› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › En skitsearbejders værste mareridt . . .
- Dette emne har 14 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 889 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. oktober 2008 kl. 18:22 #3059
jensDeltager- Giant
. . . var præcis hvad jeg nu blev kastet ud i.
Hvor liger misæren så? Jo, nu nyder jeg at lægge de elektroniske pennestrøg på mine objekter som jeg efter en god nat har fået gransket til endeløshed. Der ligger et arbejde for mig i at overføre det visuelle indtryk ved okularet til mine skitser, så oprigtigt som muligt.
Men . . . nu opdager jeg til min skræk, at den PC-skærm jeg sidder ved herhjemme på mit kontor, leverer et indtryk jeg efter endt arbejde er særdeles tilfreds med, som så hustruens bærbare ser ganske forfærdeligt ud!
Det ligner ganske enkelt een stor gang grafiksmat – mildest talt. Ingen bløde overgange eller linier – og min fading er helt af fløjten til.
Kort sagt, en fuldstændigt anden skitse af mit objekt, end det jeg ser på den stationære hvor al arbejdet med at tegne normalt foregår.
Stjernerne står også meget ringere på den bærbare og uden de bløde overgange til himmelbaggrunden.
Bedre blev det så slet ikke, da jeg idag på mit arbejde så verificerer mine skitser på min kontorplads ved min 19″ Samsung.
Her var skitserne anderledes end på de to førnævnte skærme – og absolut ikke præsentable!!
Jeg har prøvet at se på andre skitser fra andre tegnere (Eric Graff m.fl.) her er det dog knapt så udtalt, men flere af disse tegninger står også ringere.
Eftersom jeg nu kan se, at der ikke er en ensartet linie gennem de enkelte LCD-monitorer, med gengivelse af skitserne, så kunne jeg nemt tro, at der vil være flere som mener at bl.a. mine skitser ikke viser det korrekte billede af hvad et okular gengiver pga monitoren.
Dette ærgrer mig noget så grueligt meget, når jeg nu virkelig lægger megen arbejde i mine skitser, for at få den til at fremstå naturtro.
Værst er, at jeg slet ikke kan se hvordan dette løses, medmindre den monitor jeg tegner ved, er af elendig kvalitet. Men da jeg ikke kan drage paralleller med andre monitorer for at finde “standarden”, så ligger jeg nu og roder rundt i “ingenmandsland”.
Vidste jeg hvilken skærm der leverede “standarden” for visning af skitser, kunne jeg nemt arbejde ud fra denne og vide, at kom der en dag indsigelser til mine skitser, som tegn på dårligt håndværk, så kunne jeg ud fra min referenceramme pege på pågældendes monitor som værende problemet – og derved ikke laste mig selv.
Av, av, av . . . dette her har godt nok sat en kæp i hjulet på mine elektroniske skitser . . .
Det er ikke unormalt for mig at bruge op til 5-6 timer på en skitse hvor jeg kræser om detaljerne, for nu at vide, at det på andre skærme står som en gang elendigt smat selv en 5årig kan gøre bedre. Pokkers, det dræber al engagement . . .
Slutteligt: Mine skitser er primært til egen tilfredsstillelse som angiver nøjagtigt hvad jeg ser, men det mister sin “glød”, når jeg en dag skifter skrærm – eller vil fremvise til andre via projektor eler anden skærm end min egen.
Jens 2008-10-30 17:23:08 30. oktober 2008 kl. 18:53 #3063
FinnDeltager- Neutron star
Hej Jens, tror du ikke bare at skærmene skal justeres så de viser samme farve og opløsning, jeg har 3 lcd skærme af 3 forskellige mærker og ingen problemer med at se dine detaljer på nogem af dem, de er stillet ens i farvevisning og billedopløsning, men med en lille afvigelse i farverne afhængig af kvaliteten af skærmen, men slet ikke så udtalt som du her beskriver.
