En stjerne nær M56 og WR 136

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI En stjerne nær M56 og WR 136

• Dette emne har 13 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af hans. This post has been viewed 95 timesbengtsson. This post has been viewed 95 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Godaften

Fredag aften fik jeg endelig gang i lidt live streaming fra observatoriet og selv om det gik nogenlunde
      kunne jeg godt mærke jeg var blevet lidt rusten i brugen af programmerne. Desuden var
      opløsningen i streamingen heller ikke for god, men desværre koster det penge at lave det
      bedre eller også er alternativet Youtube/Google Plus som jeg bestemt ikke har lyst til at bruge.

Inden længe vil en anden måde at præsentere billeder fra kameraet, grafer o.lign. blive forbedret.

Men til det lidt sjovere….

Sidste objekt med Star Analyser blev kuglehoben M56 og mens vi så på denne bemærkede
      Morten (EDBBOB) at der var et spektre som bestemt ikke lignede nogen af de andre som vi
      havde set på i løbet af aftenen. Hurtigt fandt vi ud af at det drejede sig om TYC 2653-2140-1
      som er en rød stjerne når vi ser på DSS2. En klassifikation af stjernen har kunne vi dog ikke
      finde.

Et godt bud kunne være: M klassen bl.a. fordi vi ser TiO absorptionslinjer og planckkurven
      ikke er helt ved siden af. Reddening er ukendt.

Desværre kunne vi ikke få nogle ordentlige optagelser da skyerne kom væltende ind over Tvis.

Hvis nogen har lyst er det muligt at downloade spektret. To versioner, en hvor der ikke er
      fjernet baggrundskontaminering fra andre stjerner og en hvor jeg har manuelt har fjernet
      disse stjerner spektret.

http://www.nightsky.dk/Astronomi/Stars/tyc2653-2140-1/tyc2653-2140-1_stack_r_bck_inst.fit

http://www.nightsky.dk/Astronomi/Stars/tyc2653-2140-1/tyc2653-2140-1_stack_r_bck_inst_sup.fit

IRAF, MIDAS, VSpec eller ISIS kan bl.a. bruges til at se dem.

Nightsky2014-10-19 01:38:38

kimmerrild
      Deltager
        • Main Sequence

http://www.nightskiesnetwork.com/

Disse her gutter gør et godt stykke arbejde med at videreformidle arbejdet med astronomi, Ret godt netværk, de stiller gratis værktøjer til rådighed, men værktøjerne er begrænsede – men prøv at tjek det ud

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Her er så data fra WR 136 i NGC 6888 Cresent.

Spektra kan hentes her:
          http://www.nightsky.dk/Astronomi/Stars/WR136/wr136_bck_5pcal_inst.fit

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Hej Kim

Kender det udmærket, har vist stadig en konto der fra gamle dage. I sin tid havde jeg sammen
            med nogle af dem som broadcaster et system oppe vi kaldte SkyChannels som vi sendte ud
            via SparkCast, Ustream og Mogulus. Det må næsten være forløberen for Nightskies.

Skal dog ikke bruge dette, da formålet med live stream for observatoriet er en anden nu.

Nightsky2014-10-19 02:58:20

hans.bengtsson
              • Main Sequence

TYC 2653-2140-1 har spektrum M5 III enligt “All-sky spectrally matched Tycho2 stars” (Pickles et.al. 2010). Stjärnan finns med i NSVS och man kan där inte se någon tydlig variabilitet.

M v h

Hans Bengtsson

edbbob
              Deltager
                • Super Nova

Hej Lars

Tak for en fin præsentation

Fandt du ud af hvorfor stjernen havde så mange spektrallinier?

Vh

Morten

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Hans, tak for henvisningen til dette katalog. Det kendte jeg ikke.

EN M5III ser ikke helt forkert ud hvis jeg sammenligner.

Ovenstående er for øvrigt lavet BASS Project – Jeg har nu brugt nogle uger på det og jeg
                  har kun roser at sige om programmet. Kan klart anbefales.

Morten, linjerne, se f.eks. denne fra Richard Walker

http://www.ursusmajor.ch/downloads/spectroscopic-atlas-5_0-english.pdf

http://www.ursusmajor.ch/downloads/analysis-and-interpretation-of-astronomical-sp.pdf

http://www.ursusmajor.ch/astrospektroskopie/richard-walkers-page/

Nightsky2014-10-19 14:41:15

Mogens.Bildsøe
                  Deltager
                    • Nova

Hejsa,

også tak herfra for en fin live session- og tak til Hans for link

Har tjekket katalogets typeangivelser med et felt i Pacman tågen (via aladin), som jeg optog forleden. Jeg kan imidlertid ikke få katalogets oplysninger til at passe med andre kilder. Således angives f.eks. HD5005 (et “trapez” system bestående af 4 stjerner) til type F, mens de gængse kataloger angiver type O-B (O6 for hovedkomponenten)?? Tilsvarende forskelle ses vist også for flere af de øvrige stjerner??

PS: skal nævnes, at jeg ikke har læst den refererede artikel, men kun set på kataloget som det præsenteres i Aladin.

Mogens B2014-10-19 17:15:11

Hilsen Mogens B.

hans.bengtsson
                      • Main Sequence

HD 5005:

Ja det verkar egendomligt. Pickles et.al. anger att två komponenter har spektrum F. Alla andra kataloger tycks vara överens om att komponenterna är mycket heta, spektrum O och B.

Frågan är hur god kvalitet Pickles et.al. generellt håller. Jag vet inte.

M v h

Hans Bengtsson

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Det omtalte katalog skal tages med forbehold.

Det er fremkommet ved at lave syntetiske spektre og matche fotometriske bånd langt op i ir. Det er IKKE fremkommet ved at matche målte spektre med syntetiske og som sådan kan det halte med de mere specielle spektre.

I langt de overvejende tilfælde rammer kataloget godt, men der er eksempelvis ikke taget højde for extinction og støv.

Har brugt det som kilde i forbindelse med TYC2139-1802-1, så du er støt på det en enkelt gang før Lars, da det blev nævnt tidligt i projektet og ligger i litteraturlisten på Google drevet.

BASS Project? …. Link?FrankLarsen2014-10-19 21:40:41

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Hhhmmm Frank, mon ikke jeg har glemt kataloget igen fordi vi havde problemer med det opgivne?

https://uk.groups.yahoo.com/neo/groups/astrobodger/info

Frank Larsen
                          Moderator
                            • Super Nova

Hej Lars,

Tak for link. Ser interessant ud, men er det så meget anderledes end Isis?

Det kan meget vel være at at kataloget er gået i glemmebogen på den konto.

(Og det var forresten ikke negativt ment…sorry)

hans.bengtsson
                              • Main Sequence

Jag drar mig nu till minnes att Brian Skiff skrev att spektralklasserna i den aktuella katalogen är “commonly grossly in error”, och jag citerade honom här när det gällde den ovan nämnda stjärnan i Leo Minor:

http://astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=26&t=7154

Det är uppenbart att man måste vara alldeles ovanligt försiktig när man använder denna katalog!

M v h

Hans Bengtsson

hans.bengtsson
                                • Main Sequence

Korrektion:

Det blev fel när jag skrev “ovan nämnda stjärnan i Leo Minor”, den stjärna som nämns i ett inlägg ovan är inte den extremt långperiodiska eklipsvariabeln i Leo Minor som jag tänkte på. Det ser jag nu av TYC-numret. Dags för mig att sova!

M v h

Hans Bengtsson

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'En stjerne nær M56 og WR 136' er lukket for nye svar.