En sommernat på kanten af november

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI En sommernat på kanten af november

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 37 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hej.

Så det var blevet klart, men det blæste for meget til 16″eren. Kan næsten ikke vente til at få C14’eren op at køre.

Besluttede at tage mine CZJ 7×50’ere om halsen og gå en tur over på vores museumsgård, for at komme væk fra gadelamperne. Fint vejr, rigtig fint klart, kun en anelse fugt i luften. Temperaturen 12½°C ! Dejligt lunt.

Fik en god tre kvarter med at nyde synet af de åbne hobe i kusken og tvillingen på vej op i øst, og så også hovedet og skuldren af Orion titte over kanten af verden.
      I nord står karlsvognen jo så lavt som den kan, man må håbe den ikke regner helt fuld. Ovre mod vest er herkules hastigt på vej på vinterferie og svanen trækker også sydover på vej væk. Tja, mindre end to måneder til jul og vintersolhverv, og så er det så lunt!

Verden er vel af lave??

mvh
      Jens

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

At det er lunt i slutningen af Oktober er vel ikke så mærkeligt. Men jeg kunne godt bruge noget klart vejr. Her er det meget diset, kan kun se de klareste stjerner.

Thomas, Bornholm

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Jo det er mærkeligt Thomas, når det er så lunt.

Ikke så langt herfra har der været den luneste nat siden man begyndte måle i 1874. Faktisk
          over gns. normal dagtemperatur for årstiden.

Hvis solen ellers bryder igennem i morgen, så skal havestole, liggestole, shorts og kølige
          drikkevare frem igen i morgen eftermiddag. Måske 17 gr. i skyggen og nogle grader højere i solen.

Græsplænen vokser som en i h.lvede, bierne er fremme, enkelte blomster er sprunget ud
          igen, masser af myg, gråspurvene forsøger med et ekstra kuld. Der er noget som ikke er som
          det plejer.

allan_dystrup
          Deltager
            • Nova

Ja, “unseasonal weather”, som de siger over there…

Jeg var lige ude kl. lidt i 6 her til morgen, i bar r** og sandaler (10 graders varme!), — stjerneklart med Orion og Gemini drejende nedover i sydvest og en smuk, klar Jupiter højt på himlen i SØ.

Ind efter TM-monteringen, op med 4-tommeren, WOW! (troede lige et øjeblik det var månen, jeg havde fanget…). Nåede lige små 20min med Jupiter før dæmringen. Smukke, detaljerede ækvatoriale skybånd og Jupiters største og mindste måne (Ganymede hhv. Europa) tæt på hinanden, som en dobbeltstjerne, vest for Jupiter — markant størrelsesforskel !

God start på dagen, og så kan vi jo også lige nå at sige farvel til AR2192, når solen er kravlet højere op på himlen i dag !

Allan

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Endnu en varmerekord i nat. Det er tæt på troppenætter

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'En sommernat på kanten af november' er lukket for nye svar.