› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › En ulv i fåreklæder
- Dette emne har 15 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af Rudi. This post has been viewed 56 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. februar 2015 kl. 12:45 #129067
outlookDeltager- Super Nova
Jeg er har fået fat i et ældre teleskop, et Vixen Sky Scope 80S. Tror det er fra 80erne. Det ligner mest af alt noget legetøj med et kuglekompas indbygget i søgerholderen, en linsecelle i plast og en fokuser ligeledes i plast. Okularudtrækket er dog i metal, men reduktionen er kun den ældgamle 24,5mm standard.
Hvis den gamle ejer havde vidst, at man i dag kan få en adapter, ja, endog en diagonal til de mere moderne 1.25 okularer, havde han måske ikke solgt teleskopet i første omgang. Tubus og dughætte er en form for kunststof og søgeren er også i plast. Teleskopet sidder på det originale stativ som er noget vakkelvornt i udførelse.
Så hvorfor i al verden købe det overhovedet? Som altid med flere af de gamle teleskoper rummer de nogle gange en juvel og det gælder også denne. Det er nemlig rigtig gættet selve objektivet. Og guderne skal vide, at det er en rigtig god akromat, der sidder i sin ydmyge plastikcelle.
Så god, at nogle endog har fået lavet en alu fatning til den og en fokuser i metal som har kostet langt over kikkertens brugtværdi. Det er en f7 og altså 560mm i brændvidde. Selvom den er forholdsvis kort, så har den kun en ringe farvefejl. Men sådan er det jo med akromater, men mere vigtigt end farvefejlen her er selve afbildningen.
Det er et objektiv af den slags, der viser Newtonringe i centrum af objektivet. Det var et tidstypisk fænomen for en del af de gamle japanske akromatiske objektiver som fx Unitron og flere andre. Det tager nogle som et godt kvalitetstegn for en akromat, men behøver ikke at være det. Fotoet herunder er dog et modelfoto og min viser kun dem i centrum.
Dvs hvis gabet er i det område, hvor disse ringe kan opstå og hvor korrektionen skal være, jamen, så kan man bruge det som en indikation for en korrekt justering. Og det passer på dette objektiv for jeg har kun set en lignende korrektion i en Zeiss Telementor. Stjernetesten viser absolut identiske billeder intra- og extrafokalt ligesom med Zeissen.
Og Vixen må jo mene det, når de sætter sådan en label på noget, der ligner “legetøj”. Faktisk viser den et bedre billede af Jupiter end Zeissen! Men ok, Vixen er jo en 80mm og viser således en halv magnitude mere åbning end den og da figuren af linsen er mindst ligeså god, så må afbildningen også vise det alt andet lige.
I aftes var det klart vejr i det sydlige Danmark og Jupiter havde transit over midnat. Og selvom synet af planeten i 8″ SCT naturligvis var en anden kaliber så så jeg mig selv mange gange kigge i den lille Vixen for billedet var mere stabilt og synet af månerne som små kugler ved 112x naglede mig alligevel fast til den lille performer.
Selv GRS og detaljer i bælterne kunne jeg se! Men nok om det. Den er til min nevø som bor i en lejlighed med en fantastisk udsigt og som godt kan bruge en udsigtskikkert. Alt det andet behøver han jo ikke vide og interesserer ham i øvrigt heller ikke en døjt. God søndag!
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting22. februar 2015 kl. 20:02 #129080
allan_dystrupDeltager- Nova
Hej Leif.
Og tilykke med objektivet — jeg overvejede også at købe kikkerten, tænkte jeg kunne bruge objektivet til en solkikkert med en Quark Chromo som backend.
Endte dog med at spare pengene til en anden løsningsmodel for H-alfa.
Allan
Allan_Dystrup 2015-02-22 19:08:36 23. februar 2015 kl. 11:34 #129107
Hej Allan
Der kan man bare se og tillykke med din Quark. Jeg vil nu bruge en 80/400 refraktor som Skywatcher StarTravel, fordi så kan du også få “full disk viewing” af Solen. Og tro mig, man vil også gerne kigge på hele Solen i stedet for dele af den. Så kan du bruge dine længere kikkerter op til f8 til at komme tættere på.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting23. februar 2015 kl. 11:58 #129109
spatzekDeltager- Super Giant
Havde en 60 mm Vixen – Guideskope – altså modellen i ren metal og super byggekvalitet. Også f7.
Og – ja – måske et af de bedste objektiver, jeg nogensinde har set i og med. Jeg kunne blive ved med at hælde okularer ind med de små mm, men billedet hang stadig sammen.
Så mon ikke, at de folk, der lavede de korte Vixen objektiver – dengang – bare var super dygtige, eller har vi været udsat for den præcis samme optiker?
