En noget anderledes form for observation!

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI En noget anderledes form for observation!

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af andreas. This post has been viewed 669 timesv. This post has been viewed 669 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

andreas.v
    Deltager
      • Main Sequence

Hej alle!

Igår var jeg med til nogle Live Observationer med Mallincams fra Canada og U.S.A! En fyr der hed Gary sendte live for sin 12″ meade! Kan ikke lige huske om det var lx200 typen eller rxc 400 typen. Men det var virkelig en fed oplevelse. På få minutter kunne man se adskellige objekter Live fra sin Computer skærm hjemme i varmen! Samtidig kommer man til at skrive med en masse andre amatør astronomer! Det var virkelig helt specielt! Det der gjorde mest indtryk var da Gary fandt Stephans Quintet! De to galakser der er ved at kollidere kunne tydelig ses og alle 5 medlemmer kunne ses. Det var virkelig imponerende!

Her er en liste over de objekter vi så!

-M-15

-M-27

-M-57

-Ngc 7331

-Stephans Quintet

– Og en masse andre objekter!

Jeg er imponeredt over at teknologien gir mulighedder for sådan noget!

Mvh Andreas

Andreas.V2008-09-20 14:48:41

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Jeg nåede også lige at være lidt med…

Og det er jo ekstra fremragende når det er overskyet herhjemme Wink

jens
        Deltager
          • Giant

Du er en fornuftig ung mand Andreas . . . ikke overraskende at du forstår at sætte pris på de muligheder og goder der kan gøres brug af i disse moderne tider.

Da jeg var i din alder boede jeg på Sydlolland og mit eneste ‘våben’ mod himmelobjekterne var to danske astronomibøger hhv. “Bogen om astronomi” og “Atlas over verdensrummet”.

Ingen af disse bøger viste stjerner dybere end mag. 6 og ikke mere end hen ved små 250-300 dso’er.

Al jagt foregik med min Helios 910 f/15 med 60mm åbning og 0,965 Huygens okularer.

Så kvaliteten i mine observationer var mildest talt elendige med det teleskop – men jeg var pavestolt over mit “grej”!

Her et billede af den inden den blev solgt. Den havde fulgt mig siden julen 1976. Cry

andreas.v
          Deltager
            • Main Sequence

Hej Lars og Jens!

Ja sådan nogle live “udsendeser” er bare super når vejeret ikke er godt her hjemme! Jeg er dybt imponeret over at det kan lade sig gøre! Det er også hyggeligt at skrive med andre amatør astronomer over det meste af verden!

Jens det var ærgeligt at du ikke kune se Stephans Quintet for det var virkelig et flot syn! Gemmer heller ike Ngc 7331. Mange af baggrunds galakserne var også rigtig tydelige og meget flotte!

Jeg startede denne hobby med en old-gammel 76mm newton på en Alzimuth montering. Monteringen var meget ustabil, men det gik! Jeg fik ikke set særlig meget man jeg kan tydeligt huske første gang jeg så Orion tågen! Selvom teleskopet var elendigt var det alligevell et smukt syn! Det glemmer jeg aldrig.

Mvh Andreas

Ps: Jens tak for hjælpen med de søge kort! Har printet et par stykker ud allerede!
          Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'En noget anderledes form for observation!' er lukket for nye svar.