En tur til Nordpolen

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI En tur til Nordpolen

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

I 2004 skrev jeg en lille artikel om MĂ„nens nordpol til astronomibladet. Da det nu passer, er her et opdateret opkog

MÄnens polomrÄder har tidligere vÊret dÄrligt kortlagt, selv om Lunar Orbiter sonderne tog billeder af omrÄderne i tresserne, men omrÄderne er nu gennemfotograferet af Lunar Prospector og Clementine.

MĂ„nens nordpol ligger selvfĂžlgelig ”oppe pĂ„ toppen” set herfra, vi ser altsĂ„ ind pĂ„ bjergene fra siden. Librationen betyder meget, og randomrĂ„derne forsvinder ind og ud af synsvidde alt efter vinklen. Nogle gange er nordpolen nĂŠsten helt uden for synsvidde, andre gange kan vi se forbi og videre pĂ„ den anden side.

Med udgangspunkt i nogle mÄneatlas og et par billeder fra Lunar Orbiter har jeg kigget efter stedet.

Kraterne i omrĂ„det er opkaldt efter jordiske nordpolsfarere som Byrd og Peary. Selve nordpolspunktet ligger i et lille krater pĂ„ den nordlige rand af Peary, og det er forholdsvis let at ”kraterhoppe” hen til stedet, nĂ„r man har gjort sig fortrolig med omrĂ„det.

Her er nordpolen og bjergene i ”jordperspektiv” pĂ„ et billede fra Lunar Consolidated Atlas.

Disse to billeder fra Lunar Orbiter viser stedet set fra oven. (med og uden navnelabels)

Librationen var gunstig omkring den 3. september 2004. DesvÊrre var det lidt diset, sÄ forholdene var ikke optimale, men jeg gjorde forsÞget, og det lykkedes mig at finde stedet og se nogle lysprikker i omrÄdet.

Med mit dengang nyerhvervede LPI kamera fik jeg nogle billeder, som desvÊrre er prÊget af disen, men omrÄdet kan dog ses.

Meade 14” 3.sep. 2004 kl. 0.20 exp. 0.0016 sek.

Meton er det store uregelmÊssige omrÄde midt i billedet. GÄ ud derfra og fÞlg de tre kratere, Scoresby, Challis og Mein i en buet linie op mod Byrd og Peary, som her ligger oppe pÄ randen.

Det var selvfĂžlgelig bedre visuelt, og jeg kunne faktisk se lidt af Peary og bjergene.

Det kan sagtens blive bedre endnu, bÄde visuelt og fotografisk.

Librationen er gunstig nu og frem til den 6. februar 2015, hvor MĂ„nen hĂŠlder mere end 6˚ mod Jorden.

Kig selv efter.Lindhard2015-02-02 23:17:31

mvh
      Lars

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Vejret er rigtig godt lige nu.

jeg har set pÄ polomrÄdet, og nordpolspunktet er nemt at finde.

De tre kratere Scoresby, Challis og Main viser vejen op til Gioia og Byrd, som begge er nemme at se, og bagved ligger Peary, som er en aflang figur med belyste rande. PÄ forkanten af Peary, som muligvis er Byrds bagkant, er der et bjerg og pÄ bagkanten i samme synslinie som bjerget er der tydeligvis et lille krater pÄ randen.

I dette lille krater ligger nordpolen.

Bag dette krater er der mere mÄne, et mÞrkt omrÄde som ligger i Pearys skygge og sÄ nogle belyste bjerge/kraterrande lÊngere bagude.

DesvÊrre er jeg ikke sat op til foto, sÄ er der en der kan tage et godt skarpt billede af omrÄdet?

Her er et fra LPOD

Lindhard2015-02-03 22:07:31

mvh
        Lars

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Jeg forsÞgte at finde omrÄdet med meget hÞj oplÞsning, men intet heldCry

allan_dystrup
          Deltager
            • Nova

Argggghhh , total “white out” i N.SjĂŠlland…

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Samme her.

Thomas, Bornholm

viggo.t
              Deltager
                • Super Giant

Det lader til at vejret arter sig her i aften /nat, sÄ jeg kikker Lars.

mvh Viggo.

viggo.t
                Deltager
                  • Super Giant

Men det klare vejr udebliver ihvertfald i aften/nat her pÄ Þen.

mvh Viggo.

lindhard
                  Deltager
                    • Super Nova

Viggo T wrote: Men det klare vejr udebliver ihvertfald i aften/nat her pÄ Þen.

mvh  Viggo.

