en novices trængsler

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? en novices trængsler

• Dette emne har 32 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af autoole. This post has been viewed 1816 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Velkommen på astro-forum Ole.

Nu du er til foto, så skal du huske, at gode astrofotos ikke nødvendigvis kræver et teleskop.

Du har jo fotogrejet, du har lige købt en god montering.

Køb en kamera-adapter, så du kan skrue kameraet (med et objektiv) direkte på monteringen.

Der findes mange flotte wide-field objekter og motiver derude. Det kunne være en lidt nemmere måde, at komme i gang med astrofotos på, teleskopet kan jo anvendes mere og mere, som erfaringen kommer.

Du kan evt. læse en pdf jeg lavede for nogle år siden, som beskriver det at komme i gang med astrofotos – med kamera og objektiver her.

Jesper G.

autoole
      Deltager
        • Planet

Hej Jesper.

Tak for indlægget.

Jeg er ikke kun til foto, og ved at jeg kan skyde billeder med kameraet og en god optik. Jeg har en canon 70/200 f/2,8 mk ll og med en X 2 extender og kameraets krop. kommer jeg op på en 500, men der skal vel alligevel guides, og skal jeg investere i kamera og kikkert guiding syntes jeg det bliver for meget.

Uden er det vel ikke muligt at komme over 30 sec. ???

Jeg kan vel få en god guiding http://www.lyra.dk/udstyr/guiding/synguider-stand-alone-autoguider.html

Denne skulle kunne bruges uden pc. tilsluttet.

og så sat sammen med evt. denne http://www.lyra.dk/udstyr/guiding/celestron-80mm-guideteleskop.html

Så skulle jeg jo ikke kunne gå ned på udstyr. ;0))

Neq6’eren samt 200 PDS’en er måske rigeligt for en novice, men det har altid været sådan at efter kort tid vil jeg gerne have noget bedre, og så står man med et brugt gear, som måske bare samler støv.

Derfor vil jeg hellere have noget grej som kan opfylde mine ønsker langt frem, og jeg kan jo læse at NEQ6’eren er den montering langt de fleste sværger til.

autoole2015-01-31 15:42:39

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Det lyder til, at du tror at lang brændvidde er vigtig for at tage astrofotos – det er ikke tilfældet.

Mit seneste billede er netop taget med det præcist samme objektiv du nævner – men ved 70 mm.

croppet:

Kometbilledet er ikke guidet, det er blot en hurtig (ikke særlig præcis) opstilling.

Med kort brændvidde er en motor-montering ikke engang nødvendig, fx nedenstående (14mm)

Din plan med montering og stand-alone guider er god, min pointe er, at det også er fremragende opstilling til kameraet og alm. foto-objektiv. Mange motiver kræver faktisk ret kort brændvidde.

JesperG2015-01-31 15:58:40

Jesper G.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Jeg vil give Jesper ret, der er masser af muligheder med helt almindelige objektiver. F.eks Canon’s billige 50mm f1.8 til ca 900,-

Orion området, fire billeder med i alt 300 sekunder:

Zoomet lidt ind i billedet:

Svaneområdet i Mælkevejen, 2316 sekunders eksponering total:

Der er flere astro-billeder her taget med helt ned til 8mm brændviede:

http://www.b-rasmussen.dk/astro/

/Rudi B. Rasmussen

autoole
            Deltager
              • Planet

Tak til jer begge.

Der er jo ingen undskyldning for at komme i gang når gearet kommer frem fredag eller lørdag. ;0)

Kan se at ISO’en ikke skal så højt op som først antaget. Høj iso jo ikke er 7D’erens stærkeste side.

Dernæst kan jeg se at det største arbejde ligger i billedbehandlingen bagefter, igen set på You.tube.

Mvh Ole

Med dark mener i vel bare at det er ekspo. samme tidsrum , men med hat på Kameraet eller kikkert. ???autoole2015-01-31 18:58:39

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Hvis du ikke allerede kender den, så læs Jespers bog.

http://www.brorfelde.eu/down/16_Astrofoto.pdf

/Rudi B. Rasmussen

jesperg
                Deltager
                  • Super Nova

Fede eksempler på wide-field Rudi

Ole – den fremragende bog Rudi henviser til, er skrevet af Jesper Sørensen, den er virkelig anbefalelsesværdig. Han er usædvanlig indsigtsfuld og han formidler de lidt komplicerede ting godt.

Bare for at undgå misforståelser, det er altså ikke undertegnede, men “den anden Jesper“ der er forfatteren

Jesper G.

autoole
                  Deltager
                    • Planet

Ok ;0)

Det vil jeg gøre.

autoole
                    Deltager
                      • Planet

Hejsan.

Så er det nye gear ankommet og samlet, og hvilken forskel.

