› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › En nat ved okularet
- Dette emne har 16 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 405 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. oktober 2009 kl. 23:01 #25230
palle.b.Deltager- Nova
Det er mørkt og klart, ud med kikkerten og div. Tilbehør.
Der skal nydes en håndfuld Mér og andet smukt det måtte passe himmelrumet at byde på.
Efter opstilling og alinge er alt klart og øjnene har tilpasset sig så meget at man kan begynde at skimte planter o.a. i haven, der er ellers helt stille. En lille sort tanke sniger sig ind under huen, skulle man hente luftbøssen og slukke den der gade lampe…
Nå til okularet, starter med M31 skifter lidt mellem 50mm og 32 mm – Det er balsam for sjælen.
Stilheden brydes af en kat eller en lignende kratlusker, men det er hurtigt glemt, da M81 & M82 fremtoner i feltet. Tiden går men det fornemmes ikke, man er alt for optaget af synet.
Så skal SLT102 prøves på M57 (foto drengene viser jo flotte skud i tiden derfra ) taste taste og goto sørger for at finde himmel stykket, men der er ikke noget i første omgang, men den burde jo kunne skimtes, lidt mere forstørrelse jo så er den der lille rund ting med hul i. man bliver helt opstemt…
Men så sker det man bliver angrebet af et U-Dyr og man er ved at hoppe en meter op i luften, noget rørte ved midt ben. Der evnesvage nabokat syntes at det var tid til at stryge sit dumme fjæs op af den stakkels astronoms ben….. skulle have hentet den luftbøsse alligevel
25. oktober 2009 kl. 06:06 #25236
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Ha-ha, morsom og fin rapport! Nå har jeg lært enda et dansk ord som bare ber om å bli brukt her hjemme på bjerget – kratlusker! Fra før har jeg tatt i bruk “å ta en morfar”. Min samboer sier så at hun tar en “farmor” etter middag.
Men man skal være snill mot katter. De er koselige dyr.
Mvh,
Bjørn25. oktober 2009 kl. 09:55 #25237
mejerDeltager- Super Nova
Der er nu noget specielt ved visuelt astronomi. Så kan CCD gutterne sige hvad de vil. Jeg har også flere observationer hvor tiden forsvinder, og man bliver så grebet af det man kan se, at man glemmer tiden.
Har prøvet puslen, men det var et pindsvin. Det kan virkelig larme så man tror der ligger en puma på lur efter en.
25. oktober 2009 kl. 10:21 #25239
michael.bertelsenDeltager- Nova
He, fin beretning om din nat ved okularet. Jeg er altså også visuel, men på det seneste har det fotografiske fået overtaget må jeg indrømme. men det er bestemt spektakulært, at stå der og skue ud på alle de fine ting deroppe….eller dernede og indrømmet, der er INTET der slår de visuelle stjerner, på et foto. De mest betagende og mine farvoritter er og blir´dobbelthoben og Pleiaderne. Det er et pragtfuldt syn som funklende diamanter.
MvhMichael25. oktober 2009 kl. 11:30 #25244
rune.cb.Deltager- Super Nova
Yep, en fin rapport Palle, men som Bjørn sier, katter er koselige dyr, så ikke bruk børsa på dem, selv om det er naboen som eier katten!