23. februar 2015 kl. 14:26 #129116
outlook wrote: … tillykke med din Quark.
Nårr ja, klap hesten Leif
Løsningen med 80mm/f7 linsen + en Quark Chromo var noget jeg seriøst overvejede, — men jeg besluttede mig for at se efter et dedikeret solteleskop i stedet. Jeg arbejder på sagen
Allan
23. februar 2015 kl. 16:05 #129120
Hej Allan
Lige et hurtigt indspark. Netop med dine teleskoper (på huskernen), vil jeg helt klart stadig overveje, om du ikke skulle anskaffe dig en Quark eller lign. Jeg har haft selv haft mægtig stor glæde af mit gamle ATM Daystar filter og et pænt antal refraktorer.
23. februar 2015 kl. 16:25 #129122
Jo Lars, jeg har da tænkt en hel del over det…
Fordelen er jo klart, at en Quark frit vil kunne flyttes mellem mine 60/70/80/102mm refraktorer, og op til 80mm ikke vil kræve et ERF filter på objektivet (men blot et UV/IR cut foran diagonalen). Med en 0.5x reducer skulle FOV også kunne blive helt fint.
Ulempen er Quark Mica ethalonen, der kræver opvarmning ved tuning. Og at tuning range fra 1 (prom) – 0.5Å (chromo) kræver TO typer Quarks. Og så er jeg i tvivl om, hvorvidt den reflekterede varme fra et UV/IR-cut filter foran diagonalen på min 80mm & 102mm Vixen’er med fluorit som 2. element i dubletten vil være en god ide. Altervativet til UV/IR-cut (fx et Baader D-ERF frontfilter) koster jo spidsen af et krydsermisil. Og hvad med DayStars soft-coating af ethalon og BF (hvor godt holder det ) ?
Pt. overvejer jeg en brugt, dedikeret 60mm DS solkikkert, — easy grab-and-go, med let mulighed for skift mellem prom (SS) og chromosfære (DS).
Allan
Allan_Dystrup 2015-02-23 15:36:06 23. februar 2015 kl. 16:46 #129123
Spatzek wrote: Havde en 60 mm Vixen – Guideskope – altså modellen i ren metal og super byggekvalitet. Også f7.
Og – ja – måske et af de bedste objektiver, jeg nogensinde har set i og med. Jeg kunne blive ved med at hælde okularer ind med de små mm, men billedet hang stadig sammen.
Så mon ikke, at de folk, der lavede de korte Vixen objektiver – dengang – bare var super dygtige, eller har vi været udsat for den præcis samme optiker?
Jeg er sikker på de gjorde sig rigtig umage dengang, før kineserne begyndte at spytte en masse telekoper ud på markedet.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting23. februar 2015 kl. 16:58 #129124
Allan_Dystrup wrote: Jo Lars, jeg har da tænkt en hel del over det…
Fordelen er jo klart, at en Quark frit vil kunne flyttes mellem mine 60/70/80/102mm refraktorer, og op til 80mm ikke vil kræve et ERF filter på objektivet (men blot et UV/IR cut foran diagonalen). Med en 0.5x reducer skulle FOV også kunne blive helt fint.
Ulempen er Quark Mica ethalonen, der kræver opvarmning ved tuning. Og at tuning range fra 1 (prom) – 0.5Å (chromo) kræver TO typer Quarks. Og så er jeg i tvivl om, hvorvidt den reflekterede varme fra et UV/IR-cut filter foran diagonalen på min 80mm & 102mm Vixen’er med fluorit som 2. element i dubletten vil være en god ide. Altervativet til UV/IR-cut (fx et Baader D-ERF frontfilter) koster jo spidsen af et krydsermisil. Og hvad med DayStars soft-coating af ethalon og BF (hvor godt holder det ) ?
Pt. overvejer jeg en brugt, dedikeret 60mm DS solkikkert, — easy grab-and-go, med let mulighed for skift mellem prom (SS) og chromosfære (DS).
Allan
Jamen, jeg har et 80mm Lunt ERF filter til din 80 mm flourit til halv pris. Var det noget?I øvrigt har jeg også haft et DS teleskop og i den kunne man sagtens se prom’er også. Blot ikke så klare som i SS mode.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting23. februar 2015 kl. 17:43 #129126
Jo, tak for tilbudet Leif. Men.
Jeg er pt. i en god dialog om købet af 60mm solteleskopet.
Hvis købet ikke falder i hak, kan vi evt. tage tråen op!
Eller måske bliver jeg SÅ hooked på Ha, at jeg bare MÅ opgradere til 80mm
Allan
PS: For fuldstændighedens skyld skal jeg nævne, at jeg primært regner med at bruge mit Ha setup vil visuel observation, og fortrinsvis med binoviewer.
