En test med 10 en M33

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER En test med 10 en M33

• Dette emne har 28 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af wieben. This post has been viewed 247 times
Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Forfatter

michael.bertelsen
    Deltager
      • Nova

Hej Jacob.

Det er faktisk inde i Hue/satuation settings det hele foregår.

Først bruger du lassoen rundt om M33 dernæst går du ind i ovennævnte, og leger med Hue slideren til H. Saturation sætter du feks til 5 eller hvad der nu falder i din smag. Det er altså Hue skyderen du skal benytte. Prøv alle farverne for den bedste ballance. Når du er færdig kunne jeg godt tænke mig, at se resultatet. PleeeaseSmile PS. Prøv magentas farven først.

Mvh

Michael

Michael Bertelsen2009-10-22 21:12:59

mr.mox
        • Nova

Hmm, I PhotoShop Elements kan jeg ikke rigtig få noget frem, og PixInsight LE’s Hue-kurver er helt umulige for mig at få noget fornuftigt ud af… Bortset fra at jeg godt kan få billedet til at se mærkeligt ud…

michael.bertelsen
        Deltager
          • Nova

Undskyld Jacob.

Du skal starte med cyans – så skal den nok være derThumbs%20Up derefter ville jeg nok vælge blues – men denne gang vælger du, at køre Hue skyderen til V for et mere naturligt look.

Michael Bertelsen2009-10-22 22:17:23

mr.mox
            • Nova

Mr. Mox2009-10-22 22:15:29

michael.bertelsen
            Deltager
              • Nova

Ja, meget bedreThumbs%20Up

Den skulle gerne ligne noget i retning af det her. Jeg har selvfølgelig leget med selektiv color for, at gøre baggrunden mørkere – black altså.

Mvh

Michael

Michael Bertelsen2009-10-22 22:23:00

wieben
              Deltager
                • Nova

Flotte M33’ere. Apature rules!

Jeg syntes generelt at M33 er svær at behandle. Den er lidt “fluffy” i det, så det er ikke så let som f.eks M101 og M51 at få skarpe detaljer frem.

michael.bertelsen
                Deltager
                  • Nova

Hej HeineSmile

Tak skal du ha´Ja, det er nu rart med en ordentlig lysspand.

Jacob, det var ikke for, at nedgøre din ellers fine behandling af M33 som du senest postede. Min version af denne er ikke mere rigtig end din. Det var blot for, at illustrere hvordan den ville tage sig ud, når jeg brugte skyderne i Hue/saturation.

Jeg håber du fik noget ud af min forklaring.

Mvh

michael

Michael Bertelsen2009-10-24 21:00:35

kallenator
                    • Planet

Hadde vært morsomt å sett samme objekt med ditt full format D700 kamera Wieben! Neste gang du er ute og fotografer kunne du tenkt deg 10 min på samme objekt med samme ISO innstilling som Michael, om det ikke er for meget pes?
                    Sikkert flere her inne som synes det er interessant å se musklene til full format kameraer 😉

Kallenator2009-10-25 02:21:56

tomvictor
                    Deltager
                      • Giant

Hallo michael, M33 er svær at behandle. Den er lett å få grønn og for
                      lilla, noen vil ha den helt melkehvid og det er ikke lett å vite hvor
                      man skal legge seg. Samtidig er det flott å leke seg litt med de ulike
                      versjoner for se hvem man liker best. Selv liker jeg den litt mer
                      melkehvite med isspedd Ha-signal hvis du har det tilgjengelig. Din første versjon virker litt mørk men ellers bra. Husk at når du bruker flats kan du presse den enda mer.

Fornax Ligthtrack II
                      Tokina AT-X 300mm f 2.8
                      Canon 600D Baader

mr.mox
                        • Nova

Hmm. Jeg var til Stevnstræf her i weekenden, og Henning Høst
                        introducerede mig for Nebulosity2 – Det tog ikke længe for mig at
                        beslutte det skulle købes!

