En planet eller to

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI En planet eller to

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Jeg synes, jeg har vÊret ret heldig med at ramme Jupiter, nÄr GRS er fremme og natten til den 8. feb var heller ingen undtagelse. Lige fÞr sengetid over midnat kommer et hul i skyerne og der stÄr Jupiter i syd og vinker. Og ganske rigtigt er GRS pÄ den rigtige side.

Nu ville tilfÊldet ogsÄ, at jeg vÄgnede tidligt den 9. feb og minsandten om ikke der ogsÄ var hul igennem her. Denne gang var det dog ikke Jupiter, men Mars der stod for skud. Jeg gloede pÄ den et stykke tid, men fandt ogsÄ tid til at tage et billede:
      Mars med bla Syrtis Major og to smÄ poler.
      Det gÊlder bare om at udnytte hullerne, nÄr de er der, selv med en kun 9,5 buesek stor Mars.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Ja! Under vore forhold gÊlder det i meget hÞj grad, om at udnytte selv smÄ huller i skyerne. Jeg var selv ude i gÄr, under meget blÊsende forhold, men fik set en halv times tid pÄ MÄnen med min gamle 60/850mm Zeiss med binoviewer, 34x og 56x. Seeingen var forblÞffende god, sÄ billedet var skarpt, men der var en del dis og drivende skyer, desvÊrre. Jeg nÄede aldrig at fÄ set pÄ Jupiter.

Fint Marsbillede du har fÄet snuppet.

Thomas, Bornholm

webweichel
        Deltager
          • Nova

Fint Mars billede, er det med din AP130’er?

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Takker, og nej, det er ikke med AP’en. Med det ustadige vejr vi har i Ăžjeblikket ved jeg jo ikke, hvornĂ„r jeg kan kigge stjerner. Kun C8’eren stĂ„r nĂŠrmest fast forankret ude pĂ„ altanen og derfor ogsĂ„ kĂžlet ned sĂ„ jeg kan bruge den nĂŠsten med det samme.

Men AP’en er da helt klart min favorit til himmelobjekterne pga den gode afbildning, kontrast og hĂ„ndtering af seeing forholdene. Men til fotoopgaver bruger jeg udelukkende C8’eren, der er computerstyret og klar til indsats.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Dejligt med en update fra Mars. Nydeligt.

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Her er en update pÄ Mars denne morgen:

Mars 17-02 kl. 0531 dansk tid
                Og man kan se, at Mars har roteret lidt siden sidst. Ellers var det en fornÞjelse at se fÞrst Jupiter i aftes, dog uden GRS og mÄnefÊnomener, men i god seeing. Denne morgen ved 6 tiden var Saturn ogsÄ at se ved okularet, men kun godt 18 gr over horisonten. Transparensen var ikke noget sÊrligt, men seeingen stadig helt okay.
                Jeg punsede forstĂžrrelsen i C8’eren helt op pĂ„ uanstĂŠndige 400x og Saturn var naturligvis lidt soft at se pĂ„ med kun en antydning af Cassini. Men alligevel var synet overvĂŠldende, da man virkelig kunne se ringene som hvide og skiven som en gulliggrĂžn bold, der kastede skygge pĂ„ ringen. Og Titan kunne skimtes langt ude. Det var helt eventyrligt.

outlook2014-02-25 07:34:18

Hilsen Leif,
” Ed Ting

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

Jamen sÄ er vi rykket frem til den 25/2 og gab jeg var tidligt oppe! SÄ her er endnu en update af Mars foreviget i en serie optagelser i relativ god seeing:

Mars 25-02-2014 04_39
                  Mars 25-02-2014 04_18
                  Mars 25-02-2014 04_12
                  SÄ fik jeg ogsÄ min debut Saturn pÄ foto i Är. Den bÊrer dog prÊg af en ringe transparens i den lave hÞjde den stÄr:
                  Tak for kigget.

outlook2014-03-03 09:12:14

Hilsen Leif,
” Ed Ting

las
                  Deltager
                    • Nova

LĂŠkkert med lidt mars og Saturn.

Jeg fik selv kigget lidt pÄ mars forleden, men den er godt nok svÊr I Þjeblikket!

Hvad har du fanget dem med?

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

las wrote: LĂŠkkert med lidt mars og Saturn.

Jeg fik selv kigget lidt pÄ mars forleden, men den er godt nok svÊr I Þjeblikket!

Hvad har du fanget dem med?

Min sĂŠdvanlige fotoudrustning til planeterne: CPC 800, en 2x barlow og mit lille billige modificerede webcam – Microsoft Lifecam Cinema.
                      Ja, nĂŠst efter Venus kan Mars vĂŠre en svĂŠr stĂžrrelse at have med at gĂžre.

