En stjerne er slukket

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC En stjerne er slukket

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 2 år, 4 måneder siden af jens. This post has been viewed 1297 timesjacobsen. This post has been viewed 1297 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

En af amatørastronomiens markante personligheder er gået bort d. 20. oktober 2021.

Mogens_90_2

Jeg lærte at kende Mogens Erhardt Blichfeldt tilbage i midten af firserne, da jeg blev medlem af Østjyske Amatør Astronomer i Aarhus.
      Mogens var en venlig mand, som besad en stor viden på flere områder. Især videnskaben og astronomien havde hans store interesse, og man kunne altid få et input fra hans side, uanset hvilket emne der blev talt om. Han var altid imødekommende, og når han havde talt sig varm på et emne, så var det næsten umuligt at få et ord indført, da Mogens havde et fantastisk engagement.
      Han var en detaljens mand, og han kunne bruge meget tid på at forklare, hvordan en bestemt ting hang sammen, og til tider kunne tilhørerne måske godt blive lidt utålmodige, når Mogens bevægede sig ud af en tangent, og var længe om igen at komme tilbage til hovedemnet.

Det var Mogens, som opfordrede mig til at blive medlem af Astronomiske Selskab, og det blev jeg i slutningen af firserne.
      I AS var Mogens formand for SOSA – Sektionen for Småplaneter.

Mogens havde sit virke hos Østjysk Patentbureau i Slet, hvor han fungerede som patentingeniør.
      Samme sted opbevarede han sin til dels hjemmebyggede 10″ Newtonkikkert, som han havde udviklet en styreekeltronik til, så teleskopet kunne sættes til at køre til en ønsket position på himlen. Den kørte fint, men man skulle dog have tålmodighed, da drevet ikke kunne køre ret hurtigt.
      På stjerneklare aftener blev instrumentet båret ud på gruset i gårdspladsen ved patentbureauet, og så kunne vi få lov til at se i okularet.

Mogens har i perioden fra omkring 1985 til nu boet tre forskellige steder. Først syd for Aarhus i et ældre hus, som lå forholdsvis langt fra nærmeste nabo. Husker desværre ikke den præcise lokation, men det var et mørkt sted.
      Her fik han opført sit første observatorium til sit instrument. Observatoriet omfattede en kuppel fremstillet af en halv kugletank i glasfiber. Gulvet i observatoriet var hævet omkring to meter over jorden, og kikkertsøjlen bestod af en stolpe, som tidligere havde tjent som telefonpæl.
      Søjlen var gravet et beskedent stykke ned i jorden, og var efterfølgende forstærket med et antal nedbankede trækiler.
      Kikkerten kunne dog godt rokke, men som Mogens sagde. “Den vender altid tilbage til sit udgangspunkt”.

Senere flyttede han til Skødstrup hos Agnes Hilmer på Jadevej, hvor han lejede et værelse. Her fik han genetableret sit observatorium, denne gang ovenpå havens drivhus. Også her blev telefonpælssoklen anvendt, og med stort set samme stabilitet som sidst.

I sine sidste leveår boede Mogens i Bendstrup ved Mørke på Djursland. Han havde købt et ældre hus, som ligger ved landevejen, og også her fik han opstillet sit observatorium, denne gang med adgang fra kontoret på første sal i huset, hvor tømreren havde bygget en gangbro.
      Mogens blev også gift med Barbara, en engelsk dame, som var medlem af Sanctus – Liberal Katolsk Kirke i Danmark, den kirke, som han var præst i.

For nogle år blev de dog skilt, men Barbara kom stadig i huset en gang om ugen for at gøre rent og varetage andre ting, som Mogens ikke kunne klare.

Pga. sit ringere helbred, kunne Mogens på et tidspunkt ikke længere klare trappen op til første sal i huset, men der havde heller ikke været gang i observatoriet i flere år, så i foråret meddelte han mig, at det hele skulle afhændes.
      Det var sidste gang, at jeg talte med ham. Hans stemme havde ændret sig. Den var spag, og han forklarede mig, at han var blevet fejlmedicineret, og derfor havde fået det ret dårligt. Han sagde dog, at helbredet igen var ved at blive bedre.

Over en periode på mange år, var Mogens opmærksomhed rettet mod Planet X, og hos TOC Observatory blev vi også involveret.

Mogens blev 94 år, æret være hans minde.

Nedenstående er en artikel som jeg skrev for mange år siden i forbindelse med mit engagement i projekt Planet X.

Artikel

https://tocobs.org/diverse/ATM/4711.pdf

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Vedhæftninger:

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Trist at høre, men vel ikke helt uventet, da Mogens jo efterhånden var noget oppe i årene.

