› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › En træls oplevelse!
- Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 8 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 51 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. juli 2015 kl. 12:49 #134496
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Ved egentligt ikke om dette indlæg ikke hører til i Køb& Salg.
Nå, jeg har noget tid været på jagt efter en brugt C8, enten tubus, eller en gaffelmonteret. Det er en jeg vil bruge til almindelig visuelt brug, og forevisning. Ikke noget fancy.
De nyere har desværre ikke huller til montage på gaffel længere, så de skal være “lidt oppe i årene” for at jeg kan bruge dem.Jeg har så kigget lidt on & off på Ebay, og budt lidt hvis prisen var indenfor det rimelige. Søreme og der ikke for et par uger siden var en orange C8, fra halvfjerdserne (man er vel lidt nostalgiker!) til salg. Jeg bød, og vupti, pludselig havde jeg købt den. Sælgeren er en forretning i Californien med en masse ting til salg på Ebay, så alt det er helt ok.
Han sendte så kikkerten. og jeg ventede spændt.
Den ankom så i onsdags, mens jeg var i Holland på noget jobrelateret. Annette sagde dog at pakken så noget “mishandlet” ud.
Jeg tjekkede den da jeg kom hjem om aftenen, og ganske rigtigt, pakken var medtaget.
Inden i, i mange lag bubble-wrap, lå C8’eren, grundigt pakket op og ned igen af toldvæsenet. Den så sådan ud:
Jeg meldte straks tilbage til sælgeren at jeg havde modtaget en defekt vare, og jeg gerne ville returnere den. Det har han med det samme accepteret, no problem. Jeg har også startet en reklamation ved Post-danmark, da de har overleveret varen til mig.
Hvor de så har baldret kikkerten, om det er i USA, under toldbehandling eller ved den danske postombæring, ved jeg ikke. Jeg ved kun at det er i postens varetægt at det er sket. Men man kan godt have tolden mistænkt, da alt havde været åbnet og efterset, og pakket ind igen. Uden at skrive det mindste om at varen helt øjensynligt havde været defekt under toldbehandlingen! Man tænker sit. Og jeg ved jo, fra en episode under starparty, hvor meget sådan en C8 kan tåle. Der har været smæk på. Den må være tabt på et gulv eller værre.
Men jeg må sige at sælgeren er oppe på dupperne, der har ikke været det mindste. Jeg har fået “go” til returnering og bliver holdt skadesløs for kikkerten og fremsendelse. Posten siger så at de vil betale returnering. Min udgift bliver så told (ca 140 kr) og moms, en plovmand sådan ca.
Det er der mest ærgerligt er at jeg kunne se at det var en virkelig flot C8’er, med flotte coatninger. Æv og ærgerligt….
Mvh
JensP.S Der er vel ikke nogen der har en C8 de vil skille sig af med?? Gerne til afhentning istedet for forsendelse! Sig til.
5. juli 2015 kl. 13:12 #134497
lindhardDeltager- Super Nova
Hej Jens
Ja, det er da træls! Det syn kan alle vist godt undvære.
Fint at sælger tager den tilbage.
Du skriver: grundigt pakket op og ned igen af toldvæsenet
Betyder det, at skaden er sket derefter?
mvh
Lars5. juli 2015 kl. 13:35 #134498
JuliusDeltager- Nova
Ergerlig. Hvis du finner alle glassbitene igjen i pakken tror jeg skaden har skjedd etter tollvesenet har inspisert teleskopet. Ellers så har jeg sett en del dokumentarer fra amerikanske flyplasser, der de gjerne demonterer ting for å lete etter skjult narkotika, de virker ikke spesielt forsiktig i USA for å si det sånn.
5. juli 2015 kl. 13:54 #134500
Hejsa.
Ja, det ser ud til at alt glasset ligger i tubus. Så, ja enten er skaden sket under eller efter toldinspektion. Man skulle også tro at tolden ville skrive en notits om at de modtog instrumentet som sådan. Men ingen notits. Der er dog ingen tvivl om at de var helt inde “i kikkerten” da deres røde tape var at finde på alle forseglinger helt ind til linsedækslet.
