En spændende variabel stjerne

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI En spændende variabel stjerne

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af Frank Larsen. This post has been viewed 536 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

forleden aften observerede jeg en formørkelsesvariabel stjerne, EO CVn. Jeg brugte C14’eren og mit Moravian M2-1600 kamera til denne stjerne, som svinger mellem mag 12.25 og mag 12.56. Perioden er angivet til 0,35887 døgn, eller 8 timer og 36 minutter.

Stor var min glæde da jeg fik denne lyskurve frem.

Den viser først og fremmest en fint, fladt primært minimum, hvor der ses en god, lang flad periode. Den “lille” stjerne er fuldstændigt skjult bag den “store” stjerne i parret. Det er således en kontakt-binær stjerne, hvor der er stor forskel på de to stjerner. En yderlig interessant ting, lyskurven ser ikke ud til at være symmetrisk på de to sider af minima.
      Der kan dog godt være noget skjult i brugen af sammenligningsstjerner, da stjernen stod ret lavt ved seriens start, 25 grader oppe, og sluttede i 58 grader. Den ene sammenligningsstjerne er ret rød, kan jeg se.

Men spændende hvis kurven virkelig er asymmetrisk.

mvh
      Jens

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Ser rigtig fint ud Jens

Kan du forklare hvad det evt. kan betyde at kurven er asymmetrisk i denne sammenhæng?

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Kan man sige nogen sikkert om det er en double-stjerne eller måske en planet som formørker?

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Det kan også være en hvid dværg, der trækker materiale fra den større stjerne.
            Der vil være et bånd af glødende gas mellem stjernerne, som er asymetrisk.

Eller det kan være tidevandskræfter, der gør det større stjerne æggeformet.

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Tidevandskræfterne til ægge formen måske forklare det hvis hovedstjernens rotation er stor/lille i forhold til systemets omløbs tid – Jeg forestiller mig udposningen let forskudt i forhold til linien mellem de to legemer. Men det vil nok være minimalt.

Jeg tror Jens har fat i det rigtige med sammenligningsstjernen – Den stod MEGET lavt. Jeg fravalgte den helt da horisonten ikke var fri i den retning. Airmass og dermed sammensætningen af lyset der når observatøren ændrer sig meget henover observationen.
              HVis sammenligningsstjernen ikke har samme farveindex som den observerede kan der blive endog meget store forskelle henover observationen.

HVis vi ser på checkstar differensen bemærkes det at der er også er en forskel på start og slut som modsvarer forskellen på de to vinger i måleserien.
              – valget af reference stjerne er dermed kritisk her og vi kan derfor ikke udlede noget som helst om hvorvidt forskellen er ægte eller måleteknisk før der er regnet på det.

Brugen af et R filter ville måske kunne have gjort en forskel her!?

Jens – hvilket filter har du brugt – om noget!?

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Jens hvad sker der hvis du bytter rundt på refstar og checkstar?

Bunden i formørkelsen har også en svagt stigende tendens – omtrent modsat af tendensen i forskellen på ref og check stars.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'En spændende variabel stjerne' er lukket for nye svar.