30. oktober 2008 kl. 19:06 #3064
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej Jens,
Du rører ved et problem jeg ofte tænker på – i forbindelse med astrofotos som lægges på nettet så andre kan se dem. Hvordan ser de ud for andre, for man kan ikke regne med at andres skærme er som ens egen.Jeg oplevede selv at de billeder jeg lavede på min ene pc, så alt for lyse ud på min anden – en bærbar HP, så jeg ændrede dem lidt, men så er de måske for mørke på andre skærme ?Jeg har dog valgt at lave billederne på den bærbare HP, fordi den skærm er langt bedre – selv om den ikke er 100% jævnt belyst. (Et andet problem).På vores forenings fotogalleri – http://www.lolland-astronomi.dk/laf-gal.htm – har jeg så en gråskala, så man kan se om skærmen er sat op til at vise de samme detaljer som jeg kan se på min pc.
Det er næsten det eneste man kan gøre.
MvhMogensMvh
Mogens30. oktober 2008 kl. 19:36 #3066
wiebenDeltager- Nova
Hej Jens,
Som Mogens også nævner, er det et problem vi flere har observeret.
Når jeg kører dual skærm på min arbejdslaptop koblet på en Samsung skærm, er der også en stor forskel nær jeg trækker mine astrofotos fra den ene skærm til den anden.Eneste mulighed er vel at kaliberer skærmen efter bedste evne. Der findes vist nogle farvekort og diverse redskaber der kan hjælpe lidt på vej mod den “rigtige” opsætning af skærmen.
Jeg har også lagt mærke til den store forskel på billedernes kontrast i dagslys, sammenlignet med en sen nattetime på sofaen med alt lys slukket.
Ikke nemt.
Mvh
Heine
30. oktober 2008 kl. 20:13 #3068
k_holstDeltager- Nova
Hej Jens.
Jeg kan sagtens følge din frustration. Jeg har selv problemet med at min egen Bærbare og min arbejds PC er MEGET forskellige.Jeg tror nok årsagen er at de fleste af de skærme vi bruger ikke er specielt velegnede til grafik og billedbehandling.I nedenstående link skriver Willy noget klogt om skærme.30. oktober 2008 kl. 20:22 #3070
jensDeltager- Giant
Hej allesammen.
Flere af de forhold i ridser op, vedr kalibrering af skærmene, lyssætning osv. har jeg sikret mig, men alligevel vises skitserne differentieret.Jeg har fast en gråtoneskala til at kalibrere skærmen efter og selvom hele spektret vises på alle tre skærme efter justering, så optræder tegningerne vidt forskellige.Det er ret voldsomme forskelle der ses på f.eks min fading eller i ovegangene. En galakse jeg tegner på min private PC og som står med meget bløde overgange og flot fading (ingen kontrastrige overgange mellem toner eller farver), optræder lige netop med denne skarpe kontrast og klart adskilte farver/toner på de to øvrige.Det ser mildest talt miserabelt ud og gengiver slet ikke virkeligheden. Man kan tydeligt se pixelovergangene.Jeg tror at dette problem ikke kan løses på nogen måde, men er en konsekvens af de moderne LCD skærme. De gamle monitorer var langt bedre og kunne nemmere indstilles.Det ærgrer mig rigtig meget da jeg ikke kan vide om der er nogen der sidder og betragter disse skitser, hvor de står vist med klart adskilte farver og med kontrastrige overgange i nuancerne.Det ligner rigtig dårligt tegnearbejde – det er svært at acceptere når man lægger så megen ildhu i dette arbejde.30. oktober 2008 kl. 20:28 #3072
jensDeltager- Giant
Hej Kim.
Det er et meget interessant link – tak!Jeg skal da lige se efer med min Samsung Syncmaster inde på arbejdet imorgen.30. oktober 2008 kl. 22:26 #3073
ove- Main Sequence
Det lyder som om du skal have farvekvaliteten på grafikkortet stillet op fra 16 til 32 bit.
