En SUPER nat!

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI En SUPER nat!

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 8 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 89 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Hiya!

Af ukendte årsager fandt jeg mig selv siddende oppe næsten til kl et, kiggende på underlige videoer på YouTube. Da jeg ville til at gå i seng, så jeg et glimt af lysende natskyer på nordhimlen, så jeg bestemte mig for lige at trække i noget kluns og gå ud og kigge. Da jeg nåede ned ad vejen og ud til marken, hvor jeg kan se mod nord, blev jeg mødt af et fantastisk syn. Klare lysende natskyer, blandet med nogle almindelige skyer, spredt mellem stjernerne og i nordøst, kun en halv grad over horisonten, en flammende orangerød måne. Der duftede af dugvåd byg og fugtigt hø og i en nærliggende dam sang frøerne. Et fantastisk sansebombardement.

Da jeg så op, kunne jeg til min forbløffelse konstatere at jeg kunne se mælkevejen! Den var ganske vist svag, men kunne alligevel skimtes i Svanen og mellem Svanen og Ørnen. Jeg skyndte mig hjem og tog 85mm Zeiss’en ud.

Jeg monterede binovieweren på Zeiss’en og rettede den mod Lyren, for at finde M57. Jeg var nysgerrig efter at se, hvor god den mon var på deep-sky. Jeg vidste ikke rigtig hvad jeg skulle forvente, for min gamle binoviewer var meget svag til deep-sky, men min Baader havde jo overrasket mig med meget klare månebilleder, så måske…?

Da jeg fik M57 i feltet m. 57x (28mm orthoskoper) forsvandt alle spekulationer og blev erstattet af total henrykkelse! Ikke nok med at M57 var synlig, nej feltet var oversået med stjerner og ringformen sprang i øjnene. Jeg måtte holde mig for ikke at råbe af begejstring. Hvis billedet var SÅ godt her den 8. Juli, med solen ikke 11 grader under horisonten, hvor godt vil det så ikke blive om en måned, når natten vender tilbage? Jeg øgede forstørrelsen til 80x (20mm plössl) og billedet blev bare bedre.

Jeg vendte mig mod M13 og fandt den hurtigt. Jeg kunne, den lyse himmel til trods, skimte enkeltstjerner rundt om hoben, omend kun med besvær. Jeg kan forestille mig, at med mørk himmel og fuldt mørketilvænnet syn vil det være endnu langt mere imponerende. Jeg kiggede efter NGC 6207, men kunne ikke se den.

M27 var også imponerende, men nu var himlen blevet ganske lys og mælkevejen helt forsvundet. Et sidste kig på M11, der ikke var særlig imponerende på den nu meget lyse himmel og så over til Jupiter, der netop var kravlet over hustagene i øst. Seeingen var ikke noget at råbe hurra for, men jeg kunne afprøve 12.5mm okularerne på den og konstatere at der var rigeligt med lys til 128x binokulært og sikkert meget mere, hvis himlen var ordentlig mørk. Seeing vil her være den begrænsende faktor.

Jeg var – og er – helt i ekstase over de fabelagtige deep-sky kig man kan få med selv et lille teleskop og en moderne binoviewer. Jeg får næsten gåsehud ved tanken om at se på galakser med den til vinter! Den visuelle amatør der ikke investerer i en binoviewer til sit teleskop – i hvert fald bare til de klareste objekter – snyder sig selv for en fantastisk oplevelse.

Thomas, Bornholm

morten
      Deltager
        • Super Nova

Jeg så også de NLC, men mæklevejen d. 7/7. Man burde emigrere til Bornholm..

M

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Hej Thomas, fed fed prosa, som oser af smittende begejstring- hvad er det lige for en binoviewer du bruger?

Hilsen Mogens B.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Mogens B wrote: Hej Thomas, fed fed prosa, som oser af smittende begejstring- hvad er det lige for en binoviewer du bruger?

Hej Mogens

Tak for rosen. Jeg har stået i lære hos Darnell, så jeg har lært af den bedste. Jeg har en Baader Maxbright binoviewer der stærkt kan anbefales. Kan ses på dette års MAF starparty…

Thomas, Bornholm

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

morten wrote: Jeg så også de NLC, men mæklevejen d. 7/7. Man burde emigrere til Bornholm..

M

Vi har masser af billige huse herover. Arbejdet må du selv medbringe Det er jo det yderste udkantsdanmark vi taler om her.

Thomas, Bornholm

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'En SUPER nat!' er lukket for nye svar.