Jeg kendte også Mogens fra Astronomisk Selskab og fra Sosa, hvor han lagde et stort arbejde,

Hvis jeg husker ret, lå et af hans huse/observatorier i Fløjstrup ved Beder.

mvh
        Lars

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Lars

Ja, det var en trist nyhed.
          Mogens havde ellers sagt, at han nok blev 100 år.

Sidst jeg talte med ham fortalte han, at han var blevet fejlmedicineret, og i går skrev hans exkones søn dette:

“Han kom sig efter den første hjerneblødning. Dog havde han besvær med talen, der var blevet noget besværet ved at han ikke kunne artikulere ordene tydeligt. Han fulgte heller ikke genoptræningen ret længe.
          Han fik en lille hjerneblødning efter et års tid, blev svagere i kroppen og blev ramt af Covidisolering, manglende træning på Rosengården og sygeplejestrejken.
          Han blev 94 år, hvilket må siges at være en høj alder.

Han bisættes på fredag den 5.11 kl. 11.30 fra Vestre Kapel i Aarhus “.

PS! I øvrigt har du ret. Det første sted var i Fjøjstrup ved Beder.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Han vil blive savnet!
            Mogens var et godt omdrejningspunkt, og vidste rigtig meget om mange ting.

Jeg husker en ekskursion for at observere en strejfokkultation (månen og en klar stjerne, formodentligt regulus) i start 90’erne engang. Det foregik i Mogens allerede dengang gamle Volvo ned til marsken på den tyske side. Der var mange genvordigheder for at finde et velegnet observationssted, men det lykkedes med ret kort tid inden okkultationen. Observationen blev en succes, og vi så flere sluk-tænd-sluk af stjernen bag månens bjerge. Observationen blev timet med diktafon, og båndet blev bagefter omhyggeligt målt med centimetermål for at bestemme tiderne….

Også møderne i Aarhus hvor vi snakkede om bygning af Cookbook kameraet husker jeg tydeligt. Jeg husker også jeg fik en bøde for at snakke i håndholdt mobiltelefon, nærmest uden for Mogens’ hus! Træls, men det var jo ikke farligt dengang!

Mange gode minder!!

mira.ceti
            Deltager
              • Moon

Jeg har lige erfaret den triste nyhed.

Jeg mødte første gang Mogens ved instrumentmødet i Kolding i 1984, hvor han var ganske meget engageret i aktiviteterne. Derefter ved flere lejligheder ved møder og engementer; i de sidste år ved flere møder i sektionen for variable stjerner, hvor han blandede sig meget i diskussionerne med sin specialviden på flere områder. Mogens var en venlig og imødekommende person, som det var let at omgås.

Også fra mig skal det lyde: Æret være hans minde!

Mvh. Eigil Pedersen

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Mogens’ bisættelse

Jeg har i dag været til Mogens’ bisættelse. Den foregik ikke på samme måde som i folkekirken, da den var arrangeret af den kirke, som Mogens var præst i, Liberal Katolsk Kirke.
                Der var mødt 20 mennesker op, og det var en fin og stemningsfuld ceremoni som startede med korsang på højttalere. Salmerne blev afsunget uden orgelmusik til, og præsten brugte røgelse.

IMG_7428

Mogens’ exkones søn Peter James Dolan Møller holdt en fin tale, og en anden fra kirken holdt også en, og til sidst kunne jeg gå op til kisten og overbringe en hilsen og tak fra Astronomisk Selskab – og selvfølgelig også en tak fra mig selv.

Her er Peters tale. Jeg synes, at han på en fin måde ramte essensen af Mogens’ liv og virke, og hans passion for astronomien.

Mindetale for Mogens

Den 21.2.1927 ankom Mogens Erhardt Blichfeldt endnu engang til denne planet – mere specifikt i Aarhus – på sin rejse gennem universets mange millioner galakser. Han blev her indtil den 20.10.2021.

94 år blev det til på denne planet. Han har været her mange gange før og han regnede med, at dette besøg var det sidste, hvilket er blevet bekræftet fra højere sted!

Mogens nåede rigtig meget i sit lange liv. Han blev far til fire: Jan, Poul Erik, Anne-Lise og Torben.

Han nåede at blive gift tre gange og var gift med min mor i 14 år, efter at de lærte hinanden at kende i kirken. Det hele startede såmænd med noget bar hud, som kom til syne, når Mogens knælede ved alteret. Det sømmede sig ikke og han blev tilbudt nogle lilla strømper med lang skaft! Resten er historie!