31. oktober 2008 kl. 00:03 #3079
jensDeltager- Giant
Ove wrote: Det lyder som om du skal have farvekvaliteten på grafikkortet stillet op fra 16 til 32 bit.
Jeg tror det er monitorens kvalitet.Jeg kører med en 32 bit farvepalette.31. oktober 2008 kl. 00:26 #3080
jacobb- Nova
Hejsa
Som en del af jer allerede ved så har jeg indtil for et lille år siden været fotograf så jeg kender alt for godt dette problem…
En god og hurtig test af en skærm er at lave en gradient i PS (16 eller32bit fil)
Den skal fremstå HELT uden striber, farver eller hakker.
Det skal siges at det er de færreste fladskærme der kan dette.
Det her er IKKE en grundig test af en skærm men giver en idé om skærmens evne til at gengive en jævn gråskala.
Jeg brugen en gammel 17″ Samsung billedrørssag (kalibreret med en Gretag) den er ikke super men bedre end en fladskærm under 5000kr.
Mit julegaveønske i år er en af de følgende
-Eizo ColorEdge CG211
-Eller hvis jeg skal være prisbevidst LACIE 320
Husk nu at hvis i arbejder med billederne i 16 eller 32 bit så kan jeres skærm uanset type ikke vise hele “indholdet”, i 8bit kan de bedste skærme næsten vise billedet “som det er”
De bedste fladskærme kan i dag næsten vise hele ntsc formatets farveskala, det er ikke så overvældende..
Det her er skrevet ud fra min hukommelse så der kan være fejl, hvis der er nogen der er klogere end jeg så kom endelig med et indlæg så vi kan forstå dette område lidt bedre.
Mvh
Jacob
Jacobb 2008-10-30 23:27:24 31. oktober 2008 kl. 01:58 #3081
ove- Main Sequence
Jens wrote:
Jeg kører med en 32 bit farvepalette.også på de dårlige maskiner?31. oktober 2008 kl. 09:14 #3082
thomas- Giant
Jens, har du en online samling af dine skitser?
Jeg har aldrig bemærket de grove kontraster du nævner, men det kunne være interessant at teste på et par forskellige skærme.31. oktober 2008 kl. 10:07 #3084
jensDeltager- Giant
Ove wrote:
Jeg kører med en 32 bit farvepalette.også på de dårlige maskiner?UPS!!!!Du siger noget Ove. Det er da fuldstændigt rigtigt. Den på mit arbejde har IT-afdelingen spærret alle indstillinger på (administratorrettigheder). Den skal jeg lige have fulgt op på, for jeg mener at den står til 16bit på mit arbejde.Jeg må så lige se på hustruens bærbare også.31. oktober 2008 kl. 10:13 #3085
jensDeltager- Giant
Thomas wrote: Jens, har du en online samling af dine skitser?
Jeg har aldrig bemærket de grove kontraster du nævner, men det kunne være interessant at teste på et par forskellige skærme.Hej Thomas.Nej, jeg har ikke en online samling liggende. De fleste skitser ligger uploadet i nogle tråde i sammenhæng med mine rapporter.Øjensynligt er dette et generelt problem selv astrofotograferne slås med også.Hvad jeg efterhånden har lært med dette emne er, at en TFT skærm ikke “bare” er en skærm, men den skal nøje udvælges efter hvilket formål den mest skal tjene.Den monitor jeg bruger på den stationære hvor jeg ellers foretager tegnearbejdet, er en billig skærm af mærket Samtron (skulle vist være et kopiprodukt af Samsung). Den er ikke den bedste, det er jeg klar over.31. oktober 2008 kl. 17:09 #3100
tommyfDeltager- Neutron star
Den ser rigtigt godt ud på min Samgsung Syncmaster 104B
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'En skitsearbejders værste mareridt . . .' er lukket for nye svar.