DesvĂŠrre ogsĂ„ her…

mvh
                    Lars

viggo.t
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Lars.

SÄ lykkedes det kl. 22.30 d.5 ds. Identifikationen af omrÄdet var dog ikke en nem sag for mit vedkommende, da jeg mentalt skulle spejlvende dine fotos/skitser, da jeg brugte vinkelprisme.

C14’eren blev fodret med et 20 mm okular, som altsĂ„ gav en forstĂžrrelse pĂ„ x200. Luften var meget urolig, og det hjalp heller, ikke at jeg skulle bruge hĂ„rtĂžrrer af og til, for at holde rimfrosten pĂ„ afstand.

Det korte af det lange: Hvis du kikker pÄ dit Þverste billede er der en belyst bjergryg med to mellemrum ( pas?). Det ene ( det svageste og til venstre pÄ billedet ) var ikke synlig, men det kraftigste (mÞrkeste) var fint synlig.

PerlerÊkken Scoresby, Challis, Main, Gioja og Byrd var der ingen problemer med. Peary lidt vanskeligere, da den jo p.g.a perspektivet ligner to parallelle rygge. Og sÄ den fjerneste, kraftig belyste kraterrand af Perry med det lave pas.

SĂ„ blev den ged barberet – tror jeg nok.

mvh Viggo.

Viggo T2015-02-06 01:10:38

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Godt at det lykkedes for dig Viggo.

Jeg forsÞgte at tage nogle billeder kort efter at MÄnen var stÄet op. FÞrst med 2x barlow og i sekundÊr fokus, sÄ med 2x barlow og til sidst helt uden barlow. Men der var sÄ meget uro i billedet at det var som at stÄ og observere fra bunden af en swimmingpool Dead
                        Jeg blev desvĂŠrre overmandet af trĂŠthed (det havde vĂŠret en lang dag pĂ„ arbejde i Kbh), sĂ„ jeg pakkede sammen igen. MĂ„nen stod ellers betydelig mere rolig ved 23 tiden da jeg tog et hurtigt kik gennem 7×50 kikkerten. Men nordpolen identificerede jeg aldrig.

Her er den blÊvrende MÄne, det er billeder fra Canon 1000D taget med fÄ sekunders mellemrum

rudibr2015-04-13 12:38:13

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
                        Deltager
                          • Super Nova

Glimrende Viggo og Rudi.

Jeg var selv ude og se pÄ omrÄdet i aftes og fandt polkrateret efter lidt sÞgen. Jeg var oppe i 400 x som var i overkanten med den lufturo. Det var vanskeligt at holde fokus ret lÊnge ad gangen.

MÄnen er vippet lidt tilbage siden forleden, sÄ perspektivet har Êndret sig.

Rudi: Det er lidt svĂŠrt at se pĂ„ “boblefilmen”, men jeg tror at du vil kunne se polomrĂ„det pĂ„ en forstĂžrrelse af et enkeltbillede.

mvh
                          Lars

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Lars, hvis du kan identificere polomrÄdet ville det vÊre fint.

Et crop af det bedste af billederne ligger her:

http://b-rasmussen.dk/astro/20150205/moon_2.jpg

og som PhotoShop fil:

http://b-rasmussen.dk/astro/20150205/moon_2.psd

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
                            Deltager
                              • Super Nova

Jae, det er jo nok lidt grumset og uklart selv som stillbillede

men polpunktert mÄ vÊre ca heromkring

mvh
                              Lars

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Tak for det Lars. Ser lige om jeg fik et billede der er mere skarpt der.

/Rudi B. Rasmussen

viggo.t
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hej Rudi.

Interessant Canon film . Den viser meget godt hvordan det hele blÊvrer hvis de atmosfÊriske forhold er knap sÄ gode og/eller kikkerten ikke er tempereret i forhold til luften og /eller man stÄr et uheldigt sted. Men med tÄlmodighed kan man finde rolige Þjeblikke. PrÞv at se pÄ din film. Nogle af framene er faktisk ok. SÄ tÄlmodighed er en dyd nÄr man kikker pÄ MÄnen. Selv med et Royce spejl.

PrÞv at stakke nogle af dine frames. Det kunne vÊre interessant at se hvad du kan fÄ ud af det.

Mvh Viggo

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'En tur til Nordpolen' er lukket for nye svar.