› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › en novices trængsler
- Dette emne har 32 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af autoole. This post has been viewed 1815 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. januar 2015 kl. 19:43 #127181
autooleDeltager- Planet
Hejsa alle Astro-venner.
Det er ikke sikkert det er sandt, men det lyder da godt ikkkkkk.
Jeg hedder Ole og har i skrivende stund 65 mere eller mindre gode somre bag mig.
Min entre udi kikkert-riet, startede for nogle år siden da jeg anskaffede mig et langt hvidt rør med et stort glas i den ene ende, og et lillebitte et i den anden. Dette skulle sættes på et stativ, man ikke skulle se for meget på, da det ellers væltede.
Nu er jeg sååånnn rimelig tilligent, så uden at læse brugsvilledningen vidste jeg at det store glas skulle pege mod månen, som jo var det jeg gerne ville se på, da jeg måske kunne være heldig at se månebilen eller landingsmodulet.
Jeg fandt hurtigt ud af, at se gennem termoruder, eller hen over et sort tag der var varmet op i løbet af dagen, ikke var helt optimalt.
Jeg fandt også ud af at jo mindre det lille glas var, jo større blev månen. Det var s.. da spøjst.
Det korte af det lange efter nogen tid blev det foto der kom i højsædet, og kikkeriet faldt helt væk. PS. behøver jeg at indskyde at jeg aldrig fandt hverken bil eller landingsmodul.
Så her forleden var en af mine sejlervenner på besøg, og han spurgte om jeg havde set LoveJoy, og da jeg jo stadig er rimelig tilligent kunne jeg oversætte det til kærlighedsleg. Han var jo her kommet på grisestien, og da jeg spurgte ham om den var på DVD eller i biffen. svarede han, “skvadderhoved” det er s.. da en stor isklump der fiser NNV på, til styrbord for Orion.
Jeg har en Steiner 10×50 jeg bruger på båden, så den kom frem, men ingen LoveJoy, der var en der havde trukket gardinet for over hele loftet over mig.
Jeg havde lidt Ugandadollars, og syntes nu at tiden var inde til at kikke op igen, så efter at have fiset rundt herinde og læst døre op og stolper ned, og var blevet helt rundtosset, skulle der anskaffes en kikkert, og i dag kunne man jo få en som næsten gjorde det hele selv.
Der står nu et fuld samlet Sky Watcher 130/65 AZ teleskop, med batteri og betjening og den ganze molevitten, og er klar til brug, når “ham deroppe” beslutter sig for at trække gardinet til side.
Jeg har desuden bestilt en HOTECH SCA 1,25 Callimations lazer, da den måske kommer ud af “sporing” ved transport udi skivet, da det er meningen den skulle kunne bruges når vi ligger i en lille listig havn på en mørk ø.
Jeg håber ikke denne lille historie er for meget, men som der jo står for oven, “en novices trængsler”.
Jeg skal jo nu ud og lære dyret at kende, men ved allerede nu at der jo er standard optik med fra fabrikken.
Ville jeg få noget ud af at investere i bedre glas, og vil det stå mål med investeringen, med dette teleskob, eller skal jeg vente til jeg får lidt mere “hår på brystet” ???
Mvh Ole
autoole 2015-01-13 18:47:28 13. januar 2015 kl. 20:00 #127183
proshotDeltager- Giant
HAha… Velkommen til Ole, rigtig fin og sjov læsning
Hvis du bruger din kikkert til visuelt observering, så er den fint, og du skal nok få mange timer til at gå med det.
Men tror ikke du bliver glad for at tage billeder igennem den kikkert, men prøv det bare. Lidt billeder af månen er ikke i vejen, og måske lidt planeter.
Hvis du kikker under “Astrofotos” her på forum kan du se lovejoy er blevet skudt 🙂
13. januar 2015 kl. 22:13 #127192
autooleDeltager- Planet
Hej proshot og tak for svar.
Har lige været ude og prøve at stille dyret op, og det lykkedes s…
Fandt Jupiter, så bælterne rimelig tydeligt, samt 4 måner.
Mener du at den er for ringe til foto. ???
autoole 2015-01-13 21:14:18 13. januar 2015 kl. 22:40 #127193
chrjensen- Super Giant
For ringe til foto (regner med at vi snakker sådan en her)? Det kommer an på hvilke foto du kunne tænke dig at tage…
Problemet med en AZ montering er, at selvom den følger stjernerne på himlen, kompenserer den ikke for den rotation der samtidig sker. Alt håb er dog ikke ude. Du kan sagtens tage nogle fornuftige planet og månebilleder hvis du anskaffer dig et webcam der kan sidde i okularudtrækket. Men deepsky foto med lange eksponeringstider skal du nok ikke regne med.
13. januar 2015 kl. 22:43 #127194
proshotDeltager- Giant
Hej Ole.
Du skal være velkommen.
Grunden til at teleskopet ikke ville være god nok til astrofoto, er jo fordi mountet arbejder på begge motorer for at tracke. Men hvis du video filmer, planeter kan du bruge den til det. Du kan også tage nogle billeder af stjerner og deepsky objekter. Men du kan ikke have en lang expo tid.
Havde du købt et GEM “German Ækvatorial Mount” så ville den være god til foto, men til gengæld tager det og tid at sætte sådan et GEM mount op.
