› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › En voksen Refraktor
- Dette emne har 25 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af Anonym. This post has been viewed 669 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. august 2016 kl. 21:18 #150159
Anonym- Super Nova
Hej,
Ok, jeg kunne ikke lade være. Så jeg måtte bare have denne da det blev
sat til salg til en fornuftig pris, som yderligere kunne handles lidt
ned.
Istar 150mm f/12 akromatsk doublet.Med fuld oppakning vejer det 18,5 kilo, så med næsten 2 meters længde
vidste jeg at jeg gik ind til noget af en udfordring monterings mæssigt.
Okularudtrækket er en 2″ Crawmach, som vist ikke længere er in business.
Med lidt justering og smøring kører det dog fint solidt og smooth, ikke
just Moonlite, men tilstrækkeligt. Det virker i øvrigt
særdeles robust, lige som teleskopet i øvrigt.Sabre monteringen er helt klart præsset til grænsen, dog brugbart med
passende modvægte. Jeg vil lige se teleskopet an med flere seeings inden
jeg beslutter mig for at beholde det, og så anskaffer noget mere
passende montering.Kollimering. Ok ved modtagelsen. Gav det dog en sidste fin justering med GMK’en.
Vega: Brugte den til at check’e kollimering og evt CA. Ude af fokus var
der fine koncentriske cirkler – så det bekræftede sådan set bare det jeg
så i GMK’en.Saturn: Den hænger lavt i disse tider, men jeg tror måske nok at
Cassinidelingen var lidt tydeligere end på mine mindre akromater.
Ligesom det største bånd på selve planeten var lidt klarere. Kunne kun
gå op til ca. 200x (18,2mm Delite/2x Barlow) – prøvede
også med 327x (11mm Delite/2x Barlow) men da boblede det bar løs.
Titan og Rhea kunne ses.Lyren – double double (epsilon) ved 99x (18,2mm Delite) kunne ses to 8-taller stående vinkelret på hinanden.
Jeg kunne begynde her at se lidt splitning.Ved 198x (18,2mm Delite/2x barlow) var der fin knaldsort splitning af de to par og ro i billedet, virkeligt
flot, så jeg brugte næsten en halv time og bare nød dette syn. Gik op
til 327x (11mm Delite/2x Barlow), stadigt fint men nu begynder det at
boble, så jeg gik ned til 198x igen. Forresten, selv
med ca. 200-330x oplevede jeg nogen violet farvning omkring stjernerne, men
mindre end jeg have regnet med (eller frygtet).Ned til Lyrens delta double. Det jeg bed mærke i var den flotte
farvekontrast- isblå versus den lidt størres rødbrune farve, det hele
hvirvlet ind i nærmest hobe af mindre stjerner. Så klar farve forskel har
jeg ikke set før. Flot!M57 var en grålig ring uden nuancer, men ikke så meget anderledes end det jeg ser i min 10″ dob.
Forøvrigt, jeg skiftede diagonaler imellem en Baader T2 Zeiss og en 2″ GSO – hold da op der er forskel i Baaders favør. Klart bedre kontrast og mindre genskin.Så skyede det til, og jeg var ved at blive træt..
Alt ialt ganske godt tilfreds med første aften ude med teleskopet.
Ikke den mest effektive måde at skaffe sig 150mm lysning på, og jeg
ville stensikkert ikke købe den fra ny til fuld pris. Men er jo en hobby
det her, så man kan vel prøve noget nyt en gang imellem.Og jeg skal snart have nye briller
Mvh,
AndersAcnielsen 2016-08-25 21:27:48 25. august 2016 kl. 22:06 #150162
Anonym- Super Nova
Hej Andres
Stort tillykke med din super refraktor. Et teleskop i størrelse og åbning jeg selv går og tænker på. Og gud hvor passer teleskopet godt sammen med en Berlebach montering. Som så også er hurtig til at dæmpe evt. vibrationer. Jeg må sige det som det er, jeg er sgu misundelig =)) . Glæder mig til at hører mere fra din aftner ude med IStar.
