En skywatcher 102

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI En skywatcher 102

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år siden af outlook. This post has been viewed 62 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Hejsa

Nuvel, en 80 mm ED er et udmærket instrument på nattehimlen især som grab’n go og krævende objekter som planeter og måne, men i stjernevrimlen kommer den dog til kort. Derfor har jeg i nogen tid haft denne karl, en Skywatcher 102/500. Et godt widefield instrument og egentlig kun til det brug, men med en lyssamling på 64% over en 80’er og dermed næsten en magnetude størrelse bedre, åbner der sig alligevel en anden himmel.

Og da den trods åbningen ikke fylder nævneværdig mere end en 80 mm kan den skam også ligge i samme kuffert som ED’en, bare lidt mere adskilt som det ses, men ikke værre end den lige er til at samle på stedet:

Som diagonal valgte jeg et prisbevidst sæt fra TS og det var med nogen skepsis, at jeg købte det, for enhver ved jo, at en lysstærk refraktor såvel reflektor kræver sit okular, hvis ikke komethaler skal opstå for slet ikke at tale om billedfeltkrumningen for refraktoren, dette at randen afbildes uskarp hvis skarp på aksen og vice versa. Men det skulle komme an på en test.

Okularet er en 68 gr 30 mm 2″ i Erfle design med 5 linser og faktisk tiltænkt hurtige refraktorer fra /5 og op og det viste sig faktisk at holde stik. Nogen komethaler ved randen kunne da ses men afbildningen var faktisk tilfredsstillende, idet 90% af feltet var til rådighed og det et felt på godt 4 gr! Så ingen særlig grund til at anskaffe sig en TeleVue Panoptic eller Nagler eller lign. der koster 2x teleskopet!

Så vidt så godt. Himmelbaggrunden er dog temmelig lys, da exitpupillen er 6 mm, men på et mørkt sted er det jo nok en fordel, men ikke ubetinget i en baggård i byen, der i forvejen er ret oplyst. Så en 22-24 mm i baggården vil være passende, men altså på bekostning af feltet.

Alle kikkerter har jo sin himmel og da jeg i dag rettede en Leitz 8×20 lommekikkert mod evigheden fordi jeg så et UFO, ja, netop, der lyste op og ganske satellitagtig sejlede hen over himlen, men forsvandt pludselig som den kom. Derefter rettede jeg den mod Orion og M42 og minsandten om jeg ikke kunne se tågen og selveste Orion bæltet kunne være i feltet. Det kan de også i Skywatcher’en og det med en højere forstørrelse. Dejlig widefield kikkert.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

las
      Deltager
        • Nova

Lækker lille sag, den må være godt buttet med de mål!

mikael_joe
        Deltager
          • Super Nova

Når du kan skrue en del af tubus af så betyder det at du også kan bruge en binoviewer uden forstørrelse. Det betyder et størrere FOV end normalt.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Det er kun dughætten der er skruet af på billedet.

Thomas, Bornholm

mikael_joe
            Deltager
              • Super Nova

Nå ja, så er det jo helt lige meget det jeg lige sagde Embarrassed

outlook
              Deltager
                • Super Nova

He,he, ja, det er dughætten, der dog ikke skal skrues på. Men i øvrigt er feltet tilpas stort i et 2″ vidvinkel okular, men giv mig en 2″ bino så skal jeg overveje det!Wink

Grunden til at jeg ikke bruger bino er, at jeg har lidt astigmatisme på det ene øje. Desuden skal den være af go kvalitet og ditto okularer. Så det løber altså op. Dertil kommer den øgede vægt.

outlook2011-03-10 07:14:16

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'En skywatcher 102' er lukket for nye svar.