Har prøvet en 2 star align. når 1. stjerne er fundet kan man centrere med piletasterne, og ligeledes med 2. stjerne, MEN! der sker bare ikke noget når jeg trykker på tasterne, heller ikke når jeg vil køre manuel med kikkerten, det virker som om piletasterne ikke virker. Har jeg overset noget. ??????

store.bjoern
                      Deltager
                        • Giant

Hej, har lige pastet et udsnit af http://www.skywatcher.com/downloads/SynScan_HandControl_web_280313V3.pdf

Men du har den formentlig. Får du en Alignment Successful til sidst?

3.5 Alt-Azimuth Mounts using 2-Star Alignment Method

Aligning the 1st Star:

The LCD screen displays “Choose 1st Star” in the first line. Use the scrolling keys to browse through a list of star names and Press ENTER key to pick the one on the screen as the 1st alignment star.

Now the screen will display “Point scope to ZZZ.Z’ TT.T’ ”, which means point the telescope to the direction whose azimuth is ZZZ.Z degree and altitude is TT.T degree. This is also the direction of the selected 1st alignment star. Users can use the direction keys on the Syn- Scan hand control to move the mount to point the telescope to the star and center the star in the FOV of the finder scope or the red dot finder, and then press ENTER key to proceed to the next step.

If the telescope has clutches on its axes, user can loosen the clutches to move the mount manually to point the telescope to the target.

Now the screen will display “Ctr. Star NNNN”, where the NNNN is the name of the selected 1st alignment star. The star should have been in the FOV of the telescope. User can use the direction keys to center it in the eyepiece and then press the ENTER key to proceed to the next step.

Aligning the 2nd Star:

1. The LCD screen displays “Choose 2nd Star”. Use the scrolling keys to browse through a list of star names and Press ENTER key to pick the one on the screen as the 2nd alignment star. The mount will then automatically slew and point the telescope towards the 2nd alignment star in the sky.

2. After the mount stops, the hand control will give a long beep and will display “Use dir. keys to center object”. The telescope should point rather closely to the 2nd alignment star (generally, in the FOV of the finder scope.)

3. Now users can use the direction keys to move the telescope to align with the 2nd alignment star. To align, center the 2nd alignment star in the FOV of the finder scope, and then center it in the FOV of the telescope’s eyepiece. Press ENTER key to confirm centering of the star and proceed to the next step. Generally, users can use Rate 5 or 6 to center the star in finder scope and use Rate 2 or 3 to center the star in the telescope’s eyepiece.

4. The SynScan hand control will now display “Alignment Successful”. Press ENTER to com- plete the alignment process.

Hvad med opdatering af controlleren, (jeg har lige selv bestilt en seriel til usb konverter til dette formål, hvem har en serial port nu om stunder…?)

John
                        Deltager
                          • Nova

autoole wrote: det virker som om piletasterne ikke virker. Har jeg overset noget. ??????

Hvis “slew rate” står lavt, kører monteringen meget langsomt og du kan næsten ikke se den bevæger sig. Prøv at forøg den, “rate 9” = fuldgas!John2015-02-11 20:19:42

autoole
                          Deltager
                            • Planet

Hejsan igen

Får Alignment Successful efter enter 2. stjerne.

Har prøvet strøm af, tilbage til fabriksindst OSV.

Det hele er ok, den duer bare ikke. ;0))

Efter 2. stjerne aligh. bad jeg skobet om at køre hjem, hvilket det gjorde. jeg ville her prøve at køre manuel med piletasterne, men heller ikke her skete der noget. Det virker som om de ikke er aktive.

Har lige set dit indlæg John vil gå ud og prøve på 9eren.

Vender frygtelig tilbage.

autoole
                            Deltager
                              • Planet

Hej Bjørn.

Den er ganske ny, og kører ver. 3,25 Ps. samme her med konverter, giv gerne lyd fra dig når du finder en.

Havde forstået det sådan at sl.rate indstillingen kun havde indflydelse på guiding, men efter at have rettet (fejl 40)kom der skred i dyret.

Jeg vil give dem der knurrer over de kære bolte til at just alt. med er noget bøvl, den bagerste kommer også i klemme ved polskobet.

Derfor er der bestilt denne https://www.youtube.com/watch?v=PM7JH7vBNFU

Takker til jer.

store.bjoern
                              Deltager
                                • Giant

Har skam allerede bestilt en konverter 😉 (og en kollimator, skal jo osse til), men idag kan jeg ikke finde den på http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/meade-usbrs-232-adapter-575/ underligt nok…

Ellers prøv her http://www.av-cables.dk/soeg/?efter=USB+seriel&gclid=CJjgi8Di2sMCFYPUcgodtCcA0Q

NEQ6 ligner et godt køb, tillykke med det!

autoole
                                Deltager
                                  • Planet

Takker.

Vil prøve at finde en et sted, og rigtigt, en kollidims skal der også til.

Min plan er at banke tre 1 toms vel ca 1/2 m lange vandrør ned det sted kikkerten skal bruges, vatter dem ud, så trefoden kommer til at stå nøjagtig samme sted hver gang den stilles op, hvilket jo letter indstillingen en del.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)
                                • Emnet 'en novices trængsler' er lukket for nye svar.