, som Lars skriver er Ayomaster med kuglelejer og teflonlejer. Og det er helt anderledes end monteringerne med glidelejer. Hvor Ayomaster virker upåvirket af om der er modvægt på eller ej, så er min Sabre montering med glidelejer rigtig fin, men særdeles følsom overfor nøje afbalancering med modvægte.

Jeg havde nu ikke tænkt mig at sætte et andet/kort teleskop på den anden side – prøver at holde det simpelt..

Viggo:

Jeg har kun prøvet denne ene Bino. I prisklassen er de jo alle den samme Kunming bino, så vidt jeg forstår. Så om det er William Optics, SW, TS eller andre er vel hips om haps?

Jeg slås lidt med dobbelt-syn. Men det er mest et spørgsmål om at indstille øjenafstanden korrekt, samt koncentration når man kigger ned i den.

Der er en fed 3D-effekt på månen, og jeg synes nu at vores satellit er meget mere interessant at beskue. Den virker også lidt større end ved med mono.

En bonus for mig er at CA mindskes lidt i mine lange akromatiske doublet´er. “Prisms help Achros” læste jeg et sted – og der er noget om snakken, det kan jeg i hvert fald bekræfte.

Jeg skal lige bruge lidt mere tid med Bino´en inden jeg udtaler mig for skråsikkert om den. Den skal hovedsaligt bruges til planeter, måne og dobbeltstjerner ved moderat forstørrelse. Så jeg vurderede at jeg ikke i første omgang behøvede en af de dyrere Baader Mark V, Denkmeier eller Televue.

Anders

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
                        • Emnet 'En voksen Refraktor' er lukket for nye svar.