Første gang Michael og jeg mødte Mogens, var i forbindelse med hans indflytning i huset på Randersvej 90 i Bendstrup, hvor vi blev mødt af hundredvis af flyttekasser, der skulle bæres op på loftet og nu er der hundredvis af kasser, der skal bæres ned fra loftet!

Mogens var en samler. Han smed så godt som aldrig noget ud, hvilket hans spisebord og kontor vidnede om. Han havde desuden også altid en masse i sine jakkelommer, som kunne bruges i enhver situation. Han var af den generation, der altid var klædt pænt på med jakke og skjorte. Jeg ved ikke om han havde et motto, men det kunne være: Hellere have system i rodet end rod i systemet. Udover altid at være klædt i skjorte og jakke, gik han også altid med livrem og seler – bogstaveligt talt. Frygten for at miste data eller at systemet brød sammen betød også, at han omgav sig med et hav af Terabytes, hvor der var dobbel eller trippel backup af alting. Han havde også flere programmer, der kunne restaurere nedbrudte systemer.

Udover det digitale og computere, som han havde mange af, var han også indehaver af flere elektroniske dimser, lige fra måleapparater, metaldetektorer, kameraer, styringsenheder til teleskoper osv. Alt sammen noget, der kunne observere, beskrive, fastholde og måle den verden han var dumpet ned i. Det er måske heller ikke overraskende, at han blev uddannet til civilingeniør og rejste Europa tyndt i mange år, hvor han arbejdede med radioer, forskning i Schweiz, affyring af raketter i Nordsverige. Han elskede sit arbejde. Han talte og forstod 10 sprog, har jeg fået fortalt, hvilket også var ham til nytte i sit sidste job hos Patrade, hvor han oversatte patentansøgninger til efter han blev 90 år.

Set udefra ser det ud til, at det var hans interesse i energier (strøm, radiobølger, lysbølger) og ideer, der var hans hovedfokus. Han var ikke den store have- eller blomstermand.

Mogens var en repræsentant for mødet mellem videnskaben og troen.

På den ene side var han ingeniør og amatørastronom og på den anden side var han præst, mystiker, astrolog, clairvoyant og healer. Det ene udelukkede ikke det andet. Snarere tværtimod.

Han ville forstå og forklare altings sammenhæng. Så når vi var sammen, kunne en ganske almindelig samtale om løst og fast pludselig bevæge sig over i noget kæmpe stort. Han elskede at snakke og pjatte med ord; han havde en lun humor. Man skulle dog passe på, for han var altid klar med et foredrag om meget vidtløftige emner, hvor det gjaldt om at holde ørerne stive. Han var også altid beredvillig til at svare på vores spørgsmål om kosmos og tro og alting. Han var utrolig overbevist om sin videns urokkelighed.

Han var ihærdig, grænsende til det stædige. F. eks. brugte han flere år på at påvise at en sten, fundet ude ved Grenå, var en meteorit. Dog uden held. (Michael har taget adskillige røntgenspektre af den sten, der skulle undersøges.)

Som sagt var Mogens præst i Liberal katolsk kirke og bidrog til bladet Sanctus, hvor der i Sanctus 38, 12 årg. Juni 2018 er gengivet en artikelserie fra 1925 af Frank W. Pigotts (præs. biskop 1934- 36) :
                “Civilisationen, som vi ser den omkring os nu – sådan som den er – er næsten udelukkende produktet af det konkrete sind anvendt på materien og er resultatet af det videnskabelige sinds kontrol over 11 materielle kræfter. Der er almindelig enighed om, at intet overgår sindet – og specielt det konkrete sind – som når det kommer til at være ”virkelighedens banemand”. Sindet tilslører virkeligheden og understreger reelt illusionen om adskilthed i alarmerende grad. ”
                Mogens ekselerede i at kunne bryde illusionen om adskilthed mellem det materielle og ånden. Han var i konstant kontakt med “den anden side” og hentede meget af sin viden derfra. Han var også overbevist om, at de svar den gamle mønt kunne give, var sande og retvisende. Ligesom horoskoper og astrologi er lige så legitime som videnskabens svar på materiens spørgsmål.
                Ud over sit arbejde som ingeniør og sin præstegerning var han også amatørastronom og medlem af Astronomisk Selskab.

Torben Taustrup – med kaldenavnet Neutron Star – skrev i anledning af Mogens 90 års fødselsdag, at Mogens havde været medlem af foreningen siden 1967. På det tidspunkt var Mogens 40 år. Han har været formand for sektionen “SOSA” og været en af de markante personligheder i sektionen for variable stjerner.

