En planet eller to

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI En planet eller to

• Dette emne har 19 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 9 måneder siden af outlook. This post has been viewed 165 times
Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Hej Leif

Ved et tilfælde var jeg selv ved teleskopet (63mm Zeiss Telemator) ved næsten nøjagtig samme tidspunkt som dig og dit billede bekræfter mig i, hvad jeg kunne se med ~85x på binovieweren. Desværre var seeingen dårlig, så jeg kunne ikke få et så roligt billede, at jeg med sikkerhed kunne se formen detaljerne, men jeg kan genkende placeringen af de groveste detaljer.

Månen var bedre, men seeingen meget bølgende og urolig. Alligevel var jeg ude en time og syntes ikke, det var en dårlig aften. Jeg fik også set på Saturn første gang denne sæson, men den stod meget langt nede i disen.

Thomas, Bornholm

webweichel
      Deltager
        • Nova

Rigtigt fint Mars billede, var selv ude for et hurtigt kig på Jupiter og Mars med William Optics 90 mm og kunne nogenlunde se de overordnede strukturer dit billede viser. Det hvide polområde var dansende synligt nogengange helt skarp hvid. Seeing virkede ok selvom det var meget fugtigt i luften, godt at få set Mars.

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Takker, og så er vi tilbage hvor vi startede i tråden, nemlig ved Syrtis Major som jeg kiggede på i nat. Der var uventet kommet et hul i skydækket efter fronten, hvis skarpe rand også kunne ses. Men seeingen var egentlig ok, så jeg bestemte mig for at drøne brændvidden op på vanvittige 10 meter i 8″ SCT’en:

Mars 18-04-2014 00_05
          Og det er jo helt vildt, men skulle lige prøves ud fra en klippet avi med 218 frames, hvor seeingen var hæderlig, men ikke optimal. Så billedet i ser, er 100 frames stakket ud af de i alt 218 frames i avi’en. Og det er nok en ok afslutning på føljetonen. Tak for kigget.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anonym
            • Super Nova

outlook wrote:

Mars er nu forbi oppositionen, men stadig et prægtigt skue i teleskopet. En tid vendte den den kedelige side til, men nu kan Mare Erytharaeum og Mare Acidalium og meget andet ses som på mit seneste billede herunder:

Mars 12-04-2014 – 00_56

Jeg fulgte først Jupiter en overgang, da GRS havde transit omkring 23 tiden, hvorefter Månen stod for skud, der viste nogle interessante detaljer i den 88% oplyste skive, især langs terminatoren. Så blev det så Mars tur og seeingen lokalt var hæderlig en god del af tiden. Detaljerne i teleskopet var ihvertfald ret overvældende.

Fremragende billede

natteravn2014-04-18 20:13:29

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Tak for det!

Efter en god Bededagsfilm kunne Mars ses i syd og SCT’en stod til afkøling på altanen. Seeingen var kort og godt fremragende efter forholdene med en let dis. Så jeg valgte at glo i teleskopet med bino og fulgte Mars en tid, hvorefter jeg besluttede at tage et par fotos også. Og resultatet ses her:
              Mars 16-05-2014 23_56
              Mars 17-05-2014 00_01
              Mars viser mere fase nu og er lidt mindre, godt 13″ mod 14.5″ under oppositionen, men stadig et flot syn i teleskopet.
              Herefter skulle Saturn beskues og skuffede heller ikke i den gode seeing. I SCT’en kunne Cassini let udpeges samt flere måner. Jeg skruede en 2x barlow i snuden på bino’en og tog forstørrelsen op i hovedrystende flere hundrede gange.
              Selv her kunne Cassini ses og Saturn vinkede tilbage i sit gulgrønne klæde og hvide slør omringet af flere af sine børn. I forhold til mit tidligere foto i denne tråd af Saturn er denne noget bedre selvom disen også her tog noget af lyset, men transparensen var god:
              Saturn 17-05-2014 00_25
              Tak for kigget.

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
            • Emnet 'En planet eller to' er lukket for nye svar.