Hilsen Leif,
” Ed Ting

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Og her dag 3 i forÄrsmÄneden stÄr Mars igen for skud. Ligesom med Jupiter sker der altid noget pÄ Mars overfladen. Enten er der ligesom med billedet fra den 25/2 omrÄder med skyer og flere andre detaljer eller ogsÄ kan overfladen vÊre helt udvisket af globale stÞvstorme.

Denne morgen var seeingen dÄrligere end ved sidste update. Men jo tÊttere pÄ oppositionen jo mere Mars kan vi se. Og ser man pÄ fÞljetonen i denne trÄd vil man se, at Mars dels syner stÞrre og dels viser mere af skiven. Og det ses ogsÄ i disse billeder:
                        Mars 03-03-2014 05_13
                        Mars 03-03-2014 05_20
                        Man kan dog stadig ane de lyse omrÄder med skyer eller rimfrost og sÄ naturligvis polen.

outlook2014-03-03 09:38:28

Hilsen Leif,
” Ed Ting

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Om morgenen den 8. marts var jeg klar til lidt observation og al dis og tĂ„ge som dagene fĂžr har vĂŠret prĂŠget af var vĂŠk. Det lovede godt og jeg gjorde teleskopet klar-parat-start. Mars har nu nĂ„et en stĂžrrelse pĂ„ 12.4″ og overfladedetaljer kan ses.

Saturn stod ved halv seks tiden direkte i syd i 18 gr hÞjde og seeingen blev bare bedre og bedre. Den ringe transparens der har vÊret dominerende de sidste mange dage var blevet markant bedre. Ud over store Titan kunne de mindre mÄner omkring mag. 10 som Rhea anes. Slet ikke dÄrligt.
                          Jeg plejer at tage forstĂžrrelsen op pĂ„ omkring 400x for at se hvor transparensen ligger i bino’en. Og tĂŠnk jer, Cassini kunne endda ses ved den forstĂžrrelse. Synet var alligevel sĂ„ godt, at jeg glemte alt om at tage billeder og bare nĂžd synet i fulde drag indtil morgendĂŠmringen gjorde en ende pĂ„ det.

outlook2014-04-18 14:08:10

Hilsen Leif,
” Ed Ting

outlook
                          Deltager
                            • Super Nova

TĂŠnk at sidde pĂ„ sin altan kl 5 om morgenen og fryse fingrene og sĂ„ nyde det! Jeg mĂ„tte dog ind efter nogle handsker hvis ogsĂ„ tiden efter skulle fokuseres pĂ„ det vĂŠsentlige. Men seancen begyndte kl ca. 4 med A-P’en pĂ„ Mars som stod i syd og lyste orangerĂžd som altid.

Hvor jeg fĂžr i denne fĂžljeton om en planet eller to har haft C8’eren i spil pga fotos som supplement til den visuelle del, er det denne morgen udelukkende forbeholdt A-P’en og Ăžjet der ser. Eller rettere, sĂ„dan blev det, fordi dels var seeingen fremragende, dels var synet af de to planeter helt og aldeles uforglemmelig.
                            Jeg ville ellers gerne dokumentere det med et par fotos af Mars, fordi man bl.a. kunne se Mare Acedalium, Chryse- og Argyre bassinet. Men hvad jeg sĂ„ i bino’en var ikke til at komme vĂŠk fra. Den lille Mars fra fĂžrste gang jeg sĂ„ den i december med A-P’en var vokset til nĂŠsten 13″ og de nĂŠvnte omrĂ„der kunne ses sammen med den lille pol og et omrĂ„de med rimfrost eller skyer.
                            ForstĂžrrelsen var et sted lige over de 200x og en effekt og tilmed en positiv en kunne ogsĂ„ ses i bino’en: Nu hvor bĂ„de Mars og Saturn stĂ„r relativt lavt over horisonten er den atmosfĂŠriske dispersion temmelig generende, men i bino’en vil man opleve den effekt, at set fra midten af synsfeltet og under, vil dispersionen gradvis forsvinde.

Over midten i synsfeltet er dispersionen tilsvarende mere udtalt og man kunne i A-P’en tydelig se en lettere slĂžring af detaljer. Men jo lĂŠngere ned over synsfeltet planeten bevĂŠgede sig, jo mere mindskedes effekten af dispersionen for til sidst at blive helt ophĂŠvet. AltsĂ„ endnu en gavnlig gevinst ved at kigge med bino. Sjovt nok er det fĂžrst nu, jeg bemĂŠrker denne effekt, men i grunden ikke overraskende, da bino’en jo er opbygget af prismer.

