en STOR kikkert

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER en STOR kikkert

• Dette emne har 16 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Ă„r, 8 mĂ„neder siden af nightsky. This post has been viewed 316 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

NÄr man alligevel skal bygge selv, kan det lige sÄ godt vÊre noget ordentligt!

Phill Oltmann har lavet sig en 32″ f/2.4. Han har i fĂžlge Sky & Telescope aug 2016 selv slebet spejlet og bygget kalorius fra scratch.

Hva’ sĂ„, Jens?

mvh
      Lars

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Uha dada!

Glasset i sig selv er langt fra trivielt. Det bĂžr vĂŠre et meniskusglas, dvs det er lige tykt over hele fladen. Ellers nĂ„r det aldrig termisk stabilitet….

Suk. Bare at fĂ„ det aluminiseret…

mvh
        Jens

lindhard
        Deltager
          • Super Nova

Du kan vel have den klar til Star Party 2017?

mvh
          Lars

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Ja det burde vĂŠre muligt!!!Smile

Selv en 16″ er ikke triviel, kan jeg hilse og sige!

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

32″ f/TO KOMMA FIRE!!! Er du SÅ fĂŠrdig?!?!?!

Hold nu KÆFT, dĂ©n ville jeg gerne kigge lidt i…

Thomas, BornholmAstrojensen2016-06-26 23:37:28

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

NÞÞÞÞjjjj – skal der mon et filter pĂ„ hvis man kikker pĂ„ en klar stjerne som Sirius? Eller MĂ„nen?

/Rudi B. Rasmussen

henrik
                Deltager
                  • Nova

Puh den er ikke let at kollimere!

Den ser fed og velbygget ud, men <selv slebet> + <f/2,4> lyder ikke som super optisk kvalitet?

Husker et kig jeg havde pĂ„ et jysk stjerntrĂŠf med en nĂŠsten lige sĂ„ stor hjemmelavet Dobson pĂ„ stefans quintet, hvor jeg bagefter kiggede pĂ„ den same i en Obsession 18″. Der syntes jeg faktisk 18″eren var bedst.

Men nu var det jo ogsĂ„ fra DK og ikke en gold hĂžjslette som den han stĂ„r I 🙂

Mvh Henrik

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Hold K… den er fed! (bogstavelig talt) Normalt ville man stĂ„ en 2-3m oppe pĂ„ en stige og han behĂžver kun en 2 trins skammel i zenith. For dem som gerne vil vide mere om sĂ„ hurtige reflektorer kan lĂŠse mere her:

http://www.bbastrodesigns.com/ZipDob/ZipDob.html

Arrangementet med mortergranaterne pÄ fotoet kan jeg godt lide!

Hilsen Leif,
                    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Den ser fed og velbygget ud, men <selv slebet> + <f/2,4> lyder ikke som super optisk kvalitet?

Selvgjort kan i den forbindelse sagtens vĂŠre velgjort. Der er flere amatĂžroptikere, der nu sliber fine spejle med f/2,5 – f/3, ogsĂ„ i store stĂžrrelser. Oftest er sĂ„dan en barriere mere af vidensmĂŠssig karakter, end af rent teknisk sĂ„dan, med de hjĂŠlpemidler, vi har til rĂ„dighed i dag.

Thomas, Bornholm Astrojensen2016-06-27 20:27:23

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Et af de finere instrumenter jeg har kigget i var en 28″ f3/1 med Paracorr II monteret i okularudtrĂŠkket.
                        Se foto nedenfor.

Et ultratyndt spejl 25mm tykt ved kanten og kun 10mm tykt pÄ midten.

Hjemmeslebet til meget fint niveau, der pÄ alle punkter overgik masseproducerede teleskoper
                        som der kunne sammenlignes med denne nat. Ikke kun pÄ apertur, men sÄ sandelig pÄ
                        optisk og mekanisk kvalitet.

30″eren fra Kompedal Starparty har under gode forhold vĂŠret mindre teleskoper klart overlegne.
                        Jeg husker tydeligt forskellen mellem en rigtig god 24″ og 30″ pĂ„ f.eks. slĂžrtĂ„gen. Skarpheden
                        var ikke bedre end pĂ„ 24″eren, men der kom klart mere lys igennem og dermed flere detaljer.

Nightsky2016-06-27 21:49:53

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

The ud over tastaturet!! Glat i halsen!

SÄdan mÄ du aldrig gÞreSleepy

Fyhhh, Lars!

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

NĂ„da, var der Ă©n, der fik aperturfeber lige med Ă©n gang..?

Thomas, Bornholm

joergen.k
                            Deltager
                              • Nova

tja Lars du ligner dig selv.

Lars Malmgren
                              Deltager
                                • Super Nova

Det er nu Viggo, der har Fedtemule-masken pÄ LOL

Jeg kan blot gengive hvad Zielke allerede har sagt, og i Ăžvrigt bemĂŠrke at den viste 28″ f/3.1 kun benyttede den gamle Paracorr v1. Og alligevel til dato var/er den bedste dobson jeg har observeret med !!!
                                Den tegnede PIV-SKARPT !!

morten
                                Deltager
                                  • Super Nova

I S&T artiklen er der et billede af Oltmann hvor han spiser tomatsuppe af spejlet. Det er ca 2,5 cm dybt pÄ midten, hvordan han fik det paraboliseret har jeg ingen anelse om

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'en STOR kikkert' er lukket for nye svar.