› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › En ny søjle i Egeskov
- Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af troelsth. This post has been viewed 687 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. september 2013 kl. 17:52 #107398
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Lidt ATM fra denne weekend.
For at kunne bruge min tilkøbte EQ6 Pro måtte jeg lave en ny søjle.
Søjlen laves efter samme opskrift som den gamle søjle til min gamle EQ6, sort model. Sammen med den 17 år gamle søjle til min C11’er Wedge, hvor der nu sidder en LXD75 på, er der nu tre søjler med tilhørende goto opstillinger på. Målet er at kunne observere tre simultane formørkelsesvariable stjerner. Men man kan selvfølgelig lave alt muligt andet sjov med en fastmonteret EQ6 opstilling, pæne billeder etc.Først skulle jeg have lov til at lave søjlen. Sådan en pynter ikke i haven, men jeg har det lidt sådan at en græsplæne er til for at lave huller i den til en søjle. Og konen var ikke imod, så planen blev hurtigt lagt. Den nye søjle skulle danne en ligebenet trekant med de to andre, med spidsen mod syd.
Jeg fik foræret et stykke kapperør magen til det jeg brugte sidst (tak til Jørgen!) og så var det egentligt bare at gå igang.
Hullet blev gravet i går, lørdag, og når lige knap en meter ned. Som sædvanligt måtte jeg hugge de sidste 20 cm i massivt ler, men det kommer op i hele klumper. Jeg kan ikke lave hullet dybere end jeg kan ligge ned og nå, men det har rakt til de to andre, så det må gå.
Så blev der hentet et læs støbemix, så meget som traileren kan klare i vægt
Tre sække cement, og tre stk 16 mm gevindstænger. Jeg havde fået en rund 30 cm i diameter stålplade, 15 mm tyk, på mit arbejde. Den var brokket, der er boret fire 10 mm huller som ikke passede. Hullerne ligger indenfor den fod som EQ6’eren skal sidde i, så de er ikke synlige. Der skulle så bores et 12 mm hul i centrum af skiven, og tre stk 17 mm huller til gevindstængerne i passende afstand. Jeg har sædvanligvis den ene nivelleringsskrue til toppladen mod syd. Efter hullerne blev boret, er pladen blevet vasket grundigt, renset med benzin og slebet med sandpapir, og renset igen. Den blev grundet i går, og har nu fået en omgang sort maling til griller. Det kan sædvanligvis holde til udendørs brug.Her er så søjlen:
Røret står på to stykker tentorstål, de skæres med en vinkelsliber når betonen er bundet af.
Her er toppen af søjlen, røret til kabler stikker op over, det skal skæres af lige over beton’en.
Jeg har lagt to kabler til strøm, et til EQ6 og et til varme. Desiden er det gule til RS232 til EQ& styring, og derudover et skærmet 4x2x0,25 til diverse signaler eller focusmotor. Der er plads i røret til f.eks et ethernetkabel.
Alle ledninger ligger i rør, her ses også til de to andre. Der har jeg brugt henholdsvis en haveslange og et stykke elektrikerrør. Til den nye har jeg dog brugt et stykke orange rør til lysledere.
Her er toppladen efter første sorte spray:
Og lige et billede af EQ6’eren, som er klar med nye lejer på snekken.
Nu skal betonen lige binde af, så fjerner jeg de tre brædder som jeg brugte til at water søjlen af med. Så får den lov at hærde en uges tid.
mvh
Jens22. september 2013 kl. 21:18 #107412
troelsthDeltager- Planet
Hej Jens.. Godt projekt,ser solid ud, lige ved første øjekast troede jeg du havde lagt vand ind,(have-slangen) en vandkølet EQ6, ikke set endnu tror jeg 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'En ny søjle i Egeskov' er lukket for nye svar.