Så man skulle tro at det er dem eller den danske post.
mvh
Jens5. juli 2015 kl. 14:51 #134503
JuliusDeltager- Nova
Vanskelig å si ingen vil vel infrømme skyld. Men godt at iallefall selger er såpass grei å ha med å gjøre, kunne fort blitt en fastlåst situasjon.
5. juli 2015 kl. 20:31 #134509
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Åhh *suk*
Flot at sælger tager den tilbage, men fulame også synd for ham.
Den kan han jo ikke sælge til nogen.Han bør selvfølgelig køre en erstatningssag mod posten, så hans tab også dækkes.
PS du bør kunne få din moms og told tilbage, da købet jo er blevet annulleret.
Men nok ingen tvivl om, at den danske stat har gjort det helt utrolig besværligt!5. juli 2015 kl. 20:56 #134511
Hej Lars.
God ide med told & moms
Jeg ved blot ikke hvordan jeg får det “rullet tilbage”.
Forslag?
mvh
Jens5. juli 2015 kl. 22:37 #134514
alanDeltager- Super Giant
Hej Jens
Jeg havde en lignende sag. For en del år siden købte jeg et Aquatica-kamerahus, der findes mange udgaver, og jeg fik en forkert leveret. Jeg havde betalt told og moms, så da firmaet blev klar over fejlen sendte de med det samme et nyt.(Det gamle hus kunne jeg bare beholde som betaling for ulejligheden. 8000 kr.)
Men jeg havde jo ikke lyst til at betale told og moms igen, så jeg ringede til told og skat og forlage dem problemet, de sagde at jeg skulle bare få sælger til at mærke forsendelsen med “Replacment” så gik den lige igennem, hvis der skulle opstå problemer skulle jeg bare henvise til ham.
Så ring til toldvæsnet, og forhør dig om hvordan du får din told og moms tilbage, de er ikke så slemme som rygtet siger.
Iøvrigt trist med teleskopet, kan man ikke skaffe et erstatnings glas.
mvh Alan
Alan 2015-07-05 22:39:57 5. juli 2015 kl. 22:48 #134515
Hej Alan.
Tak for tippet, jeg prøver at ringe til dem. Man kan jo allerhøjest få et nej.
Glasset, tja man kan sende til Celestron og få et nyt optiksæt til den. Men det kan næppe betale sig. Jeg kan se at brugte C8’ere går mellem 3 og 400$ sådan ungefær. Og der er tilsyneladende mange i omløb.
Så jeg kigger bare videre og prøver igen, hvis der ikke er en lokal til salg. Men no rush, jeg står jo ikke sådan desperat og mangler en
mvh
Jens5. juli 2015 kl. 22:51 #134516
Nej Jens- du kan om nogen ikke mangle en kikkert, med det lager du har.
5. juli 2015 kl. 22:55 #134517
Iøvrigt, hvis salget er sket gennem Ebay, mener jeg at sælgers tab er dækket via Ebay og Paypal.
Alan 2015-07-05 22:56:23 5. juli 2015 kl. 23:30 #134520
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Træls
Det ser ud til, at det er sekundærspejlholderen der har været en tur nede og sige goddag, fordi
understøtningen af yderkanten ikke har været god nok.Ærgerlig hændelse – men godt, at du holdes skadesfri.
Det var aldrig sket med en Newton – he-hemvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
6. juli 2015 kl. 01:10 #134521
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Alan wrote:
Iøvrigt trist med teleskopet, kan man ikke skaffe et erstatnings glas.
Ja og nej.
Glasset er jo en schmidt korrektor, og dem laves der jo.
Men problemet er, at korrektoren er figureret sammen med hovedspejlet.
Dvs. der er et unikt 1 til 1 match.Så hvis man bare hiver en 8″ schmidt korrektor ned fra hylden, så vil teleskopet sandsynligvis ikke tegne særligt godt.
Man skal selvfølgelig godt figurere en ny korrektor til det gamle hovedspejl, men jeg tror det er billigere at købe en hel ny C8’er… -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'En træls oplevelse!' er lukket for nye svar.