En tur i naturen

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC En tur i naturen

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 9 måneder siden af landbo. This post has been viewed 137 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

munkholm
    Deltager
      • Neutron star

Er ofte uden i naturen, med hund eller kamera, og fik igår taget et billede af denne fyr. Tror det er en Terrapin. Den er nok blevet sat ud, mens andre tror at Danmark er ved at blive yderste forpost for arten. Uanset hvad, så var det da noget af en overraskelse et se sådan en i naturen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/18070659/Skildpadde%20i%20naturen.jpg

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

landbo
      Deltager
        • Nova

Ja, der spærre man helt sikkert øjnene en smule op ved mødet.

Den er nok udsat, idet der vist er for koldt her i Danmark til dens æg kan udvikles. Der er dog mange arter, hvor en udklækket skilpadde sagtens kan leve godt mange år i vores åer, moser og søer.

Var den sky eller ligeglad med din tilstedeværelse ???

Hvor har du taget billedet ???

jakob1234
        Deltager
          • Nova

Fantastisk! Jeg har selv haft Terrapin i ca. 16 år – i alt 8 stk. hvor jeg så valgte at give dem videre til en lokal zoo der siden har passet godt på dem 🙂

Det var dog dem med røde ører, og ikke med gule som på billedet, men det er helt sikkert en terrapin – de kan sagtens overlve vores vintre, da de har naturligt “kølemiddel” og går i dvale når det bliver koldt Smile

Mine lagde masser af æg, men aldrig nogen som klækkede desværre.

jakob12342016-05-28 18:18:52

munkholm
          Deltager
            • Neutron star

Hej Leif

Den bemærkede vist ikke at jeg var der, da jeg sad i et udkigstårn ved Harestrup mose, ca. 20m fra den.

Hej Jacob

Ja jeg håber da den kan klare sig. Vil holde øje med den fremover, så må vi se.

landbo
            Deltager
              • Nova

Munkholm wrote: Hej Leif

Den bemærkede vist ikke at jeg var der, da jeg sad i et udkigstårn ved Harestrup mose, ca. 20m fra den.

Ja ok, det er ovre i dit pastorat.

Ved der også lever nogle Europæiske sumpskilpadder nede på Silkeborg kanten. Dem tog man DNA prøver for og finde ud af om de var rester af en oprindelig stamme eller var blevet udsat. Desværre matchede DNA’en på de skilpadder der lever vildt nede i, øh, Rumænien. Så de formodes desværre og være udsat.

munkholm
              Deltager
                • Neutron star

Ærgeligt, kunne være fedt hvis det var en vild bestand. Har godt læst at man i 1996 var helt oppe og køre over fundet af nogle skildpadder i området, den gang gik snakken vist på at det var en lokal dyrehandler der havde sat 20 stk. ud i naturen, hvilket, viste det sig, ikke at været sandt

landbo
                Deltager
                  • Nova

Munkholm wrote: Ærgeligt, kunne være fedt hvis det var en vild bestand. Har godt læst at man i 1996 var helt oppe og køre over fundet af nogle skildpadder i området, den gang gik snakken vist på at det var en lokal dyrehandler der havde sat 20 stk. ud i naturen, hvilket, viste det sig, ikke at været sandt

Ja det har der været snakket meget om. Husker jeg ikke helt, galt matchede DNA’en vist også efterkommerene af dyrehandlerns bestand.

Og hvad Google dog kan grave frem fra gemmerne: http://www.naturskriveren.dk/jansartikler/l019.htm

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'En tur i naturen' er lukket for nye svar.