Super Giant – også kaldet Jens Jacobsen – mødte Mogens første gang i 1978 i forbindelse med stiftelsen af KAF. Der var Mogens også blandt stifterne. Mogens var formand for KAF i de vigtige år fra 1979 til 1982. Ca. samtidig med, at aftalen med Rundetårn kom i hus, flyttede Mogens til Jylland. Jens Jacobsen skriver:

“Men inden da var Stig Nielsen, Mogens og jeg på en tur de Bønnerup Strand til astrotræf. Det var en sjov tur i bilen og på værelset. Bilen var overlæsset med udstyr fra Mogens i alverdens dimser og kabler. Det var tider”.

Neutron Star lærte Mogens at kende i ØAA, hvor de mødtes i 1986. Han skriver , at Mogens allerede dengang var langt fremme med et elektrisk styret teleskop, som bestod af en 10″ Newton, og en tysk ækvatorial opstilling fremstillet af Persson. Mogens har haft observatorium med glasfiberkuppel flere steder. Det sidste på Randersvej 90.
                I forbindelse med 90 årsfødselsdagen skrev et af medlemmerne:
                “ Mogens har altid været et fast holdepunkt når det har drejet sig om motorisering af teleskoper, fotometri og også strejfokkultationer. Han skriver endvidere
                Jeg glemmer aldrig en observation Mogens og jeg gjorde fra en markvej i Nordtyskland, hvor vi på en korde timede en strejfokkultation, jeg tror det var Regulus på månens sydlige kant. Vi fik tydeligt formørkelserne bag månens bjerge med, og fik dem også timet. Det foregik dengang via en diktafon, som var startet med et tidssignal. Jeg mener at kunne huske at Mogens så kan time forsvinden og fremkomst af stjernen ved simpelthen at måle på båndlængden. Det var tider. Især stjernens meget hurtige forsvinden og fremkomst var meget overraskende. En stor oplevelse.”
                Ved meddelelsen om Mogens’ bortgang skrev Torben Taustrup:
                “Mogens var et godt menneske, og han vil blive savnet.”

Hvilket jo er en meget rammende beskrivelse. Han kunne ikke gøre en flue fortræd og heller ikke større dyr. Han ville altid gøre sit for at kunne hjælpe andre. Det kunne være ved en healing, en husvelsignelse eller i en samtale.

Han var altid på udkig efter noget i verdensrummet eller i sine computerprogrammer og har tilbragt utallige timer på sin observationspost bag computerskærmene i sit observatorium. Han sad også mange timer foroverbøjet over patentansøgninger. Han kom dog altid ud fra sin hule, når vi kom på besøg. Det er blevet til mange hyggelige stunder ude i havepavillonen eller i stuen.

Han var også rigtig glad for at spille. Mogens holdt meget af at spille Kongespil, når vi kom på besøg i Arrild eller i Bendstrup. Han var også utroligt glad for et slag skak, hvor et parti kunne vare over en time. Alle mulige træk blev overvejet. Han var også glad for at spille Transformationsspil.

Derudover spillede han også klaver og når ånden kom over ham, som da Granny var 92 år og var på besøg, spillede han så betagende smukt, at alle sad med tilbageholdt åndedræt.
                Han var også en af de få, der både kunne spille og stemme et klaver.

Sidst men ikke mindst, så var han i astronomiske kredse kendt som en slikmund og vi kendte ham for at elske kage og halvkold kaffe …. og så var han helt vild med børnenes julekalender!

Mogens har tidligere sagt, at han ville blive 120 år, hvilket han gradvist neddroslede til 105. Det blev han som bekendt ikke, men han nåede trods alt en høj alder. Sikke et liv! Født i tiden efter 1. Verdenskrig, været vidne til 2. Verdenskrig. Han har oplevet store teknologiske landvindinger, månelandingen osv. samtidig med at være forankret i troen på noget, der er endnu større og ligeledes mindre, når det drejer sig om de mindste kvantefysiske dele i universet.

Da Mogens’ aktive liv blev forandret efter hjerneblødningen deltog han jævnligt i Rosengårdens ældregymnastik. Hans deltagelse ophørte i forbindelse med Coronaen. Hans kampgejst fortsatte, selvom kroppen stod mere og mere af. Han ville gerne kunne gå igen og opleve at komme rundt. Han kæmpede hårdt for sit kørekort og for at få sin rollator tilbage i håbet om at blive mere mobil.

Noget der kunne live ham op, var at tage et parti skak. Vi spillede skak næsten til det sidste. Vi spillede det sidste sæt i august. Først da, var jeg i stand til at vinde over ham! Han var skarp til det sidste.

Tak for besøget Mogens!

Æret være Mogens’ minde.

Vedhæftninger:

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Flot! Lige i Mogens’ ånd.
                  Tak for beskeden, Torben.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.