En våd aften med Honda og smiley

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER En våd aften med Honda og smiley

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 7 år siden af Rudi. This post has been viewed 283 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg var ude først på aftenen tirsdag 14/2 men himlen var så fuld af dis at deep sky obs var helt udelukket.

Men så fik jeg da konfigureret den nye observatorie PC, PHD, Cartes du Ceil, AstroArt og EQMOD. Det brugte jeg en lille times tid på og på den tid fik jeg så konstateret at de ny fabrikerede varmebånd gør deres job fint.

50mm søgekikkert uden varmebånd så således ud:

50mm guidescope med varmebånd knas tørt (blot lidt støvet):

Jeg lukkede taget ved 19:30 tiden og håbede på at transparansen blev bedre senere på aftenen.

Ca kl 23:30 så det lidt bedre ud og jeg kastede mig over komet 45P/Honda–Mrkos–Pajdušáková. Jeg troede først at jeg guidede på kometen, men det var en hot-pixel Kometen var så svag at jeg ikke kunne få øje på den i PHD. Så derfor kunne jeg kun guide på stjernerne og køre med korte eksponeringer, 2 min. Her ca 15 billeder:

Jeg forsøgte mig også lige med M65 og venner, men Månen drillede rigtig meget, der var en rigtig grim gardient hen over billedet. Her ca 35 minutter, hver billede på 4 minutter:

Nu må vi da for pokker snart få en klar aften ved nymåne?rudibr2017-02-15 09:37:55

/Rudi B. Rasmussen

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'En våd aften med Honda og smiley' er lukket for nye svar.