MVH. Jan.H
Clear Skies Always….please
25. august 2016 kl. 22:13 #150165
nightskyDeltager- Neutron star
Tillykke med teleskopet og en fin først light beskrivelse. Ser frem til at læse mere.
26. august 2016 kl. 14:52 #150200
outlookDeltager- Super Nova
En ordentlig kleppert og sikkert en sjælden fætter på disse kanter. Jeg tror ikke Istar sælger dem længere, i hvert fald har de skåret kraftigt ned på dem og objektiverne med. Men som Ales selv siger:
…we offered long focus modified Fraunhofer OTAs in the past but there was virtually no interest from customers. We sold only 8pc of 150 F15 OTAs so I decided to discontinue this model about 2 years ago. We sell much more 150 F15 lenses than complete scopes.
Still, there is no such thing as high quality telescope for cheap price. Even if we offer a standard achromat in all CNC made, lightweight OTA, the price will still be around 2,000 dollars. This is the simple reason why most buyers go for inexpensive, mass produced Asian refractors.
Regardless of this, we will redesign the older achromatic doublets, implement a different flint glass for better false color correction and offer 150mm or 160mm F12 OTA in the future, most likely by end of 2016.
You guys can give me feedback about which model would you like to see and I will gladly consider your inputs!
Men er man nogle stykker kan man sagtens bestille en særordre som denne her:
“So I and a few others asked about an 8″ f10 R50 objective which is in the process of design and manufacture. Hope this sheds some light on the subject; what has happened to Istar, range depleted.”
Matthew
Det har en reduceret farvefejl på 50% (R50) ellers skulle den have været ude på de f20! Så var den nok et “observatory class telescope.”
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting7. september 2016 kl. 21:29 #150609
Anonym- Super Nova
Tak for de pæne ord.
Jeg har været ude et par aftner til med teleskopet, og jeg er ret sikker på at jeg beholder det. Der er en kontrast, detaljerigdom og ro i billedet som jeg ikke oplever helt på samme måde som i mine mindre teleskoper. Særligt farve definitionen i f.eks dobbeltstjernerne – den større rødbrune versus den mindre isblå – er bare en tand skarpere. Jeg glæder mig rigtig meget til vinter når Jupiter dukker op igen..
Men jeg skal have en ny montering, hvilket jeg også havde regnet med. Hvad jeg ikke havde regnet med er, at jeg nu bliver nød til at skifte min gamle bil ud – håbede på den kunne holde et ½ år mere
Så ny montering må vente til foråret.
Det største problem med disse lange kanoner er at observere i lodret, og der omkring. Her kommer Sabre monteringen til kort med Istaren. Jeg orker ikke en tysk EQ montering, så det bliver nok noget AOK AYO jeg anskaffer mig.Og jo, Istar har ikke længere så mange lange (>F10) teleskoper/optikker mere. En ting de overså var tilgængeligheden – eller manglen på samme – af monteringer som kan holde dem uden at være for kostbare/komplicerede.
EQ6 er udelukket, og så er der kun fra EQ8 og opefter. Måske overkill hvis det kun er til observation.
Jeg kan kun pt. få øje på AYOMaster 2 som kan holde lange/Tunge teleskoper, uden at veje en ton eller koste en formue.
