En nybegynders dagbog.

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? En nybegynders dagbog.

• Dette emne har 17 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af jakob. This post has been viewed 217 timesandersen. This post has been viewed 217 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

denjnie
    Deltager
      • Planet

Hej Forum

Jeg har længe være passiv følger af dette forum. Inden jul gav jeg mig selv en tidlig julegave, nemlig en AZ/EQ6 montering, så nu må det være tidspunktet, hvor jeg aktivt kan deltage herinde.

Jeg ønsker, at prøve kræfter med astrofotografering… og som helt ny astrofotograf (hvornår må man kalde sig selv det? ), vil her dele mine første oplevelser hermed.

I første omgang har jeg ikke noget teleskop, men bruger udelukkende monteringen sammen med mit spejlrefleks-kamera og hertil hørende objektiv.

(Canon 5Dmkiii + Canon 100-400mm, f5.6)

Den 21.12 var der klart vejr og jeg skulle for første gang stille monteringen op. Det gik forbavsende let, omend jeg ikke fattede brugen af polarscopet. Min første aligment var sikkert ikke særlig præcis, men god nok til at konstatere, at GOTO og tracking virkede efter hensigten. Til formålet havde jeg monteret mit kamera på monteringen og efter et par snapshots kunne jeg se, at Deep-sky objektene faktisk findes i den virkelige verden … herligt.

Den 23.12 var der igen klart. Jeg havde nu fået læst op på indstillingen af polarscopet og det var tid til at få mine ”first lights” i kassen

Første udfordring var indstilling af følsomhed og eksponeringstid. Indrømmet; dette havde jeg ikke gjort mig mange overvejelser med, så jeg endte med at sætte kameraet på 30 sekunder, som værende det længste eksponering kameraet automatisk kan indstilles til. ISO 2000 vist sig hertil, at være en passende følsomhed, idet jeg antog, at billedet ikke skulle være alt for lyst.

Jeg fokuserede så godt jeg kunne, og tænkte i øvrigt ikke mere over aligment af monteringen i løbet af aftenen – målet var at få nogle billeder med ind.

Udover, at nyde den nytilkomne mulighed for at browse rundt på himmelen, lykkedes det mig, at få følgende billedemateriale med ind:

22 billeder af M31, 30 sek, ISO 2000 + darks

20 billeder af M42, 20 sek, ISO 1000 + darks

16 billeder af M42, 10 sek, ISO 100 + darks

Jeg har ringe erfaring med efterbehandling af astrofotos, hvorfor jeg vidste, at sådanne ikke kunne frembringes på kort tid. Min utålmodighed med at se billederne var stor, hvorfor jeg først forsøgte mig med traditionel billedbehandling på enkelte frames:

Med simpel redigering af enkelt frames i Lightroom, kunne jeg få genkendelige billeder frem, som jeg faktisk følte en vis tilfredshed med.

Jeg forsøgte også at stakke 5 billeder af M42 i Photomatix, som normalt bruges til HDR billeder. Resultatet blev lidt bedre, men kunne kun kortvarigt udsætte, tidspunktet hvor jeg måtte gøre noget ved min manglende viden om billedredigering.

Billedbehandling

Min første udfordring er, at jeg ikke ejer en Windows maskine da jeg har været Mac-mand i mange år. Jeg kan derfor ikke bruge DeepSkyStacker, hvorfor jeg har forsøgt mig med Nebolusity.

Jeg har slavisk fulgt nedenstående vejledning, hvorved jeg har frembragt stakkede billeder som basis for videre behandling. Nebolusity forekommer mig omstændig at bruge – der er mange trin i behandlingen og på min gamle iMac, er procestiden lang.

Jeg er således ikke sikker på at Nebolusity er mit fortsættende valg, hvorfor jeg ikke har købt licens til produktet. Af denne årsag har mine billeder en masse vandrette vandmærke-streger som trial-versionen genererer Nebolusity vejledning

Pixinsight

Jeg har indtryk af, at Pixinsight er det foretrukne valg herinde. Da Pixinsight desuden afvikles under OSX, har dette i første omgang været mit valg.

Jeg fulgte først de to basis-tutorials slavisk Basis tutorial

Dette gav mig et dårligt resultat, idet mine stakkede billeder fra Nebolusity var blevet genereret uden farver. Efter af have rettet dette, blev jeg mere ambitiøs og forsøgte mig med nedenstående tutorial, som arbejder med separat behandling af RGB- og L-kanalerne. tutorial

Dette var åbenbart for stor en mundfuld for en begynder… resultatet stod i hvert fald ikke mål de timer, det tog mig at gennemføre behandlingen ☹

Efter dette nederlag, har jeg i dag forsøgt mig med en mere simpel metode; nemlig den af Harry anbefalede Newbiemetode tutorial

Jeg har brugt standard-parametre og har ikke ændret nævneværdigt på Harrys anbefalinger. Efter Pixinsight har jeg efterbehandlet lidt i Lightroom, særligt Luminans-støj kunne jeg ikke komme af med i Pixinsight.

Jeg er tilfreds med billederne, som det første forsøg de er. Jeg ved, at der er mange forbedringsmuligheder, både under optagelse og under efterbehandling (for ikke at nævne et teleskop), så jeg vil stoppe nu, mens jeg er fortrøstningsfuld for at jeg i fremtiden kommer til at lave et billede der topper nedenstående

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Hej Jens

tillykke med de første resultater. De ser meget fine ud.