Her vil et dedikeret solteleskop (nok) være at foretrække frem for Quark,en (?)
Allan_Dystrup 2015-02-23 16:58:08 23. februar 2015 kl. 17:58 #129127
astrojensenDeltager- Neutron star
Solobservationer i H-alpha er ikke for os fattigrøve – det er nemlig uhyggelig vanedannende! Blot et par enkelte kig i en 35mm Lunt kan let give hjertebanken og alle tanker om at bevare en hvis balance på bankbogen bliver udsat for svære prøvelser.
Thomas, Bornholm
23. februar 2015 kl. 18:08 #129128
Du har jo ret Thomas, men i betragtning af de 5 gange der har været udsigt til stjerneklart de seneste 4 måneder, og at der straks er rullet dis og skyer ind, så snart jeg har båret et teleskop ud…
så tænker jeg, at en investering, der kan fordoble brugen at mit udstyr, klart må være pengene værd
Og Ha udstyr fås jo også brugt til ca. ½ pris (stadig
, men…)
Allan
23. februar 2015 kl. 19:35 #129129
RudiDeltager- Neutron star
Allan_Dystrup wrote: Du har jo ret Thomas, men i betragtning af de 5 gange der har været udsigt til stjerneklart de seneste 4 måneder, og at der straks er rullet dis og skyer ind, så snart jeg har båret et teleskop ud…
så tænker jeg, at en investering, der kan fordoble brugen at mit udstyr, klart må være pengene værd
Og Ha udstyr fås jo også brugt til ca. ½ pris (stadig
, men…)
Allan
Pudsigt Allan. Af selvsamme årsager går jeg med tilsvarende tanker. Men jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er en god ide med et ha filter på en newton?
/Rudi B. Rasmussen
24. februar 2015 kl. 08:43 #129167
rudibr wrote: …jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er en god ide med et ha filter på en newton?
Hej Rudi,
Ja, det ville være dejligt, hvis man bare kunne koble en Ha-komponent på sit eksisterende teleskop (ligesom en Herschel diagonal for observation i hvidt lys), — men det er mere krævende med H-alfa.
En standard ethalon (Fabry-Pérot interferometer) kræver en ret lang lyskegle (F:30 eller mere) for at kunne fungere; Dette kan i princippet godt opnås med et Newton teleskop (ved at reducere åbning og/eller med en passende barlow), men den resulterende forstørrelse vil ofte medføre, at overfladedetaljer kun er skarpt synlige i en plet (sweet spot) eller ring (annular) på soloverfladen.
Endvidere skal elementerne i et solteleskop (ERF-filter, ethalon, filtre for kollimering, rekonvergering, trimning og blokering), — alle disse elementer skal være “alignet” med små tolerancer for at systemet kan tunes til det ønskede spektralområde med den maksimale præcision. Og dette er mere vanskeligt i et “off axis” design som en newton (i forhold til en refraktor).
Jeg ved ikke om der er nogen herhjemme, der har praktiske erfaringer med Ha-observation i et Newton-teleskop ?
Allan
24. februar 2015 kl. 16:24 #129177
Hej Rudi
Meget få har brugt en Newton til H-Alpha. Det kan sagtens lade sig gøre, men kræver en reduceret åbning og et ERF filter, typisk rødt glasfilter eller Baaders cool-ERF. Det røde filter skal være indenfor snævre optiske tolerancer, ellers giver det store problemer.
Ved at Google Newton Telescopes og h-Alpha vil jeg tro, at du vil få erfaringer fra primært USA.
Det er min erfaring med refraktorer og et klassisk Day-Star filter (ATM, med 32 mm åbning), at tolerancen på klassiske refraktorer med åbning f8-f10,sammen med en telecentrisk Barlow, typisk en Tele Vue Powermate, at de giver et fladt felt, uden hverken sweet spot eller ring-effekt. Med et typisk 32-40mm okular, giver det fine visuelle observationer, uden optiske problemer overhovedet. Bruger også en “billigmetode” med et UV/IR-cut filter bagved Powermaten, men før selve h-alpha-filtret.
En anden interessant ting er, at Daystar og flere af os observatører, efterhånden har fundet ud af, at man overhovedet ikke behøver et f30 system, men “blot” skal sørge for, at man bruger en telecentrisk Barlow. Så en f8 kikkert kan med en 2x system fint køre med f16. Det var noget, som jeg selv havde konstateret, før det blev en “tråd” hos Daystar. Så jeg vil næsten tro, at de pt. eksperimenterer med mere “menneskelige” f-forhold til en kommende Quark generation.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'En ulv i fåreklæder' er lukket for nye svar.