Andre forslag?Hilsen,
Anders7. september 2016 kl. 21:36 #150610
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
8. september 2016 kl. 21:00 #150632
Anonym- Super Nova
Lars Malmgren wrote: Ja
http://trackthestars.com/telescope-mounts
Hej Lars,
Tak for tippet, jeg havde den faktisk i tankerne. Jeg spurgte ind til kapacitet og højde af TTS-160, og min umiddelbare vurdering er at det måske er lige i underkanten. Men helt glemt er den ikke.Mvh,
Anders9. september 2016 kl. 22:41 #150688
hoestDeltager- Nova
Hej Anders
Jeg er den lykkelige ejer af 1 stk TTS 160 .Når den er i ballance tar den snildt 25kg.Jeg har en TOA 130mm på den ,den vejer 25kg .med fotoudrustning.Den kan varmt anbefales.10. september 2016 kl. 07:55 #150709
Anonym- Super Nova
Hej Henning,
Tak for anbefalingen. Har mail’et lidt med Niels Haagh, og tts-160 er nok i underkanten til Istaren. Så ligenu er Ayomaster 2 øverst på listen. Men skulle jeg en dag etablere et observatorium, kunne tts-300 være særdeles interessant.
Anders
10. september 2016 kl. 22:58 #150752
nhaaghDeltager- Super Giant
Belastningen på en montering afhænger af teleskopets vægt af hvor langt teleskopet er. Ligger vægten langt fra ophængningspunktet øges det moment monteringen mærker. I Hennings tilfælde er monteringen stabil med 25 kg fordi teleskopet kun er omkring en meter langt. Med den “voksne” refraktor er længden nærmere 2 meter.
TTS-160 monteringen kan sagtens bære og positionere en så stor kikkert men dæmpningstiden vil øges for meget.
1. oktober 2016 kl. 10:11 #151841
Anonym- Super Nova
Så er Ayomaster II bestilt, inklusiv en passende Losmandy svalehale til at montere på Istaren. Samlet set inklusiv moms og told kommer det op på det samme næsten som en ny eq6, og der er 3-4 måneders levering
Men til gengæld skulle den kunne holde næsten 40 kg, eller en 2 meter lang refraktor.
Så impulskøbet med Istaren løb pludseligt op..
Anders
1. oktober 2016 kl. 11:08 #151843
Anonym- Super Nova
Hej
Det ser vist ud til, at du ej heller kommer til at gå ned på udstyret Anders Stort tillykke med købet . Ja så er der jo kun ventetiden tilbage men til gengæld er jeg overbevist om det er det rigtige køb til din flotte Istar, der bestemt kræver noget solidt håndværk til at holde den som nu er Ayomaste er.
Håber du vil smide et par billeder op forum når du for den, og skriver et par ord.
Forresten når jeg sidder og kigger på Ayomaste syntes jeg umiddelbart at Ayomaste nærmeste ser ud til at være født/designet til os med refraktor.
Ja og vores hobby ser ud til at være super god til at suge penge op af vores lommer.
God weekend Anders og tillykke med købet. Det kommer til at være en super opstilling og ikke mindst imponerende.
1. oktober 2016 kl. 19:28 #151870
Anonym- Super Nova
Jeg vender naturligvis tilbage med et samlet indtryk af hvordan det hele spiller sammen, når den tid kommer.
Den skulle lige vendes rigtig mange gange inden i mig selv; at købe en montering som koster det dobbelte af hvad jeg har betalt for selve teleskopet..
Anders
3. november 2016 kl. 19:49 #153466
Anonym- Super Nova
Dårligt vejr omkring 4. Søndag i advent..
Anders
3. november 2016 kl. 21:42 #153469
astrojensenDeltager- Neutron star
Den skulle lige vendes rigtig mange gange inden i mig selv; at købe en montering som koster det dobbelte af hvad jeg har betalt for selve teleskopet…
Det kan man nemt komme ud for i vore dage, hvor teleskoper også af ret høj kvalitet kan være forbløffende billige. Jeg har en 6″ f/8 Sky-Watcher newton på en EQ-6 og her har monteringen kostet mindst fire gange så meget som teleskopet, seks gange er nok nærmere det korrekte.
Og hvorfor ikke? Hvis teleskopet er godt, hvorfor så ikke ofre en god montering på det?
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'En voksen Refraktor' er lukket for nye svar.