M33 fik en tur over knæet og nu er jeg MEGET mere tilfreds med
                        resultatet. Der er ikke “snydt” ved af forskyde cyano-farverne over i
                        magenta Wink

Nu er spørgsmålet så hvor meget tid jeg skal bruge på at genbehandle alle mine gamle astrofotos… Tror i hvert tilfælde M42 fra sidste vinter skal have en tur!

michael.bertelsen
                        Deltager
                          • Nova

Hej Jacob.

Den er blevet rigtig fin – super, tillykke med resultatet – den ser meget naturlig udThumbs%20Up Jeg er bare død misundelig på det billed. Men hvad er egentlig snyd, når der billedbehandles? Det må du liiige forklare mig – der skal nemlig ikke snydes her Jacob…. Jeg har også Nebulosity2, men jeg kan bare ikke få det til, at køre sammen med mit Canon 40D Er det nemmere, at billedbehandle der? Har du brugt nebulosity eller DS til at stacke med?

Mvh

Michael

Michael Bertelsen2009-10-25 22:12:50

michael.bertelsen
                          Deltager
                            • Nova

Hermed en nyredigeret M33 uden “snyd”Wink NB! Første bill er det gamle

Stacket i DSS 6 frames på henholdsvis1x158sek, 2x900sek,2x1800sek,og 260sek i alt 1t37min Den sidste frame kunne jeg godt ha´undværet (satelitspor)Nuke Der er brugt Nebulosity2, samt PS CS3 Ingen darks/flats ASTRO 102ED/Canon 40D ISO400

Mvh

Michael

Michael Bertelsen2009-10-26 00:14:50

michael.bertelsen
                            Deltager
                              • Nova

Øh hvad sker der med tekstenQuestion det var da voldsomt

wieben
                              Deltager
                                • Nova

Fine M33’ere.

Kallenator: Jeg har faktisk fotograferet M33 tilbage i sensommeren – også med 10 minutter frames. Det er dog ved ISO800, men det svarer til Canon ISO400, så det er et perfekt sammenligningsgrundlag. Hvis man skal sammenligne 10 minutter frames med Canon DX vs. Nikon FX frame, vil det dog ikke give nogen mening at sammenligne efter billedbehandling. Det skal være helt rå frames, og taget samme nat og samme sted. Billedbehandlingen er jo mindst 50% hvis ikke mere af et billede. Ellers giver det mere mening at sammenligne pixelstørrelsen. Hvis 2 kameraer har samme antal pixels (f.eks 12 Mp) og det ene er full frame og det andet “halv-frame”, vil full frame have dobbelt så store pixels til et felt der er dobbelt så stort. Der vil ramme dobbelt så mange fotoner pr. pixels på de store pixels, hvorfor du groft sagt kan halvere eksponeringstiden på de store pixels for at opnå samme SNR. Kameraet med den mindre sensor vil dog have flere pixels til at dække objektet, og derfor højere opløsning. Det er dog ikke sikkert at den ekstra opløsning kan udnyttes pga. seeing osv.

Her er et link til Nikon M33, dog beskåret en smule: http://www.flickr.com/photos/8809281@N02/3876367340/sizes/o/

Jeg har dog beskåret billedet, så det er ikke det fulde felt. Jeg kan poste et råt ubehandlet billede hvis du er interesseret i at se størrelsen af feltet.

Det kunne være sjovt at lave et lille M33 projekt, og stacke alle vores rå-frames. Vi må jo være oppe på en del timer, hvis alt data samles. Samme ide ville være interessant for NGC7023 som vi er nogle stykker der har forsøgt os på for et par uger siden.

Jeg anbefaler at vi hver især stacker vores rå frames i DSS, og gemmer resultatet ubehandlet. Vi kan derefter stacke resultatfilerne.

Jeg vil oploade min ubehandlede version i aften og lave en ny tråd med link til download for 2,5 timer M33 og 3 timer NGC7023.
                              Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
                              • Emnet 'En test med 10 en M33' er lukket for nye svar.