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
25. oktober 2009 kl. 11:52 #25246
palle.b.Deltager- Nova
Nej jeg kunne ALDRIG finde på at gøre en kat eller andre dyr noget. men evt. en gadelygte. ( nej heller ikke jeg er jo elektrikker )
25. oktober 2009 kl. 12:25 #25247
kubachDeltager- Super Giant
Jamen Palle, så må du gøre som Robert Gendler http://www.robgendlerastropics.com/Observatory.html Find en stige og en sort sæk…
De kære Pindgrise har ellers også været ved at tage livet af mig om natten… Min opstilling står op ad en busk, hvor disse stikkende bæster har for vane at rumsterer rundt om natten. Det er ikke sjovt når man står med det ene øje begravet i et okular. Mon opstillingen kan holde til, at der sidder en person på toppen af tubus…………….25. oktober 2009 kl. 12:42 #25251
tommyfDeltager- Neutron star
Sjovt at tænke på, det er det samme ved Kroppedal, der er meget natur derude og ved mørke tid kan man intet se og alle mulige dyr kommer frem for ikke at tale om lydene, der er mange rådyr og fugle også, men føler sig sådan lidt at man er på er sted man ikke skal være
Men til gengæld, mens der tages foto er det fedt at ligge ned og betragte natte himlen og høre alle de lyde fra skoven og dyrerne…25. oktober 2009 kl. 14:36 #25265
astrojensenDeltager- Neutron star
Det er først når man kan høre stemmer i mørket, man skal blive bange. De tobenede rovdyr er langt værre end de firbenede, seksbenede og de vingede…
Medmindre det bare er en hjemmeværnsmand på afveje!
Astrojensen, Bornholm
25. oktober 2009 kl. 17:56 #25276
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Mejer wrote: Har prøvet puslen, men det var et pindsvin. Det kan virkelig larme så man tror der ligger en puma på lur efter en.
Ja, da er det best å gå inn i observatoriet og lukke døren godt! Måske er det en rømt puma fra cirkus! Man ved aldrig …
kubach wrote: De kære Pindgrise har ellers også været ved at tage livet af mig
om natten…Der var det enda et deiligt dansk ord – “Pindgrise”. Det er noteret!
Mvh,
Bjørn25. oktober 2009 kl. 19:01 #25279
Enig, jeg har også en 50 cm lang og 20mm dia, lednings stump med løkke til håndledet i tilfælde et par psygo’er skulle komme forbi og syntes at udstyret ville se meget bedre ud i deres hænder, bla Kroppedal er meget øde og tit ser jeg biler parkerer midt på natten uden at vide hvad der sker, 3 timer efter kører de/den så igen, tror der forgår noget der ikke skal på den øde parkeringsplads.
25. oktober 2009 kl. 19:05 #25280
mejerDeltager- Super Nova
He he Tommy.
Som elektriker kan jeg li hvad jeg høre.
At du har lavet et psyko våben ud af el-materiale. Fedt nok Tror også jeg ville forsvinde, hvis jeg havde fået en svirper over kinden af sådan en kobber / plast bandit.
Super
25. oktober 2009 kl. 19:15 #25283
kallenator- Planet
TommyF:
Du kan jo rette det “alternative spaningsutstyret” mot de å finne ut hva de bedriver? ^^
Ikke rart en skvetter av ting som skjer rundt en når all ens konsentrasjon er i øynene opp mot himmelen!
Gleder meg til okularene kommer, samt en klar natt, lenge siden sist det har vært noe særlig forhold her og det plager meg!
Kallenator 2009-10-25 18:17:15 27. oktober 2009 kl. 13:00 #25370
astrojensenDeltager- Neutron star
“lavet et psyko våben ud af el-materiale. “
Det er hamrende ulovligt, det der. Man kan ryge i spjældet for det. En stump ledning vil af ordensmagten blive klassificeret som et slagvåben.
Næ nej, mine venner! Der må langt mere subtile metoder i brug her, noget som ikke ligner et våben, men som er det!
Byg en lille refraktor, med et meget stærkt rør, f.eks en 40-50mm refraktor med en tubus af stålrør. Man behøver slet ikke at bruge den til noget seriøst, men den skal være fuldt funktionsdygtig! Så kan man bare sige i retten, at man måtte bruge hvad man havde for hånden…
I øvrigt tror jeg, man kun må bruge selvforsvar hvis man er truet på liv og førlighed.
Astrojensen, Bornholm
27. oktober 2009 kl. 15:14 #25373
Du må forsvarer dig med det du bliver angrebet med, som jeg ved, desuden er min kabelstump en del af astroudstyret, den bruges til at holde myggene væk
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'En nat ved okularet' er lukket for nye svar.