EfterhÄnden som kikkerten blev afkÞlet skulle der refokuseres og synet blev bedre og bedre som seeingen stabiliseredes og jeg oplevede simpelthen den bedste Mars jeg nogensinde har set i okularet. Det kan lyde fladt og klichéagtigt at sige det med ord, men superlativer kan bare ikke beskrive hvad der ses, det skal opleves.

Og hvad Ed Ting siger i min signatur nederst er helt rigtigt. Derfor bliver der heller ikke vist fotos denne gang. En times tid kunne jeg fÞlge Mars indtil et hÞjt trÊ i umiddelbar nÊrhed gjorde en ende pÄ det. Men var Mars borte, stod den nÊste planet i rÊkken parat og det var naturligvis Saturn, der nu var listet over i syd.
                            Jeg rettede instrumentet over pÄ ringplaneten og bom! Min hage hang pludselig nede ved brystet. Fordi, hvor man plejer at se efter Cassini, nÄr Saturn er i okularet, sÄ var delingen der bare som det mest naturlige i verden. Og Saturn sÄ ud som mejslet eller som de her skarpe L-RGB fotos, der florerer pÄ nettet.
                            Flere af de smĂ„ mĂ„ner var synlige og Titan stod ikke bare og blafrede som i C8’eren, nej, den stod punktformig og lignede det den er – en kugle. Jeg dvĂŠlede ved Saturn til morgendĂŠmringen efterhĂ„nden udviskede bĂ„de planet og mĂ„ner.
                            Det gik op for mig at det smukkeste fuglekor havde taget over og at det var pÄ tide at fÄ lidt varme indenbords inden pligterne kaldte. Og jeg tÊnkte, oh, hvad kunne Galileo dog ikke have fundet ud af havde han set disse ting!

Hilsen Leif,
” Ed Ting

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Fremragende, aldeles fremragende!

Thomas, Bornholm

outlook
                              Deltager
                                • Super Nova

Tak, tak, Thomas

Ja, sÄ er det tid igen til en update selvom der nu er Mars billeder overalt. Med en hÞjde over
                                horisonten pÄ omkring 27 gr ved 0330 tiden, hvor jeg sad ved teleskopet kunne Mars
                                observeres og godt det samme. For Saturn var indhyllet i tÄge, men altsÄ blot nogle grader
                                over kunne man atter skimte stjernevrimlen og dermed ogsÄ Mars. Vi nÊrmer os med hastige
                                skridt oppositionen og Mars viser nĂŠsten en fuld skive. Men hvor de fleste andre viser Mars
                                med en farve, der ligner noget en hund besÞrger pÄ en grÊsplÊne, har jeg valgt at gengive
                                den mere, hmm, ja.
                                Og sÄ er den nÊsten smukkere end selveste Jupiter, der flygter fra Jorden. Mars har residens i
                                Jomfruen i Þjeblikket og i nÊrheden kan ogsÄ asteroiderne Ceres og Vesta ses med hhv mag 7
                                og 6. I det hele taget en meget interessant region at udforske, men her koncentrerer vi os om
                                en planet eller to. Jupiter skal ogsÄ nÊvnes her, idet der var transit omkring kl 22 og heldigvis
                                var seeingen tilforladelig en god del af tiden. Jesper har lavet et par fremragende billeder fra
                                tidspunktet og sÄ bliver ord nÊsten overflÞdige. Jeg har til gengÊld som en forlÊngelse af
                                fĂžljetonen her et billede af Mars fra samme dĂžgn:
                                Mars 30-03-2014 03_34
                                Og det fremgĂ„r med al tydelighed, at Mars for alvor syner stĂžrre med sine trods alt 14,5″
                                og med en skive synlighed pÄ over 99%. Kom sÄ ud og glo pÄ den nu, hvor vi har klart vejr.

outlook2014-03-31 15:35:18

Hilsen Leif,
” Ed Ting

outlook
                                Deltager
                                  • Super Nova

Mars er nu forbi oppositionen, men stadig et prÊgtigt skue i teleskopet. En tid vendte den den kedelige side til, men nu kan Mare Erytharaeum og Mare Acidalium og meget andet ses som pÄ mit seneste billede herunder:

Mars 12-04-2014 – 00_56
                                  Jeg fulgte fÞrst Jupiter en overgang, da GRS havde transit omkring 23 tiden, hvorefter MÄnen stod for skud, der viste nogle interessante detaljer i den 88% oplyste skive, isÊr langs terminatoren. SÄ blev det sÄ Mars tur og seeingen lokalt var hÊderlig en god del af tiden. Detaljerne i teleskopet var ihvertfald ret overvÊldende.

Hilsen Leif,
” Ed Ting

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'En planet eller to' er lukket for nye svar.