Synes bare du skal ud og kigge på alt muligt med dit nye grej, og hygge dig med det. Det jo et let grej du har købt, så du skal nok få det brugt 😉
chrjensen, der var du hurtigere end mig 🙂 Men enig med Jensen der.
proshot 2015-01-13 21:46:13 13. januar 2015 kl. 22:56 #127197
Søren HansenDeltager- Giant
Velkommen til autoole.
Lige en lille ekstra kommentar, find en astronomi klub i nærheden, meld dig ind, og SPØRG.
Du vil få flere tips og mere info end du kan rumme, og måske også en ide hvilken retning du vil gå i, foto eller visuel, eller måske som en del gør lidt af hver.
17. januar 2015 kl. 19:19 #127399
autooleDeltager- Planet
Hej og tak for comments.
Jeg har nu leget lidt med kikkerten, og er blevet lidt skuffet, for at kunne line søgekikkerten op til selve kikkerten, skulle søgeren sættes så løst i skruerne så den mindste berøring bragte den ud af focus.
Dernæst syntes jeg hele opstillingen virkede lidt “løs”, ment, at når jeg skruede på fokuseringshjulene, rystede billedet i okularet. så det var just, vente, just, vente. Syntes ikke det er optimalt.
Jeg vil gerne investere i et ordentlig teleskob, men vil heller ikke bruge flere hundrede tusser.
Jeg har studeret lidt, og mener Explorer Quattro 200 3.9 HEQ5, eller Advanced VX C8 SCT måske er sagen.
Hvad mener de kloge hoveder herinde. ;0)
17. januar 2015 kl. 20:23 #127400
Søren HansenDeltager- Giant
Hej autoole
Det er noget af et kvantespring du laver der, en gem er en helt anden dingenot at stille op end den du er vant til.
Jeg personligt hælder til EQ5’eren, men det er en smag sag. Til gængæld er jeg mest til SCT’en selv om jeg også har newton’s.
Find en astronomi klub i nærheden, meld dig ind, og SPØRG, inden du kaster ½ milion biliard dolaser efter nyt og lækkert grej.
Btw hvor i landet gemmer du dig ?
17. januar 2015 kl. 21:21 #127402
autooleDeltager- Planet
Fik sky kikkeren i lørdags, og har 14 dages returret.
Ved det er et qvantespring, men syntes den jeg har er FOR ringe.
Så jeg skal bytte til noget ordentlig.
EQ5eren er jo en god kraftig montering, SCTen ser s.. da godt ud. ;0))
Jeg holder til i Aalborg ø, og har storbyen i V. og industrien i Ø, begge med masser af lys. så det er jo ikke optimal.
Har sendt skema ind til Aalborg Klubben
Ps. Har set og læst mig gul og grøn på youtube, hvilket ikke er så ringe endda. ;0)
17. januar 2015 kl. 22:05 #127405
astrojensenDeltager- Neutron star
Fortsæt med at studere, samt kigge lidt i teleskopet. Det kan trods alt bruges og er næppe ringere end det, jeg brugte i flere år. Stjernerne skal nok også være der i morgen, så brug hellere en dag ekstra, på at finde et godt teleskop. Prøv gerne flere forskellige typer hos andre amatørastronomer. Husk foto stiller helt andre krav end visuelt, men hvem har sagt, man kun kan have ét teleskop?
Thomas, Bornholm
17. januar 2015 kl. 22:24 #127407
autooleDeltager- Planet
Hej Thomas.
Jeg ville også gerne kikke noget mere, men det med søgeren, og billedet i optikken svinger lidt ved fokusering er et irritationsmoment jeg ikke “gider”.
Jeg kan nok levere det retur, og få en tilgodeseddel.
Ved det med foto. Har Invest. ca. 100 af de store på fotogear, og skal nok ikke blive for dygtig, før “hende der må adlydes” begynder med nyt dres osv.
17. januar 2015 kl. 22:41 #127408
purDeltager- Giant
Hej Ole
Jeg vil da godt kigge forbi dig en dag og lige se om der kan gøres noget ved dit problem med fokuseringen. Jeg bor selv i Aalborg, så det er jo lige i nærheden 😉
vh
Henrik
17. januar 2015 kl. 22:52 #127410
autooleDeltager- Planet
Hej Henrik.
Tak for tilbuddet, vil nok gerne tage dig på ordet, men ikke med dette teleskob, det bliver jeg aldrig glad for, (for spinkel)
En helt anden boldgade.
Måske jeg ikke er den skarpeste kniv i skuffen, men jeg mangler i forummet at kunne se adresser m.m. på klubber i DK. ???
Er det mig der ikke ser mig for. ???
17. januar 2015 kl. 23:02 #127411
purDeltager- Giant
Det er fint Ole, du siger bare til.
Prøv dette Link
Om ikke andet så er her info og links til de danske Astroforeninger i DK.
Hilsen, Henrik
Pur 2015-01-17 22:06:03 29. januar 2015 kl. 20:01 #127892
autooleDeltager- Planet
Har studeret i vildskab, you tube er jo et kæmpe leksikon især Dion har nogle gode videoer.
Der er nu bestilt en NEQ6 Pro Synscan, samt et Explorer 200 PDS f/5 tubus. Desuden en barlov super, samt et par gode okularer og kameraring.
Så der bliver noget at arbejde med.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'en novices trængsler' er lukket for nye svar.