Jeg glæder mig til de næste billeder

mvh
        Lars

johnny.b.a
        Deltager
          • Super Giant

Meget fine resultater! og velkommen til.

Mvh

Johnny

munkholm
          Deltager
            • Neutron star

En fin start Skal da lige nævne at vi også er nogle stykker der bruger Photoshop

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

denjnie
            Deltager
              • Planet

@Bent: Photoshop-vejen skal bestemt også afprøves…. den står på to-do listen

Den kommando baserede brugergrænseflade i Pixinsight ved jeg ikke lige om jeg er så vild med… det er nu rart at kunne se effekten af sine justeringer løbende

mvh. Jens

jakob.halskov
              Deltager
                • Planet

Super flotte billeder taget i betragtning af at det er dit første forsøg! 🙂

At du starter med at bruge dit 400mm objektiv gør også at trackingen er mindre kritisk.

På sigt vil du blive rigtig glad for at få Pixinsight under neglene. I starten kan det være møgforvirrende; det var det ihvertfald for mig, på trods af mange års erfaring med photoshop og computernørdfaktor 1000 🙂

Fedt at du deler dine erfaringer!

Jakob

proshot
                Deltager
                  • Giant

Godt gået der Jens.

Det ser rigtig fint ud 🙂 Og velkommen til.

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Kanon godt og FED fortælling, klart bedre end mine første forsøg…
                    Angående redigering har jeg fundet fattigmands vejen,,, nemlig Adobe Elements, ulempen er som jeg husker kun 8 bit, så man mister dynamik, eller hvad man nu kalder det, men Adobe er jo sindssyg dyr.

TommyF2014-12-29 17:21:48

Anonym
                      • Super Nova

Hej Jens.

Vi har jo skrevet lidt sammen ang. grejsammensætning. På det punkt starter du yderst fornuftigt op, og du har også helt klart fornemmelse for hvorledes resultaterne skal se ud. Ingen tvivl om at du når i mål uanset hvad. Men står man selv med tingene, kan det godt trække noget ud. Jeg kan til enhver tid anbefale at melde sig ind i en nærliggende astroforening, men desværre er det langt fra alle foreninger, som har en virkelig kompetent underviser i astrofoto. Jeg underviser selv i gruppen Asfo-Team, og du må hjertens gerne komme på besøg en aften, enten hos mig eller som gæst til et af vores møder!

Mvh.

denjnie
                      Deltager
                        • Planet

Tak for Jeres kommentarer.

Jeg har efterfølgende brugt tid på at forbedre min stacking gennem brug af Scriptet “BatchPreprocessing”. Umiddelbart får jeg et fint registreret resultat og baggrunden forekommer betydeligt mere homogen end den fra Nebolusity.

Efter en tur igennem DBE og BackgroundNeutralization, får jeg igen meget baggrundsstøj, så dagens bestræbelser har desværre ikke båret frugt og jeg må tilbage til tutorials .

@Johannes – tak for dit tilbud, det kommer jeg til at holde dig op på

mvh. Jens

proshot
                        Deltager
                          • Giant

Gode light’s Jens.

Håber på at se mere fra din side.

Er dit kamera modded?

denjnie
                          Deltager
                            • Planet

Nej – Det er et umoddet kamera … og det forbliver sådan

Jeg ønsker ikke at modificere mit kamera. Jeg vil se hvor langt jeg kan nå uden, om nødvendigt anskaffe et brugt 1100 el.lign jeg kan få moddet.

mvh. Jensdenjnie2014-12-30 08:50:36

nive
                            Deltager
                              • Super Nova

Hej Jens . Flot start . Kan huske da jeg startede op , meget spændende tid og en masse nyt
                              at lære . Gode data er selvfølgelig en fordel men behandlingsdelen er nok den mest udfordrende . Kom endelig med flere billeder , det er på den måde man lærer mest , der er mange der putter sig her på forum og ikke vil vise deres ting frem hvis det ikke lige er verdens klasse ,
                              synd og skam . Det er desværre de samme 10 -15 vi ser billeder fra men der er mange mange flere der laver astrofoto her i Dk . Held og lykke med din nye hobby men pas på den går i blodet Wink

nive2014-12-30 16:12:18

denjnie
                              Deltager
                                • Planet

Niels – Du har helt ret – lige nu er det min oplevelse, at det er i behandlingen, at den største forbedring skal findes.

Jeg har lavet en ny version af M31 – samme data, men jeg har været mere omhyggelig med parametrene i PI. Jeg synes nu ikke det har givet den helt store forskel

/Jens

denjnie
                                Deltager
                                  • Planet

Så er Canon optikken suppleret med en 102 mm APO og jeg kan runde denne historie lidt af

Siden i fredags har teleskopet stået stand by… og i aften kom så muligheden for et kort “kik”.

Motivet skulle naturligvis være Lovejoy og resultatet kommer her: Det er blevet en lidt hård efterbehandling, hvor der er tydelige gradienter omkring kometens kerne. Jeg ved ikke hvorfor kernen aftegnes som en streg, men det er vel resultatet af stakningen, som der sikkert er en bedre proces for

mvh. Jens

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'En nybegynders dagbog.' er lukket for nye svar.