En varm nat

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 7 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 104 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Sidste nat var nok årets (hidtil) varmeste, med over 22 grader kl 0130. Men klart var det, og med temmelig god seeing. Mælkevejen var svagt men umiskendeligt synlig i Svanen i en times tid omkring midnat, som jo er kl 1, sommertid. En god nat til at observere klare objekter i og objekter med høj overfladlysstyrke. Instrumentet var som sædvanlig, efter at jeg har fået min binoviewer, min gamle Zeiss, 85/1600mm A apokromat med Zeiss amiciprisme og Baader binoviewer. Okularerne var 28mm orthoskoper af ukendt herkomst, 25mm Kokusai Kohki orthoskoper, 20mm SkyWatcher plössl og en sjælden gang 12.5mm KK orthoskoper.

Jeg lagde ud med M57, men den virkede lidt svag ved 57x, men det skyldtes nok manglende mørketilvænning. Jeg kiggede lidt på den og hoppede så hen til M56. Denne var meget svag, hvilket forbavsede mig lidt, men efter nogle minutters observation blev den meget tydeligere, simpelthen fordi min mørketilvænning blev bedre af at kigge igennem okularerne, da der her var mørkere end når jeg så op på himlen uden kikkert!

Snart hoppede jeg videre til Albireo, der var et meget fint syn med 28mm okularerne, 57x. Jeg havde Uranometria 2000.0 med ude og besluttede mig for at se, om jeg kunne se Minkowski 1-92, der ligger nær Albireo, men alligevel er næsten ukendt, selvom den er så klar at den kan ses i en 60mm… Snart havde jeg feltet i okularerne og efter et par sekunders kiggen poppede Minkowski 1-92 frem ved siden af sin klarere nabostjerne. 1-92 er næsten stellar ved forstørrelser under 100x og selv med 80x (20mm plössl) sås den kun med bortvendt syn som et næsten stellart punkt øst for sin ledsagestjerne.

Jeg gik op til Gamma Cygni og hoppede fra den over til den lille planetariske tåge NGC 6881. Umiddelbart kunne jeg ikke se den, men fra symbolet i U2000.0 vidste jeg, at den ikke var stor og nok stellar ved så lav forstørrelse. Hmmm. Noget poppede op og forsvandt igen sådan cirka på rette sted, men ikke noget jeg ville kalde en sikker observation. Det kunne være en svag feltstjerne. Et billede fra DSS indikerede at tågen rent faktisk var lige, hvor jeg troede jeg så den, men at der også er adskillige svage stjerner lige klods op ad. Jeg må ud igen en anden nat med et DSS-kort i hånden.

Det samme gør sig gældende for NGC 6857. Denne tåge er meget større end NGC 6881, men har lavere overfladelysstyrke, så heller ikke den kunne umiddelbart ses. Igen tror jeg, jeg kunne skimte den en enkelt gang, men skalaen på U2000.0 var for lille til at jeg kunne pinpointe den. Ud igen med et DSS kort en anden nat…

Jeg sluttede af med et kort kig på Jupiter, men seeingen var dårlig i den lave højde over hustagene, så jeg pakkede hurtigt sammen og gik ind i seng.

Jeg tør ikke tænke på, hvor fedt det havde været, at have så varme og klare nætter, hvis det samtidig var lige så mørkt som om vinteren…

Thomas, Bornholm

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Det er nogle dejlige beretninger du kommer med Thomas, rart at du gider indvide os andre i dine oplevelser. Det er faktisk ret intrersant at læse om folks oplevelser omkring deres observationer gennem natten Thumbs%20Up. Der er jo ikke så mange af din slags her på forum mere, jeg savner også Jens`s beretninger og tegninger, de var også gode.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Tak Finn. Der kommer nok snart mere, hvis det bliver klart i weekenden. Fandt lige en masse planetariske tåger i U2000.0 som jeg må chekke op på. De så klare ud på billeder fra DSS.

Thomas, Bornholm

palle.b.
          Deltager
            • Nova

Det lyder skønt, jeg syntes at der er lys baggrunds himmel over det hele fortiden.

men du har vel benyttet tiden omkring 01:00 DST ?! kan ikke ske her uden fridag efter.

Men dejligt at læse.

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Palle

Tak. Ja, jeg observerede en times tid på hver side om midnat, altså fra kl ca 00 til 02. Jeg kom lidt for sent i seng i går og noterede mig at det allerede var kendeligt mørkere end tilsvarende tidspunkt sidste uge. Nu kommer månen jo frem igen, men weekenden skulle blive rimelig mørk, hvis bare skyerne holder sig væk.

En sådan observationsnat efter kl midnat er selvfølgelig udelukket på en hverdag. Jeg venter med længsel på de mørke nætter i August.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Thomas.

Det er nogle dejlige observationsberetninger du kommer med. Skønt.
                Jeg så din flotte Zeiss på starparty sidste år, men kan ikke huske hvilken type objektiv der sidder i. Kan du huske det?

Er der mon chance for at den er at genfinde på starparty igen i år, eller bliver det til for megen ulejlighed?

mvh
                Jens

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Jens

Tak for roserne!

Objektivet er en “A” apokromat, doublet med luftspalte, med ret stor afstand mellem linserne, foliet er ret tykt, meget tykkere end ved en fraunhofer.

Teleskopet kommer til MAF igen i år, om alt går vel. Plads er bestilt og Lars har sågar fået overtalt mig til at holde foredrag om deep-sky observationsmetoder.

Jeg er lidt dårlig til at huske ansigter, så når du ser mig, må du huske at introducere dig…

Thomas, Bornholm

camilla
                  Deltager
                    • Giant

Astrojensen wrote: Jeg tør ikke tænke på, hvor fedt det havde været, at have så varme og klare nætter, hvis det samtidig var lige så mørkt som om vinteren…

Præcis derfor at august er den fedeste astromåned efter min mening. Og, nåhr ja, så er der Perseider og Mælkevejscentrum.

Jeg har af samme grund booket Wieth Knudsen Observatoriet de tre dage omkring augusts nymåne. Så skal der observeres!

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Camilla

ja, August-September er gode, hvis det ellers er godt vejr. Og et andet aspekt er at man er helt udhungret efter mørk himmel og deep-sky efter to måneder med lyse nætter. Man har et vældigt drive til at observere da.

Thomas, Bornholm

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'En varm nat' er lukket for nye svar.