En ny gammel kikkert

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER En ny gammel kikkert

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af outlook. This post has been viewed 240 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Så har jeg atter udvidet min samling af goe gamle 60mm linsekikkerter. Snublede over en ægte Unitron model 114 tror jeg den hedder. Åbenbart hedder de sådan i USA og Polarex i Europa. Købte den faktisk for stativet som stadig er et rigtig godt alt-az stativ. I baggrunden ses en Yamamoto:

Jeg har til hensigt at sætte min TeleVue Oracle, i sig selv næsten en klassiker som er en del kortere og med apo gengivelse på stativet.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

allan_dystrup
      Deltager
        • Nova

Tillykke med købet Leif!

Sådan en har jeg også, både med AltAz montering og motoriseret EQ (model 128).

Jeg bruger mest AltAz’en med min CZJ 50/540 refraktor på toppen som grab/go for solen i hvidt lys.

EQ’en er jeg pt. ved at klargøre til mit første barnebarn, han er kun 20 uger gammel, men rettidig omhu er jo altid godt

Allan

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Man kan ikke starte for tidligt.

Thomas, Bornholm

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Er man flasket op med en EQ er alting godt!

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'En ny gammel kikkert' er lukket for nye svar.